Fråga till de juridiskt duktiga.

Jag begär in olika offerter.
Företag A B och C hör av sig och alla har typ samma pris. Jag väljer företag B. Företag B och jag har dialoger övertid och jag får flera cirka 4-5 olika offerter beroende på arbete.

Efter godkänd offert med fast pris så godkänner jag offerten, arbete utförs.

Fakturan kommer och det är flera tusen dyrare än offerten. Svaret jag får är att säljaren markerat ROT för sådant som inte kan dras ROT för i deras system. Säljaren har alltså gjort samma fel i alla offerter jag fått. Och hade det varit dyrare från början hade jag valt företag A eller C.

ROT finns så det räcker och blir över så det handlar inte om att jag inte har ROT utan i detta fall har dom klantat sig i sin offert och dragit ROT inte en gång utan i 4-5 olika offerter för sådant de nu säger inte ingår i ROT.

Vem ska betala är frågan?
Jag tycker att de har gjort fel dessutom flera gånger och därav borde de stå för kostnaden inte jag eftersom jag har ROT bara de som klantat sig flera gånger.

Så vad säger ni?

Tacksam för svar.

M MrNorris skrev:
Fråga till de juridiskt duktiga.

Jag begär in olika offerter.
Företag A B och C hör av sig och alla har typ samma pris. Jag väljer företag B. Företag B och jag har dialoger övertid och jag får flera cirka 4-5 olika offerter beroende på arbete.

Efter godkänd offert med fast pris så godkänner jag offerten, arbete utförs.

Fakturan kommer och det är flera tusen dyrare än offerten. Svaret jag får är att säljaren markerat ROT för sådant som inte kan dras ROT för i deras system. Säljaren har alltså gjort samma fel i alla offerter jag fått. Och hade det varit dyrare från början hade jag valt företag A eller C.

ROT finns så det räcker och blir över så det handlar inte om att jag inte har ROT utan i detta fall har dom klantat sig i sin offert och dragit ROT inte en gång utan i 4-5 olika offerter för sådant de nu säger inte ingår i ROT.

Vem ska betala är frågan?
Jag tycker att de har gjort fel dessutom flera gånger och därav borde de stå för kostnaden inte jag eftersom jag har ROT bara de som klantat sig flera gånger.

Så vad säger ni?

Tacksam för svar
Du har fått ett fast pris.
Du betalar det pris ni avtalat.
Om företaget räknat fel så är det inte ditt problem.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Problemet skulle kunna vara att det troligen finns en formulering i avtalet att rot förutsätter att Skatteverket godkänner avdraget. Här blir det möjligt att tolka det lite som man vill.

Låter ju nästan som företaget satt det i system, men såklart oerhört svårt att bevisa.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vad hände med egenkontroll?
ROT är "personligt" så har man också eget ansvar se till att ROT upofylks i enlighet med SKV.

Syns det inte på offerten oegentligheter?

Vad står det på offerten ang ROT?

Har aldrig varit med om att konsument skall stå för eventuella misstag ang rot, om det inte visar sig att konsumenten inte uppfyller kraven enligt Skatteverket.

Om företaget missat vilka poster som det får dras rot på så är det enligt mig deras skyldighet att ta den kostnaden.

Oseriöst av företaget att inte hålla koll på detta.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
V Vedeldat skrev:
Oseriöst av företaget att inte hålla koll på detta.
Jag tänker såklart att företaget satt det i system och därmed levererar offerter som ”ser bättre ut än vad de är”.

Har de med rätt typ av friskrivning kan de utan problem argumentera mot en enskild kund och troligen övertyga, men om det kan bevisas att de gör det systematiskt är det ju en annan sak - men svårt att bevisa.

• Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle helt klart överväga att betala enligt offert och be dem dra resten via tingsrätten om det är en summa som ligger under 29400 (förenklat tvistemål)

De säger sig ha gjort ett “misstag” som resulterade i att de fick affären.
Jag håller med om att det onekligen låter som misstänkt bedrägeri och inget som de ska premieras för.

Om det nu skulle vara ett ärligt misstag från dem, varför ska du stå för hela kostnaden för deras misstag?

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Detta är tyvärr en stor seriös firma med bra betyg.
Jag har som sagt flera offerter under flera månader då det drog ut på tiden och jag velade lite om typ av installation, det är samma typ av avdrag hela tiden i varje offert.

I själva offerten som jag godkänt står det inget i sig att jag ska stå för icke godkänd ROT. Kanske att det stod när man godkänner digital och man skriver in uppgifter och skickar.

Oavsett. Vi har full ROT på 50k + 50k så det finns mer än nog för detta jobb.

Den friskrivningen av ROT folk hänvisar till kan jag tycka inte gäller fel i offert och hur de räknar. Det har ju med att de kan omöjligt veta hur mkt kunden har kvar när de gör arbetet. I detta fall är det ett ickeproblem.

Jag ville bara dubbelkolla som sagt vad ni andra anser. Kommer inte hänga ut någon om de löser det men jag har hittills inte fått svar. Svarade i torsdags och va tyst hela fredagen från företaget. Får se vad kommande vecka bidrar med.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Inte för att det har med sakfrågan att göra men hur stor är effekten av den felaktiga uppgiften? Tusenlappar?

Hur var offert och ROT specat?

Det är ju en väsentlig skillnad på om du fått en klumpsumma, tex jobb xx, Rot yy, mot om du fått allt specat, jobb, resor, material, och rot på varje post.

M Myckling skrev:
Inte för att det har med sakfrågan att göra men hur stor är effekten av den felaktiga uppgiften? Tusenlappar?
Kanske 7000kr dyrare.

tttomten tttomten skrev:

Det är ju en väsentlig skillnad på om du fått en klumpsumma, tex jobb xx, Rot yy, mot om du fått allt specat, jobb, resor, material, och rot på varje post.
Är det verkligen det?

Ja, om det är specat på ett vis som gör att TS *borde* insett att det är felaktigt kan man ju absolut ge TS skulden moraliskt.
Samtidigt så hålls ju företaget till en högre standard än konsumenten, så det är inte orimligt att det juridiska ansvaret faller på företaget om de angett felaktiga avdrag i sin offert.

tttomten tttomten skrev:

Jag är inte en expert på varken offerter eller bygg och gör sällan sådant. Så oavsett hur det är specat dessutom i flera olika offerter kan jag tycka att en firma borde antingen insett sitt misstag och gjort en ny offert innan utfört arbete eller så får de brösta deras egna misstag.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Visa offert så får du bättre svar, maskera det som vi inte behöver se

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vad var det för typ av jobb? T.ex. så går det inte få rotavdrag för att en elektriker skall felsöka problem om det har uppstått något sådant

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.