K
Hej!

Befinner mig i en tvist vid ett bostadsköp. Detta gäller ett fristående hus och ägaren säger att han inte
bor i huset mer än när han befinner sig inom länet. Hans barn hälsar på honom då och då. Han verkar inte
ha vårdnaden av dem på heltid.

Nu vill han dra sig ur. Jag beskriver nedan stegen:

1) Säljaren har ett hus till salu.
2) Vi lägger ett bud och det accepteras.
3) Vi skriver på kontrakt och kommer överens om inflyttningsdatum. Slutet av oktober.
4) Dagen efter vi skrivit betalar jag in handpenningen och får verifierat att denna inkommit.
5) Jag epostar säljaren med en bunt frågor och får inga svar. Bara "Jag återkommer". Detta någon dag efter vi skrivit.
6) Jag mailar igen för fler detaljer. Får "Jag återkommer".
7) Nästan 3 månader senare i Januari får jag ett mail där säljaren säger att han hamnat i en jobbig sits
och måste dra sig ur försäljningen.
8) Jag säger att jag kommer att begära att avtalet fullföljs / fullgörelse.
9) Säljaren svarar en vecka senare och börjar dra in barnen i det hela.
10) Återigen så säger jag att jag kommer begära att avtalet fullföljs och att jag själv snart blir bostadslös eftersom jag sålt mitt boende.
11) Mäklaren har försökt kontakta säljaren men han lyser med sin frånvaro. Till slut svarar han.
Med ett par-tre dagar till att jag ska ta över bostaden så säger han:

"Jag har meddelat min bank att det inte blir en bostadsaffär. Jag vill ha kontonummer till mäklaren eller till köparen så jag kan skicka tillbaka handpenningen + 150000:- i skadestånd."

Jag har inte begärt något skadestånd för kontraktet är inte brutet ÄN. Dessutom försöker han påtvinga mig att släppa
köpet och indirekt acceptera hans "skadestånd".

Han började dessutom snacka om att ett staket var bygglovsvidrigt och måste åtgärdas. Lite som om han läst reglerna
fel och tror att han kan häva kontraktet pga felaktigt utförande? Jag ställde frågan både till honom och till mäklaren
om allt var ok med alla bygglov och inget stod felaktigt till. Bägge garanterade att allt stod rätt till!

Så, nu är det några dagar kvar och jag kommer infinna mig hos mäklaren för att avsluta affären. Säljaren har redan
sagt att han inte kommer dit eftersom affären är avblåst.

Så, vad ska jag göra nu? När jag läser omkring så är det egentligen inget säljaren kan göra och eftersom jag krävt att affären ska fullgöras så är han tvingad till att sälja. Det finns ingen klausul i kontraktet.

Då är ju frågan, eftersom han är så övertygad att ett par email upplöser ett huskontrakt, om jag behöver skicka
in en stämningsansökan till tingsrätten (vad för tider har de?) och blanda in kronofogden för att få honom att tvingas flytta?
Om jag tar till en jurist, kan jag få honom att betala för mina omkostnader pga detta?

Eftersom kontraktsbrottet kommer att uppstå från hans sida så undrar jag vad jag har för rättigheter i form
av ersättning? Mina egna omkostnader kommer innefatta tid + försenad flytt (kostar eg. inget), jurist samt
att jag gick minus på försäljningen av min bostad för att få den såld i tid. Vad är skäligt?

Då det finns vissa websidor som säger att det enda jag kan kräva är ett skadestånd för mina omkostnader och
andra sidor som säger att jag kan tvinga honom till försäljning så blir jag lätt kluven vad som egentligen gäller?

Vi vill verkligen ha huset och vi kommer kämpa för det. Men har jag de rättigheterna jag tror att jag har?
Att jag i princip kan kasta ut honom ur hans hus?

Mvh
Köparen

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Björnen K och 13 till
  • Laddar…
Efter det du skrivit kan säljaren inte backa ur affären alls.
Juridiskt är fastigheten din så fort köpekontraktet undertecknats.

