Fredriksson58 skrev:
Misstänkte från början att köparen hade en agenda!
agendan var väl att fullfölja avtalet och flytta in i huset.

Köparen har ju agerat hederligt vad jag kan se och verkar vara en samlad och robust person.

• Gilla
Festlund och 9 till
  • Laddar…
Fredriksson58 skrev:
För att ge försäljaren en upprättelse vi har enbart köparens historia, är den san?
Skall söka lite kring köparen!
Ojdå, en liten stalker!
Släpp det och lev ditt eget liv!

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Fredriksson58 skrev:
Är inte klädsam av köparen!

Att försätta sitt gatlopp mot säljaren efter som affären nu är i hamn.

Misstänkte från början att köparen hade en agenda!
Du och Farstatjejen skulle bli ett fint par!

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 9 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Du och Farstatjejen skulle bli ett fint par!
Jag kanske blir sotis nu!

B
K Köparen skrev:
Ja, det ligger något i det. Å andra sidan så är jag ute efter att ta över huset och flytta in där.
Jag är inte ute efter att göra livet surt för karln trots hans eventuella vårdslöshet mot barnen.
Han har bränt många broar men jag är inte ute efter att bränna mina och göra det hårt för honom.

Det är ett vapen jag skulle kunna använda eventuellt men tills vidare låter jag det stå kvar i skåpet.
Orosanmälan ang barn som far illa är ju dessutom något man gör om man tror att barn verkligen far illa och inte något man tar till för att djävlas med någon. Dessotom kan det ju slå tillbaka på dig om socialförvaltningen blandar sig i och har synpunkter på var barnen bör bo så skit du i den rekommendationen

K
B Bokskogsbacken skrev:
Orosanmälan ang barn som far illa är ju dessutom något man gör om man tror att barn verkligen far illa och inte något man tar till för att djävlas med någon. Dessotom kan det ju slå tillbaka på dig om socialförvaltningen blandar sig i och har synpunkter på var barnen bör bo så skit du i den rekommendationen
Jag har ingen anledning att lägga någon energi på detta. En misstanke bara för att det användes som taktik är inte nog för att jag ska känna att jag behöver gå vidare med det. Så, nej, allt är säkert bra.

Däremot har jag mottagit 0 dokumentation. Inte ens en rad kring säkringar. Kontraktet säger att dokument som kan vara till nytta för köparen ska finnas. Inte fått ett skit.

Funderar på om jag skulle ta dit en elektriker och sen skicka fakturan om inte nåt händer.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K Köparen skrev:
Jag har ingen anledning att lägga någon energi på detta. En misstanke bara för att det användes som taktik är inte nog för att jag ska känna att jag behöver gå vidare med det. Så, nej, allt är säkert bra.

Däremot har jag mottagit 0 dokumentation. Inte ens en rad kring säkringar. Kontraktet säger att dokument som kan vara till nytta för köparen ska finnas. Inte fått ett skit.

Funderar på om jag skulle ta dit en elektriker och sen skicka fakturan om inte nåt händer.
Kan vara är ju ett ganska luddigt uttryck.
Du ska nog inte vara för säker på att han behöver stå för den notan.

• Gilla
swagmeikster21 och 3 till
  • Laddar…
K Köparen skrev:

Vad säger kontraktet exakt om dokumenten?

"Dokument som kan vara till nytta för köparen ska finnas" är kanske det otydligaste sättet man kan uttrycka sig på.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
K Köparen skrev:

Du kan el 😎

K Köparen skrev:
Inte ens en rad kring säkringar.
En gruppförteckning över gruppcentralen brukar vara väldigt spartanskt skriven.

En gruppförteckning är enkelt att ta fram själv, finns färdiga mallar på nätet bla hos Hager.

Oftast ligger trefasgrupp först, därefter enfasgrupp.

När vi hade köpt huset så gick jag igenom hela gruppcentralen och skrev ner vad som låg på varje grupp så jag fick en överblick över hela systemet.
Därefter gick jag på grupp för grupp och kollade upp i vilken ordning allt var kopplat, ritade ner det på papper, sen skrev/ritade jag in det i Excel-fil, använde "organisationsschema" till att "rita" upp hur allt var kopplat. Allt har uppdaterats allt eftersom ombyggnation har utförts, blev följande, som jag har skrivit ut på flera A3.
Bild av ett detaljerat elorganisationsschema i Excel med flera grupper för elcentral, inklusive belysning, uttag och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Farstatjej90
Fredriksson58 skrev:
Du svarar med att attackera försäljaren i publik forum, ta detta lite mer privat!
Ta det lite mer privat efter över 500 inlägg i tråden? Vad betyder det? Att vi bara ska ha 200 inlägg till?

Det verkar ju som att taktiken fungerade. Säljaren backade.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Köparen skrev:
Detta hus har renoverade badrum och resten är till största del är renoverat. Men det är ett projekt för vår avsikt är att ta bort modernt look och försöka återskapa något som vi kanske hade runt sekelskiftet.

Nej, vi ska inte vedelda spisen, nej vi ska inte koppla bort strömmen.. Men vårt mål är att riva ut 3-stavsgolv, marmor överallt osv och lägga långa stycken av furugolv i en färg vi till slut beslutar oss kring. För att försöka återskapa en äldre men på nåt sätt ändå modern look.
Finns en hel del böcker i ämnet

Så byggdes villan 1890-2010 - 978-91-7333-689-5
Tidstypiska kök och bad 1880-2000 - 978-91-7917-037-0
Trädgårdstadens färger - 978-91-982873-2-5

Sen finns lite böcker som vänder sig mer mot lägenheter egentligen men som även kan funka som inspiration
Tidstypiskt arkitekturdetaljer i flerbostadshus 1880-1980 - 978-91-7333-791-5
Byggnadsvård för lägenheter 1880-1980 - 978-91-7424-629-2

Finns fler böcker inom samma område/liknande områden om man letar lite mer.

• Gilla
raspen86 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Att vara objektiv är ingenting man kan bestämma sig för att vara.... Tror du en domare hade ansetts objektiv om en av parterna i målet betalade lönen?🤔
Precis så är det när en allmän åklagare är inblandad. Då är staten ena parten som också betalar lönen för domaren.

Är din tanke här att rättsväsendet borde privatiseras så att det här problemet med partiska domare försvinner?

Farstatjej90
D daVinci skrev:
Precis så är det när en allmän åklagare är inblandad. Då är staten ena parten som också betalar lönen för domaren.

Är din tanke här att rättsväsendet borde privatiseras så att det här problemet med partiska domare försvinner?
Nej? Det är ju därför alla har rätt till en försvarare? Det är väl ingen som tycker det vore rimligt att ta bort advokater och låta åklagaren göra det jobbet med?🤔

Nej?
Förstår du inte att domaren är avlönad av ena parten?
Alla borde kunna förstå att det är så.
Det är ju därför alla har rätt till en försvarare?
Det förändrar inte att domaren är avlönad av ena parten.

En möjlighet här är att du är så die hard kommunist att du inte kan ta in fakta. Och ser staten som god och rättvis och över alla misstankar. Och därmed så försvinner komplikationen att domaren är avlönad av ena parten. Men det är bäst att du reder ut för dig själv hur det ligger till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.