Byggahus.se

Säljaren ändrar sig.

1. J
    Medlem · 37 inlägg

janet72

Medlem
    En lite annorlunda fråga: vi (köpare), mäklare och säljaren var överens om att skriva kontrakt en viss tid en viss dag. Dock skulle inte säljaren vara på plats utan skriva på senare (gör man så verkligen?)
    Så sent som kvällen före hade mäklare och säljare kontakt, allt var ok.
    Vi åker till mäklaren, och är där på utfäst tid. På plats visar det sig att säljaren 15 minuter innan vi ska skriva, ringer och säger att dom ändrat sig, dom vill inte längre sälja.
    Vi har en resväg på 8 mil enkel väg, och förutom resa måste vi ta ledigt från jobbet.
    Har man rätt att förvänta sig någon typ av ersättning?

// Stefan

2. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Re: Säljaren ändrar sig.

Jag är ingen jurist, men innan man har skrivit kontrakt så existerar ingen överenskommelse och det är helt ok att ändra sig, så jag kan inte se på vilken grund ni skulle ha rätt till någon ersättning.

De har ju inte brutit mot något avtal. Om de däremot drar sig ur när ni har skrivit kontrakt, kan ni få ersättning.

Detta tycker jag vore det mest rimliga. Inget kontrakt = inga åtaganden, när kontrakt är skrivet har man lovat att fullfölja.

3. J
    Medlem · 37 inlägg

janet72

Medlem

Jag tänkte mer ersättning för restid och förlorad arbetstid. Men det var mest en fundering. Trodde aldrig jag skulle råka ut för något sådant. Har man gått så långt att kontrakt ska skrivas, så hoppar man inte av 15 min innan det skrivs, när köparen har så (relativt) långt att åka. Tycker jag i alla fall.

4. O

ordain

Medlem

Ja, jag förstod att det var för restid och missad inkomst det vad du ville ha ersättning för, men jag frågade mig varför du skulle få det, med tanke på att du inte hade någon deal med den andra parten. Men som sagt, jag är ingen jurist.