Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag kan inte så mycket om detta men brukar inte låta det hindra mig.
Precis som du tror jag att det först måste via tingsrätten som avgör frågan om det här avtalet och sen när TS fått rätt där kan Kronofogden kontaktas ..
det kan mycket möjligt gå till tingsrätten
om inte parterna kommer överens innan

Även om dina omkostnader hamnar på honom och han ska stå för dom så innebär det inte per automatik att det är några pengar du kommer få i handen imorgon eller ens någon gång. Hamnar han i den sitsen där det är skuldsanering som gäller för denna bostadsaffär så ligger du långt ner i listan vad gäller att få ut pengar osv. Så att ta in topp advokater för 10000 i timmen bara för att få rätt kommer kosta mer än det smakar som överdrivet exempel.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K
Purre Purre skrev:
Även om dina omkostnader hamnar på honom och han ska stå för dom så innebär det inte per automatik att det är några pengar du kommer få i handen imorgon eller ens någon gång. Hamnar han i den sitsen där det är skuldsanering som gäller för denna bostadsaffär så ligger du långt ner i listan vad gäller att få ut pengar osv. Så att ta in topp advokater för 10000 i timmen bara för att få rätt kommer kosta mer än det smakar som överdrivet exempel.
Ja, imorgon ska jag ringa till Mäklarsamfundets kundvägledning så får vi se vad de har att säga.
Jag tror allvarligt talat inte att säljaren har ont om pengar. Det är inte där problemet ligger.

Självklart ska jag inte bre på med den typen av advokat. Någon ska som du säger betala för det.

Jag var precis i kontakt med mäklaren och frågade om detta med eventuell fd. fru som kan ha med saken att göra och enligt honom är det inget han känner till. Han har ställt frågan och det enda mäklaren sade var att han har varit sambo och kanske fortfarande är.
Enligt mäklaren så har han dessutom ett till boende i Stockholm. Om det kan vara så att det har
tagit slut i deras relation vilket gör att han behöver ha huset vet jag inte. Men efter detta
samtalet börjar jag tro det.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K
D Daniel 109 skrev:
Men det har ju inget med det här fallet att göra.
Men ändå så ska du in i tråden och kladda som alltid

• Gilla
  • Haha
Hullefar och 11 till
  • Laddar…
Verkar som köparen är envis. Omständigheterna kan ändras i livet.

Wow du gjort fynd. Grattis! Eller? Är något för bra så....

Undrar hur köparen hade hanterat detta om imorgon anfaller Ryssland Sverige. Fastighet priser ner 70%.

Lika envis?

• Arg
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K
K Köparen skrev:
Det är väl ungefär det som denna tråden går ut på tror jag?
Det är ju ett par dagar kvar till tillträdet. Jag vet inte vad jag kan planera riktigt mer
än att jag kan planera vad jag ska göra efter kontraktsbrottet är ett faktum.
Om du inte har gjort det tycker jag att du ska ringa fogden. Mest var att du ska veta vilket bemötande du kan förvänta dig, men också för lite enklare vägledning. Behöver inte ta mer än 20min.

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det mesta talar väl för att du har köpt huset och att ägandet ska övergå till dig enligt avtalet men det är ju fortfarande inte klart om ägandet övergår till dig om avtalet bryts eller om det kan bli något annat utfall om avtalet bryts.
Ägandet har redan övergått till TS.

• Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:

Undrar hur köparen hade hanterat detta om imorgon anfaller Ryssland Sverige. Fastighet priser ner 70%.

Lika envis?
Är man envis för att man vill få det hus man köpt så tror jag många kan beskrivas som envisa.

• Gilla
Dowser4711 och 17 till
  • Laddar…
K
Coolman Coolman skrev:

Lika envis?
Envis? Vi har ett avtal och avtal ska följas. Det är mycket åsikter du ventilerar utan att veta
ett dugg om varken objektet eller något annat samt i vilken sits jag kommer att hamna i?
Har du inget viktigare att tillägga så lägg inte till något.

Jag önskar inte dig att hamna i samma situation.

• Gilla
Hullefar och 21 till
  • Laddar…
K Köparen skrev:
Envis? Vi har ett avtal och avtal ska följas. Det är mycket åsikter du ventilerar utan att veta
ett dugg om varken objektet eller något annat samt i vilken sits jag kommer att hamna i?
Har du inget viktigare att tillägga så lägg inte till något.

Jag önskar inte dig att hamna i samma situation.
Skicka en jurist / advokat på säljaren samma dag som tillträdet skulle ha varit. No mercy gäller!

• Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
K
K Kardan79 skrev:
Om du inte har gjort det tycker jag att du ska ringa fogden. Mest var att du ska veta vilket bemötande du kan förvänta dig, men också för lite enklare vägledning. Behöver inte ta mer än 20min.
Nej, det var lite mycket att göra idag. Men du har absolut rätt. Jag bör ringa dem och ta ett initialt samtal för att se vad de säger.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skicka en jurist / advokat på säljaren samma dag som tillträdet skulle ha varit. No mercy gäller!
Om jag förstår det hela rätt så har han egentligen rätt att komma 21:00 på kvällen och skriva pappren för att inte begå kontraktsbrott.

Jag har fortfarande en förhoppning att han dyker upp. Gör han inte det så får vi se vilken väg som är lämplig att gå. Jag har fått massor av input här som är otroligt viktigt samt tankeställare, möjligheter och annat så vi får helt enkelt se om det blir något större av det. Jag hoppas verkligen inte det.

• Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
K Köparen skrev:
Om jag förstår det hela rätt så har han egentligen rätt att komma 21:00 på kvällen och skriva pappren för att inte begå kontraktsbrott.

Jag har fortfarande en förhoppning att han dyker upp. Gör han inte det så får vi se vilken väg som är lämplig att gå. Jag har fått massor av input här som är otroligt viktigt samt tankeställare, möjligheter och annat så vi får helt enkelt se om det blir något större av det. Jag hoppas verkligen inte det.
Bra. Min erfarenhet är att man ska pressa på hårt direkt så att säljaren förstår. Inte vara mellanmjölk och schysst mot en sådan part.

• Gilla
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra. Min erfarenhet är att man ska pressa på hårt direkt så att säljaren förstår. Inte vara mellanmjölk och schysst mot en sådan part.
Det kan vara så att det räcker med att en auktoritär röst ringer och berättar läget för att han ska ge upp. Han kanske bara försöker in i det sista.
Mäklaren skulle ringa upp honom och ge honom ytterligare en omgång i vilka lagar som gäller och vad för represalier som kan vänta honom. Skulle han krypa till korset under nästa vecka och begära några dagar för att flytta ut så skulle jag ge det till honom utan att kräva något i retur.

Men ja, jag kommer att driva på. Men jag är väl någonstans en för god människa som tror mycket gott om alla..

• Gilla
kickibo och 10 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ägandet har redan övergått till TS.
Jag är inte så säker på det. Om man läser här:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...-ge-bort/registrera-agare---lagfart/#faq=0a68

står det bland annat

Vad händer om lagfart eller inskrivning av tomträttsinnehav inte söks inom tre månader?​

I de allra flesta fall skickas ansökan in i rätt tid. Om inte ansökan kommer in inom tre månader kan Lantmäteriet skicka ett föreläggande där du uppmanas att söka lagfart eller inskrivning av tomträttsinnehav.
Det ligger i förvärvarens intresse att säkra sitt ägande till den fastighet man förvärvat.
Här på slutet tycker jag man skiljer på "förvärva" och "säkra sitt ägande". Det finns någon slags osäkerhet här i alla fall.

• Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.