Byggahus.se

Säljare svårt sjuk

1. I
    Medlem · 41 inlägg

ikhve

Medlem
    I perioden mellan kontraktskrivande och tillträde har den ena av säljarna blivit så svårt sjuk att han troligen inte kan deltaga/skriva under pappren. Vilka problem kan vi få pga detta? Jag utgår ifrån att köpekontraktet fortfarande gäller men kan det komma andra svårigheter/förseningar?

Säljarna är skilda och den andra säljaren vill flytta fram tillträdesdagen. Vi vill gärna det - men är det möjligt om den sjuka säljaren inte kan skriva under? Vad mera behöver man tänka på?
    /ikhve

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 043 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Säljare svårt sjuk

Den sjuka kan alltid skriva under via fullmakt, om vi nu antar att han eller hon kan skriva under en fullmakt och har någon person som kan vara fullmaktstagare.

Tänk isåfall på att fullmaktet skall vara så formulerad att den täcker in underskrifter av all tänkbara handlingar som skall skrivas vid övertagandet, men även att det är definierat hur den sjukas andel av köpeshillingen skall hanteras (så att ex, fullmaktstagaren har rätt att ta emot köpeshillingen). Jag hade problem med just den detaljen för många år sedan när jag köpte en lägenhet. Min bank vägrade betala ut mitt lån till bara den ena säljaren, han hade inte fullmakt att ta emot sin frus andel. Banken tvingade honom att öppna ett konto i banken med restriktionen att båda skulle skriva på ev. uttag. Och dom var inte separerade.

3. I
    Medlem · 41 inlägg

ikhve

Medlem

Bra tips! Tack skall du ha.
    Jag hade inte en tanke på att vår bank kunde vara de som krånglade till det. Jag skall höra på måndag vad de behöver för att betala ut pengarna.

Den sjuka själv kan troligen varken läsa eller skriva längre. Jag hoppas det går att få en fullmakt genom att några utomstående bevittnar hans önskemål - och förstås att han klarar av att uttrycka sig tillräckligt bra för att bli förstådd. Best vore förstås om han blev frisk igen men det verkar inte så. I sämsta fall blir det väl ett dödsbo som tar emot pengarna och fullföljer affären?
    /ikhve

4. yonna
    Medlem · Österlen · 6 929 inlägg

yonna

Medlem

Är det inte mäklarens uppgift att fixa nödvändiga handlingar och vara behjälplig så att köpet fullföljs?

5. H

hempularen

Moderator

Om det är så illa så skulle jag nog kontakta en jurist för att kontrollera vad som gäller om säljaren avlider innan affären är klar, eller är oförmögen att avsluta den pga. sjukdom.

Det skulle kunna vara så illa (nu målar jag fan på väggen) att om säljaren avlider så kan ni inte tillträda förrän boupteckningen är klar och registrerad hos tingsrätten och det kan ta tid.

Kolla med villaägarförbundet, dom ger gratisrådgivning om ni är medlemmar (och det kan det vara värt att bli ändå). www.villariks.se

Kan ju vara bra att veta om man har någonstans att bo.

Om det är en "ovanlig" fullmakt dvs om han inte har skrivit under den, så skulle jag nog även kontrollera att den verkligen är giltig med samma jurist. Om någon kan hävda i framtiden att fullmakten inte var giltig, så riskerar ni förlora lagfarten till huset, affären kan gå tillbaka, och det kan hända i princip när som helst dom närmsta hundra åren (eller mer).

6. I
    Medlem · 41 inlägg

ikhve

Medlem

Oj då!
    Tydligen behöver vi prata med en jurist. Iofs är det som Yonna skriver mäklaren som skall hålla ordning på allt detta - det är ju det de tar betalt för - men med våra dåliga erfarenheter vill vi helst vara lite förberedda. För några år sedan råkade vi ut för en mäklare som försvann med handpenningen. Det gick bra till slut och vi fick tillbaka våra pengar men många förlorade mycket. Mäklaren tillhörde en stor kedja så det är ingen garanti för att allt går rätt till. Allt gick bra då men vi fick telefonsamtal från polis, skattemyndigheten i ett par år efteråt...

/ikhve

7. H

hempularen

Moderator

När det gäller den här typen av kniviga frågor så skulle jag aldrig lita på en mäklare.

8. I
    Medlem · 41 inlägg

ikhve

Medlem

Vi har nu kollat upp det hela så gott det går och juristerna säger att fullmakten är OK. Vi får hoppas de har rätt.
    Alla papper är nu klara, vi har fått nycklarna och börjar flytta i helgen.
    Tack för hjälpen!

/ikhve

9. H

hempularen

Moderator

Skönt att det löste sig, lycka till med huset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.