2 379 läst · 21 svar
2k läst
21 svar
Säljaren gjorde fel med ROT, dyrare faktura.
Sida 1 av 2
Fråga till de juridiskt duktiga.
Jag begär in olika offerter.
Företag A B och C hör av sig och alla har typ samma pris. Jag väljer företag B. Företag B och jag har dialoger övertid och jag får flera cirka 4-5 olika offerter beroende på arbete.
Efter godkänd offert med fast pris så godkänner jag offerten, arbete utförs.
Fakturan kommer och det är flera tusen dyrare än offerten. Svaret jag får är att säljaren markerat ROT för sådant som inte kan dras ROT för i deras system. Säljaren har alltså gjort samma fel i alla offerter jag fått. Och hade det varit dyrare från början hade jag valt företag A eller C.
ROT finns så det räcker och blir över så det handlar inte om att jag inte har ROT utan i detta fall har dom klantat sig i sin offert och dragit ROT inte en gång utan i 4-5 olika offerter för sådant de nu säger inte ingår i ROT.
Vem ska betala är frågan?
Jag tycker att de har gjort fel dessutom flera gånger och därav borde de stå för kostnaden inte jag eftersom jag har ROT bara de som klantat sig flera gånger.
Så vad säger ni?
Tacksam för svar.
Jag begär in olika offerter.
Företag A B och C hör av sig och alla har typ samma pris. Jag väljer företag B. Företag B och jag har dialoger övertid och jag får flera cirka 4-5 olika offerter beroende på arbete.
Efter godkänd offert med fast pris så godkänner jag offerten, arbete utförs.
Fakturan kommer och det är flera tusen dyrare än offerten. Svaret jag får är att säljaren markerat ROT för sådant som inte kan dras ROT för i deras system. Säljaren har alltså gjort samma fel i alla offerter jag fått. Och hade det varit dyrare från början hade jag valt företag A eller C.
ROT finns så det räcker och blir över så det handlar inte om att jag inte har ROT utan i detta fall har dom klantat sig i sin offert och dragit ROT inte en gång utan i 4-5 olika offerter för sådant de nu säger inte ingår i ROT.
Vem ska betala är frågan?
Jag tycker att de har gjort fel dessutom flera gånger och därav borde de stå för kostnaden inte jag eftersom jag har ROT bara de som klantat sig flera gånger.
Så vad säger ni?
Tacksam för svar.
Du har fått ett fast pris.M MrNorris skrev:Fråga till de juridiskt duktiga.
Jag begär in olika offerter.
Företag A B och C hör av sig och alla har typ samma pris. Jag väljer företag B. Företag B och jag har dialoger övertid och jag får flera cirka 4-5 olika offerter beroende på arbete.
Efter godkänd offert med fast pris så godkänner jag offerten, arbete utförs.
Fakturan kommer och det är flera tusen dyrare än offerten. Svaret jag får är att säljaren markerat ROT för sådant som inte kan dras ROT för i deras system. Säljaren har alltså gjort samma fel i alla offerter jag fått. Och hade det varit dyrare från början hade jag valt företag A eller C.
ROT finns så det räcker och blir över så det handlar inte om att jag inte har ROT utan i detta fall har dom klantat sig i sin offert och dragit ROT inte en gång utan i 4-5 olika offerter för sådant de nu säger inte ingår i ROT.
Vem ska betala är frågan?
Jag tycker att de har gjort fel dessutom flera gånger och därav borde de stå för kostnaden inte jag eftersom jag har ROT bara de som klantat sig flera gånger.
Så vad säger ni?
Tacksam för svar
Du betalar det pris ni avtalat.
Om företaget räknat fel så är det inte ditt problem.
Problemet skulle kunna vara att det troligen finns en formulering i avtalet att rot förutsätter att Skatteverket godkänner avdraget. Här blir det möjligt att tolka det lite som man vill.
Låter ju nästan som företaget satt det i system, men såklart oerhört svårt att bevisa.
Låter ju nästan som företaget satt det i system, men såklart oerhört svårt att bevisa.
Vad står det på offerten ang ROT?
Har aldrig varit med om att konsument skall stå för eventuella misstag ang rot, om det inte visar sig att konsumenten inte uppfyller kraven enligt Skatteverket.