• Gilla
mg765 och 36 till
  • Laddar…
K
D Dilato skrev:
Efter det du skrivit kan säljaren inte backa ur affären alls.
Juridiskt är fastigheten din så fort köpekontraktet undertecknats.
Bra. Det är exakt så jag har förstått det också.

Fortfarande behöver jag förstå om han ska, efter ett kontraktsbrott stå för mina juristkostnader,
och eventuella andra kostnader från kronofogden etc samt skälig ersättning pga kontraktsbrottet?
Och, angående bygglovsvidriga delen - kan jag kräva att han åtgärdar / ersätter för denna?
Samt, är det olagligt i att han försöker tvinga över pengar på mitt konto för att ta sig ur affären?

Mvh
Köparen

• Gilla
brjo och 3 till
  • Laddar…
Säljaren har ingen rådighet över objektet alls efter att säljkontraktet är påskrivet.

Tänk på att äganderätten till fastigheten övergår på köparen vid båda parters undertecknande av fastighetsköpavtalet. Säljaren kan alltså inte ”hålla kvar vid” äganderätten fram till ett senare datum när väl avtalet undertecknats.
https://frejapartner.se/affarsjuridik/fastighetsratt/fastighetsoverlatelse/

Genom formenlig överlåtelsen övergår äganderätten till fastigheten från säljaren till köparen. Den civilrättsliga äganderättsövergången är omedelbar.
https://vesterlins.se/ordlistan/aganderattsovergangen

Äganderätten till en fastighet uppkommer genom att en giltig fångeshandling upprättas. Det kan t.ex vara fråga om ett köpebrev eller gåvobrev (4 kap 1 § och 4 kap 29 § JB). Huruvida du flyttar ifrån fastigheten och skriver dig någon annanstans har ingen rättslig påverkan när det gäller vem som faktiskt är ägare.

https://lawline.se/answers/hur-uppkommer-aganderatt-till-en-fastighet

Så...säljaren har sålt och du äger.

• Gilla
René W och 21 till
  • Laddar…
Det är knappast olagligt att skicka pengar till någon. Men om jag skicka 50kkr till dig och säger att jag köpt din bil så blir det ju inte mer sant för att jag satt in pengar på ditt konto.

• Gilla
  • Haha
Nilsanni och 18 till
  • Laddar…
För 150000 kan han ju hyra en trea för 10000 i månaden i 15 månader för sin familj..

Han har i och med ”skadeståndet” bevisligen inga problem att se till att han kan ordna tak över huvudet för sina barn.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Förbered dig för att du behöver lawyer up. Det här är för stora pengar för att köra på egen hand. Kolla med mäklaren och ditt försäkringsbolag om hur du går till väga.

Med det sagt verkar du ha alla kort på hand. Huset är ditt och det är som du är inne på inget säljaren kan häva ensidigt. Alla kostnader säljaren skapar för dig nu kommer du kunna tvinga av denne. Allt ifrån ombudskostnader till kostnader. för dubbelt boende.

Att/om du gjort en dålig affär på ditt nuvarande boende är dock ditt problem, det är en helt annan affär och ditt val. Likaså bör du skita i staketfrågan. Det är en ickegrej av obetydligt värde.

• Gilla
jonizen och 36 till
  • Laddar…
Oavsett dribblande hit och dit så är saken glasklar:
Köpekontraktet har överfört äganderätten till köparen, det finns prejudicerande domslut på det.
Säljaren kan försöka slingra sig hur mycket som helst, det ändrar inte fakta.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
K
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förbered dig för att du behöver lawyer up. Det här är för stora pengar för att köra på egen hand. Kolla med mäklaren och ditt försäkringsbolag om hur du går till väga.

Med det sagt verkar du ha alla kort på hand. Huset är ditt och det är som du är inne på inget säljaren kan häva ensidigt. Alla kostnader säljaren skapar för dig nu kommer du kunna tvinga av denne. Allt ifrån ombudskostnader till kostnader. för dubbelt boende.

