Hej,

Jag har sålt min brf för att flytta in i hus. När överlåtelseavtalet (brf) skrevs på sattes datumet till 30 april. Köparen visste att vi ev skulle vilja förlänga datumet någon vecka. Nu har vi hamnat i den sitsen att vi får tillträde till radhuset den 8 maj, men måste vara ur brf 30 april. Köparen som idag bor hemma hos sina föräldrar vill ha en kompensation på 10 000kr + månadsavgiften 3400kr betald för att flytta fram flytten 10 dgr. Tyvärr står det inget om detta i avtalet. Kan han göra så här? Jag anser att 10 tkr är oskäligt för den korta tiden, en månadsavg är mer ok. Vad kan jag göra?

Tacksam för svar!

/E

Vad som är skäligt är svårt att säga men rent spontant är det mer rimligt med Avgiften betald fram till överlåtelsedagen samt kostnaden för räntan på lånet + ev ökade kostader för avbokning av flyttbil mm..
men hurvida det är juridiskt är en annan femma det har jag dålig koll på.

Var köparen bor är irrelevant.

Sant, Nyfiken. Jag ville bara få fram att köparen inte är bostadslös. Vi har dock inget tillfälligt boende för en vecka. Ev måste vi (jag, min sambo o min dotter) ta in på vandrarhem. Det känns ganska fel när ett överlåtande kan ske så mycket smidigare.

Du kan betala honom

Du kan försöka flytta tillträdet på radhuset (kanske mot betalning...)

Du kan ta in på hotell

Du kan lagra möblerna och ta en 2-veckorsresa

Du kan hyra i andra hand

Du kan bo hos bekant

Du kan muta ordf. att försena medlemskapsansökan så att tillträdesdagen måste flyttas...

Om avtalet stipulerar ett visst datum så gör du dig skyldig till kontraktsbrott om du flyttar fram tiden, oavsett om ni muntligen har diskuterat den möjligheten.

Det finns egentligen ingen gräns för hur mycket köparen kan begära i skadestånd i ett sådant läge. Så 10 000 är inte oskäligt. Ditt altenativ är att hitta annat boende under mellantiden för lägre kostnad.

Sedan kan jag hålla med om med de givna förutsättningarna, så är det lite gnidet av köparen.

Vad blir billigast för dig? Alternativt boende och magasinering under 2 veckor eller betala honom de där 10'?

Ta det som blir enklast och billigast. Kostnaden får bli din läxa för framtiden.

Jag hade utan problem tagit ut mer än 10' från dig...............

Tack för alla svar. Ser o hör att många har olika syn på saken..

D
Nyfniken skrev:
Var köparen bor är irrelevant.
Helt irrelevant är det väl ändå inte? När man skall beräkna ett rimligt skadestånd så tar man ju i regel hänsyn till de merkostnader som köparen i själva verket har haft, och bor då köparen hemma hos sina föräldrar så ter det sig naturligt att merkostnaden blir något lägre än om det är en 10-barns familj som flyttat till Sverige från USA...

Vi fick vårt tillträde framflyttat ett tag, då säljaren inte lyckades bli av med hyresgäster utan att verkställa en vräkning först men vi brydde oss aldrig om att ta upp frågan om skadestånd för detta, trots att mäklaren påpekade att säljaren var medveten om risken för detta, då vi redan hade bra alternativa bostäder att bo på under tiden. Det hade ju varit annorlunda om man de-facto hade haft väsentliga och oundvikliga merkostnader för fördröjningen.

Det här är svåra frågor att hantera, för man vet ju sällan vad som finns på andra sidan. Har man köpt möbler som förväntas anlända en viss vecka, bokat flytthjälp hos vänner och bekanta och hyrt bil för ändamålet så blir det med ens en hel del besvär.

Har man anlitat hantverkare för att renovera något innan man flyttar in så kommer man kanske också att få en direkt kostnad.

Det finns annat man kan tänka sig också. Man har tagit semester en viss period för att kunna få ordning på det hela, och så spricker allt på en sådan här sak. Kanske är det charterresa bokad till den vecka då säljaren vill ha överlåtelsen etc. Eller så har man en viktig tjänsteresa utomlands planerad.

Juridikens andemening är väldigt "blind" för olika behov och olika argument, utan man utgår från att lagt kort ligger. Alla förändringar skall man gottgöra ekonomiskt, och det är inte sällan den förfördelades ord som väger tungt om det finns någon rim och reson i kraven.

ridax skrev:
Helt irrelevant är det väl ändå inte? När man skall beräkna ett rimligt skadestånd så tar man ju i regel hänsyn till de merkostnader som köparen i själva verket har haft
Det har du rätt i, men det här gäller inte ett skadestånd utan omförhandling av ett ingånget avtal.

Eller så omförhandlar man inte?

Nanny Fine
hempularen skrev:
Om avtalet stipulerar ett visst datum så gör du dig skyldig till kontraktsbrott om du flyttar fram tiden, oavsett om ni muntligen har diskuterat den möjligheten.

Det finns egentligen ingen gräns för hur mycket köparen kan begära i skadestånd i ett sådant läge. Så 10 000 är inte oskäligt. Ditt altenativ är att hitta annat boende under mellantiden för lägre kostnad.

Sedan kan jag hålla med om med de givna förutsättningarna, så är det lite gnidet av köparen.

Beroende på vad det står i ert avtal, så brukar en säljare kunna begära i skadestånd på vad han kan visa att han själv lidit skada. Dvs han kan ha rätt till skadestånd i sak, men har han inte lidit ekonomisk skada får han heller inga pengar..

Köparens ekonomiska skada kan ex. bestå i att han med kort varsel köper en annan likvärdig lägenhet för mycket mer pengar. För att kunna flytta in på avtalad dag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.