Byggahus.se

Säljaren eller köparen vs hantverkare?

1. C
    Medlem · 1 145 inlägg
    Det är så att det varit en felaktig installation som yttrat sig i vattenläckage. Installatören har sagt att det varit de själv som gjort fel. De har också åtgärdat felet.
    Trots allt så klarade sig huset från vattenskador, det var i källarvåning, golvbrunn och oinrett.
    Nu några dagar efteråt så märker jag att en del saker inte fungerar längre. Vatten och elektronik går ju inte ihop riktigt.

Vem är det som skall beklaga sig, jag som just nu äger stället. Eller säljaren som ägde stället när installationen skedde. Det jag åberopar är konsumentköplagen där man har 10 års reklamationsrätt mot installationer som skett felaktigt.  Har talat med försäkringsbolaget om vattenläckan utifall de hade några synpunkter, och de sa att jag först och främst skulle åberopa konsumentköplagen men just då så tänkte jag inte på att det inte var jag som var ägare av huset då installationen skett.

Kostnaden för ny del är inte så mycket att det är värt att slåss om det från vare sig mig eller installatören. Men som sagt vem skall beklaga sig?

2. H
    Moderator · Stockholm · 42 787 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Säljaren eller köparen vs hantverkare?

Det låter som att du fått en följdskada, tveksam om entrepenören kan göras ansvarig för mer än själva felet.

3. C
    Medlem · 1 145 inlägg

Re: Säljaren eller köparen vs hantverkare?

Ja följdskada. Men som jag tolkade från folksam så skulle jag först tala med installatören. Detta gällde då taket med blöta gipskivor och risk för lite mer, vad jag trodde då.
    Nu visade det sig att skivorna inte var så blöt som jag först trodde.

Är det skillnad då på andra saker som kan tagit skada?

------

Tror inte att jag i slutändan kommer att bry mig om dessa egentliga småsaker. Viss kan det komma att kosta någon tusenlapp. Men man skall inte bråka om allting, även om man aldrig tidigare gjort det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.