Att/om du gjort en dålig affär på ditt nuvarande boende är dock ditt problem, det är en helt annan affär och ditt val. Likaså bör du skita i staketfrågan. Det är en ickegrej av obetydligt värde.
Självklart är det mitt problem med min dåliga affär. Däremot blev den framstressad.
Jag kommer inte lyfta det någonstans utan snarare se om det finns någon anledning att ta upp det.

Nja, staketfrågan är ju en förändring som skett från kontraktspåskriften och intygandet från honom
och mäklaren.

Men ja, det är nog som du säger, det blir nog till att ta till de stora grabbarna. Det är stora belopp
och jag är nog för liten för att klara av det på egen hand.

Tack för svar!

• Gilla
Robomow och 4 till
  • Laddar…
Borde du inte kunna begära handräckning av Kronofogden och få hjälp med avhysning?

• Gilla
Staffan_V och 7 till
  • Laddar…
K
S Småbrukaren skrev:
Borde du inte kunna begära handräckning av Kronofogden och få hjälp med avhysning?
Jag har försökt hitta på deras sida vad som står.
Handräckning verkar vara det jag är ute efter men det mesta verkar behandla vräkning
från hyresrätter vilket detta inte innefattar. Dessutom verkar flera av handräckningarna kräva
ett dombeslut.

Men ja, nå't sån't ;)

Mvh
Köparen

• Gilla
kivling och 3 till
  • Laddar…
K Köparen skrev:
Självklart är det mitt problem med min dåliga affär. Däremot blev den framstressad.
Det är fortfarande ditt val. Lika lite som du tvingat säljaren att sälja har denne tvingat dig att köpa. Konsekvenserna av era respektive val är därmed era egna. I hans fall att han nu inte äger fastigheten du köpt, i ditt konsekvensen av det pris du sålt till.

Redigerat:
  • Gilla
Filbert och 9 till
  • Laddar…
K
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är fortfarande ditt val. Lika lite som du tvingat säljaren att sälja har denne tvingat dig att köpa. Konsekvenserna av era respektive val är därmed sina egna. I hans fall att han nu inte äger fastigheten du köpt, i ditt konsekvensen av det pris du sålt till.
Yes, då lägger vi den biten åt sidan för jag har fått svar på den frågan.

Köparen

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Ja. När/om säljaren väljer att inte utrymma fastigheten senast på TS tillträdesdag kan TS begära särskild handräckning hos Kronofogden för att tvinga säljaren att flytta.

Felet uppstår dock först på tillträdesdagen, så det finns inget att göra nu mer än att förbereda sig på att tvångsåtgärder kan behöva vidtas och att det kan ta tid. För även om man har rätt gäller det också att rätt.

• Gilla
jonizen och 17 till
  • Laddar…
K
S Småbrukaren skrev:
För 150000 kan han ju hyra en trea för 10000 i månaden i 15 månader för sin familj..

Han har i och med ”skadeståndet” bevisligen inga problem att se till att han kan ordna tak över huvudet för sina barn.
Lite jag funderar på är om hans snack om att blanda in barnen i det hela kan ligga till hans fördel i ett eventuellt dombeslut även om han redan påpekat att barnen inte bor på heltid med honom.
Jag har svårt för att tro att de egentligen har något med kontraktet att göra och att domaren skulle
utgå från hans ståndpunkt och ge honom rätt i detta fallet dock.

Det är ju en viktig punkt dock och det är något jag bör kunna använda ifall vi hamnar i en sådan sits.

Han är ju på min mark redan som det är och hans möjligheter att infinna sig på denna försvinner
ju om ett par dagar. Jag har mina pengar redo och avsikten är ju att dessa ska betalas ut i sin helhet.
Att han nekar till att ta emot dem gör ju att han inte uppfyller kontraktet. Men tomten och bostaden är ju fortfarande min.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.