Om företaget missat vilka poster som det får dras rot på så är det enligt mig deras skyldighet att ta den kostnaden.
Oseriöst av företaget att inte hålla koll på detta.
Har aldrig varit med om att konsument skall stå för eventuella misstag ang rot, om det inte visar sig att konsumenten inte uppfyller kraven enligt Skatteverket.
Om företaget missat vilka poster som det får dras rot på så är det enligt mig deras skyldighet att ta den kostnaden.
Oseriöst av företaget att inte hålla koll på detta.
Jag tänker såklart att företaget satt det i system och därmed levererar offerter som ”ser bättre ut än vad de är”.V Vedeldat skrev:
Har de med rätt typ av friskrivning kan de utan problem argumentera mot en enskild kund och troligen övertyga, men om det kan bevisas att de gör det systematiskt är det ju en annan sak - men svårt att bevisa.
Jag skulle helt klart överväga att betala enligt offert och be dem dra resten via tingsrätten om det är en summa som ligger under 29400 (förenklat tvistemål)
De säger sig ha gjort ett “misstag” som resulterade i att de fick affären.
Jag håller med om att det onekligen låter som misstänkt bedrägeri och inget som de ska premieras för.
Om det nu skulle vara ett ärligt misstag från dem, varför ska du stå för hela kostnaden för deras misstag?
De säger sig ha gjort ett “misstag” som resulterade i att de fick affären.
Jag håller med om att det onekligen låter som misstänkt bedrägeri och inget som de ska premieras för.
Om det nu skulle vara ett ärligt misstag från dem, varför ska du stå för hela kostnaden för deras misstag?
Tack för alla svar.
Detta är tyvärr en stor seriös firma med bra betyg.
Jag har som sagt flera offerter under flera månader då det drog ut på tiden och jag velade lite om typ av installation, det är samma typ av avdrag hela tiden i varje offert.
I själva offerten som jag godkänt står det inget i sig att jag ska stå för icke godkänd ROT. Kanske att det stod när man godkänner digital och man skriver in uppgifter och skickar.
Oavsett. Vi har full ROT på 50k + 50k så det finns mer än nog för detta jobb.
Den friskrivningen av ROT folk hänvisar till kan jag tycka inte gäller fel i offert och hur de räknar. Det har ju med att de kan omöjligt veta hur mkt kunden har kvar när de gör arbetet. I detta fall är det ett ickeproblem.
Jag ville bara dubbelkolla som sagt vad ni andra anser. Kommer inte hänga ut någon om de löser det men jag har hittills inte fått svar. Svarade i torsdags och va tyst hela fredagen från företaget. Får se vad kommande vecka bidrar med.
Detta är tyvärr en stor seriös firma med bra betyg.
Jag har som sagt flera offerter under flera månader då det drog ut på tiden och jag velade lite om typ av installation, det är samma typ av avdrag hela tiden i varje offert.
I själva offerten som jag godkänt står det inget i sig att jag ska stå för icke godkänd ROT. Kanske att det stod när man godkänner digital och man skriver in uppgifter och skickar.
Oavsett. Vi har full ROT på 50k + 50k så det finns mer än nog för detta jobb.
Den friskrivningen av ROT folk hänvisar till kan jag tycka inte gäller fel i offert och hur de räknar. Det har ju med att de kan omöjligt veta hur mkt kunden har kvar när de gör arbetet. I detta fall är det ett ickeproblem.
Jag ville bara dubbelkolla som sagt vad ni andra anser. Kommer inte hänga ut någon om de löser det men jag har hittills inte fått svar. Svarade i torsdags och va tyst hela fredagen från företaget. Får se vad kommande vecka bidrar med.
Är det verkligen det?tttomten skrev:
Ja, om det är specat på ett vis som gör att TS *borde* insett att det är felaktigt kan man ju absolut ge TS skulden moraliskt.
Samtidigt så hålls ju företaget till en högre standard än konsumenten, så det är inte orimligt att det juridiska ansvaret faller på företaget om de angett felaktiga avdrag i sin offert.
Jag är inte en expert på varken offerter eller bygg och gör sällan sådant. Så oavsett hur det är specat dessutom i flera olika offerter kan jag tycka att en firma borde antingen insett sitt misstag och gjort en ny offert innan utfört arbete eller så får de brösta deras egna misstag.tttomten skrev: