8 109 läst · 33 svar
8k läst
33 svar
Säljare (företag) hävdar att de ej kan leverera vara pga PostNord och vägrar häva köp
Sida 1 av 3
Eftersom man får svar på allt här och jag behöver lite hjälp och råd....
Jag köpte en vara på CDON, som säljs av annat företag, betalning via kreditkort. Leveranstid var 3-5 dagar, och den 2/2 fick jag veta att varan var postad. Dock inget trackingnummer, så jag förutsätter att det ej var som paket (om det nu stämmer att varan postades)....
11/2 kontaktade jag säljaren för att fråga var varan blev av. Inget svar
17/2 får jag mail fr säljaren som menar att de har skickat varan men att det är PostNord som klantat sig (vilket inte låter helt osannolikt...). De skulle skicka ny vara.
23/2 har jag fortfarande inte fått någon leverans och jag kontaktar företaget och meddelar att jag vill häva köpet då de uppenbarligen inte klarar av att leverera varan.
24/2 får jag nedanstående svar:
”Det är värken vi eller CDON som leverar beställningar utan det är transport bolagen. Det är viktigt ni förstår skillanden.
Jag förstår din frustration helt men vi är mitt i en pandemi och det ankommer sporadisk påverkar dig och oss oavsett om vi gillar det eller inte. Jag förstår det är brådskande men får samtidigt be ni tar hänsyn till dem tiderna vi är i just nu.
Jag ser att din order är försena och kommer ge dt till senast fredag. Har inte Postnord lyckats leverera din order till dess tycker jag absolut att vi har då varit tillräckligt tålmodiga och annullerar din order med glädje. Kommer dem innan dess hör av dig så kan vi dra ner kostanden på din order som kompensation”
Jag betvivlar starkt deras förmåga att leverera och vill inte vänta ännu längre. Tvivlar också på deras förmåga att återbetala mina pengar.
Till frågorna;
1) Hur lång tid måste/bör jag ge dem för att leverera varor? Jag tycker själv 22 dagar (hittills!) vilket är 17-19 dagar längre än de uppger vid beställning är tillräckligt?
2) Kan de verkligen skylla på PostNord och rycka på axlarna?
3) Kan de verkligen säga att om den inte kommer inom X dagar går vi med på att annullera ordern?
Jag har läst lagen men blir lite osäker på vad som gäller eftersom det där står att företaget ej levererar ordern, och här menar företaget att de skickat ordern men att PostNord klantat sig...
Fö skulle de skicka om ordern för mer än en vecka sedan men det tror jag inte ett smack på.
CDON bryr sig inte och det enda de gjort är att skicka mailet vidare. Sista gången jag handlar något på CDON, tacka vet jag Amazon - de bryr sig iaf om att kunderna ska vara nöjda.
Jag köpte en vara på CDON, som säljs av annat företag, betalning via kreditkort. Leveranstid var 3-5 dagar, och den 2/2 fick jag veta att varan var postad. Dock inget trackingnummer, så jag förutsätter att det ej var som paket (om det nu stämmer att varan postades)....
11/2 kontaktade jag säljaren för att fråga var varan blev av. Inget svar
17/2 får jag mail fr säljaren som menar att de har skickat varan men att det är PostNord som klantat sig (vilket inte låter helt osannolikt...). De skulle skicka ny vara.
23/2 har jag fortfarande inte fått någon leverans och jag kontaktar företaget och meddelar att jag vill häva köpet då de uppenbarligen inte klarar av att leverera varan.
24/2 får jag nedanstående svar:
”Det är värken vi eller CDON som leverar beställningar utan det är transport bolagen. Det är viktigt ni förstår skillanden.
Jag förstår din frustration helt men vi är mitt i en pandemi och det ankommer sporadisk påverkar dig och oss oavsett om vi gillar det eller inte. Jag förstår det är brådskande men får samtidigt be ni tar hänsyn till dem tiderna vi är i just nu.
Jag ser att din order är försena och kommer ge dt till senast fredag. Har inte Postnord lyckats leverera din order till dess tycker jag absolut att vi har då varit tillräckligt tålmodiga och annullerar din order med glädje. Kommer dem innan dess hör av dig så kan vi dra ner kostanden på din order som kompensation”
Jag betvivlar starkt deras förmåga att leverera och vill inte vänta ännu längre. Tvivlar också på deras förmåga att återbetala mina pengar.
Till frågorna;
1) Hur lång tid måste/bör jag ge dem för att leverera varor? Jag tycker själv 22 dagar (hittills!) vilket är 17-19 dagar längre än de uppger vid beställning är tillräckligt?
2) Kan de verkligen skylla på PostNord och rycka på axlarna?
3) Kan de verkligen säga att om den inte kommer inom X dagar går vi med på att annullera ordern?
Jag har läst lagen men blir lite osäker på vad som gäller eftersom det där står att företaget ej levererar ordern, och här menar företaget att de skickat ordern men att PostNord klantat sig...
Fö skulle de skicka om ordern för mer än en vecka sedan men det tror jag inte ett smack på.
CDON bryr sig inte och det enda de gjort är att skicka mailet vidare. Sista gången jag handlar något på CDON, tacka vet jag Amazon - de bryr sig iaf om att kunderna ska vara nöjda.
Du kan ju alltid vända dig till ARN eller stämma säljaren, men frågan är om det inte är enklare att vänta till på måndag om de nu erbjuder sig att anullera ordern och ge dig tillbaka pengarna om paketet inte kommit fram på fredag?
Vilket företag handlar det om, så man vet vad man skall undvika?
Vilket företag handlar det om, så man vet vad man skall undvika?
Han skriver ju att han köpte varan på CDON...C cpalm skrev:
Jag förstår att du är frustrerad, men också varför säljaren inte vill betala tillbaka pengarna för snabbt. Det händer rätt ofta att prylar kommer fram efter ett bra tag efter återbetalning skett och det är långt ifrån alla köpare som då vänder sig till säljaren och vill betala tillbaka återbetalningen. Ju längre de kan vänta, desto mindre är risken för att det händer.
Säljaren är nog inte svensk, med tanke på maskinöversättningen, så det kan vara säljarens erfarenheter av sitt lands postföretag som påverkar hur länge de vill vänta. Mitt råd är att bita ihop några dagar och lägga säljarens namn på minnet. Om du sedan väljer att bojkotta säljaren, Postnord eller båda är upp till dig.
CDON är sm sagt en marknadsplats och en vanlig e-handlare. Deras kundtjänst för deras egna varor brukar vara bra, men de tar mycket mindre ansvar för smidighet och andra mjuka värden, när det är marknadsplatskunder. De hjälper dig vid bedrägerier och tvister, men om man vill ha "fullservice" ska man bara köpa deras egna prylar.
Säljaren är nog inte svensk, med tanke på maskinöversättningen, så det kan vara säljarens erfarenheter av sitt lands postföretag som påverkar hur länge de vill vänta. Mitt råd är att bita ihop några dagar och lägga säljarens namn på minnet. Om du sedan väljer att bojkotta säljaren, Postnord eller båda är upp till dig.
CDON är sm sagt en marknadsplats och en vanlig e-handlare. Deras kundtjänst för deras egna varor brukar vara bra, men de tar mycket mindre ansvar för smidighet och andra mjuka värden, när det är marknadsplatskunder. De hjälper dig vid bedrägerier och tvister, men om man vill ha "fullservice" ska man bara köpa deras egna prylar.
1. Beror ju på varifrån det skickas, men en månad har man ju fått vänta någon gång på varor från USA eller Kina.KristinaRT skrev:Eftersom man får svar på allt här och jag behöver lite hjälp och råd....
Jag köpte en vara på CDON, som säljs av annat företag, betalning via kreditkort. Leveranstid var 3-5 dagar, och den 2/2 fick jag veta att varan var postad. Dock inget trackingnummer, så jag förutsätter att det ej var som paket (om det nu stämmer att varan postades)....
11/2 kontaktade jag säljaren för att fråga var varan blev av. Inget svar
17/2 får jag mail fr säljaren som menar att de har skickat varan men att det är PostNord som klantat sig (vilket inte låter helt osannolikt...). De skulle skicka ny vara.
23/2 har jag fortfarande inte fått någon leverans och jag kontaktar företaget och meddelar att jag vill häva köpet då de uppenbarligen inte klarar av att leverera varan.
24/2 får jag nedanstående svar:
”Det är värken vi eller CDON som leverar beställningar utan det är transport bolagen. Det är viktigt ni förstår skillanden.
Jag förstår din frustration helt men vi är mitt i en pandemi och det ankommer sporadisk påverkar dig och oss oavsett om vi gillar det eller inte. Jag förstår det är brådskande men får samtidigt be ni tar hänsyn till dem tiderna vi är i just nu.
Jag ser att din order är försena och kommer ge dt till senast fredag. Har inte Postnord lyckats leverera din order till dess tycker jag absolut att vi har då varit tillräckligt tålmodiga och annullerar din order med glädje. Kommer dem innan dess hör av dig så kan vi dra ner kostanden på din order som kompensation”
Jag betvivlar starkt deras förmåga att leverera och vill inte vänta ännu längre. Tvivlar också på deras förmåga att återbetala mina pengar.
Till frågorna;
1) Hur lång tid måste/bör jag ge dem för att leverera varor? Jag tycker själv 22 dagar (hittills!) vilket är 17-19 dagar längre än de uppger vid beställning är tillräckligt?
2) Kan de verkligen skylla på PostNord och rycka på axlarna?
3) Kan de verkligen säga att om den inte kommer inom X dagar går vi med på att annullera ordern?
Jag har läst lagen men blir lite osäker på vad som gäller eftersom det där står att företaget ej levererar ordern, och här menar företaget att de skickat ordern men att PostNord klantat sig...
Fö skulle de skicka om ordern för mer än en vecka sedan men det tror jag inte ett smack på.
CDON bryr sig inte och det enda de gjort är att skicka mailet vidare. Sista gången jag handlar något på CDON, tacka vet jag Amazon - de bryr sig iaf om att kunderna ska vara nöjda.
2. Nja, de säger ju att de ska betala tillbaka om det inte kommit fram på fredag, eller?
3. Ja
Har det inte kommit på fredag får du ju tillbaka pengarna och sedan kan ju varan komma någon vecka senare, har hänt mig flera gånger.
Jag är fullt medveten om leveranstider - men de kanske inte ska skriva 3-5 dagar om det i verkligheten rör sig om flera veckor......
Vad gäller deras seriositet; förra veckan skrev de så här;
”Super tråkigt din order inte kommit fram! Det tog lite tid att hitta vad som hade hänt med din order.
Jag kan inte komma åt postnord system just nu för att spåra din försändelse. Ser jag idag att din order inte kommit fram / har fastnat säger vi till att snarast möjligt skicka ut en ny order till dig helt kostnadsfritt och på vår bekostnad. Du behöver inte återkomma om detta utan vi har din beställning på bevakning.”
Låter ju jättebra eller?
Ställer mig mycket tveksam till hela företaget eftersom de dels påstår att de kan spåra min försändelse, bara inte just nu, och de har inte gett mig något trackingnummer, vilket de rimligen borde om det fanns något! Min spontana gissning är att de drar en stor fet vals och hoppas komma undan med det.
Oavsett ovanstående, kan de hävda att de fullföljt sitt avtal och att jag får gå på PostNord?
Har ingen tilltro till att de efter detta skitsnack skall betala tillbaka mina pengar utan problem (men vem vet, de kanske förvånar mig?). Tur man betalade m kreditkort
Vad gäller deras seriositet; förra veckan skrev de så här;
”Super tråkigt din order inte kommit fram! Det tog lite tid att hitta vad som hade hänt med din order.
Jag kan inte komma åt postnord system just nu för att spåra din försändelse. Ser jag idag att din order inte kommit fram / har fastnat säger vi till att snarast möjligt skicka ut en ny order till dig helt kostnadsfritt och på vår bekostnad. Du behöver inte återkomma om detta utan vi har din beställning på bevakning.”
Låter ju jättebra eller?
Ställer mig mycket tveksam till hela företaget eftersom de dels påstår att de kan spåra min försändelse, bara inte just nu, och de har inte gett mig något trackingnummer, vilket de rimligen borde om det fanns något! Min spontana gissning är att de drar en stor fet vals och hoppas komma undan med det.
Oavsett ovanstående, kan de hävda att de fullföljt sitt avtal och att jag får gå på PostNord?
Har ingen tilltro till att de efter detta skitsnack skall betala tillbaka mina pengar utan problem (men vem vet, de kanske förvånar mig?). Tur man betalade m kreditkort
Du ska inte gå behöva på Postnord. Det är deras problem och uppgift och Postnord kommer ändå hänvisa dig till sin kund (avsändaren) om du försöker.
Det är rätt rimligt att de skriver 3-5 dagar om det är vad Postnord säger att de levererar på i mer än 90% av fallen, men om Postnord inte klassar något som försvunnet förrän efter x dagar (olika för olika tjänster, men minst någon vecka) så är det ju vad avsändaren måste gå på innan de betalar tillbaka.
Fast visst svamlar säljaren för att förhala eller vad nu syftet är, när de skriver om att det går att spåra men inte just nu.
Det är rätt rimligt att de skriver 3-5 dagar om det är vad Postnord säger att de levererar på i mer än 90% av fallen, men om Postnord inte klassar något som försvunnet förrän efter x dagar (olika för olika tjänster, men minst någon vecka) så är det ju vad avsändaren måste gå på innan de betalar tillbaka.
Fast visst svamlar säljaren för att förhala eller vad nu syftet är, när de skriver om att det går att spåra men inte just nu.
Husägare
· Skärgården
· 38 inlägg
Jag hade nyligen en försändelse som försvann under frakt med DHL. DHL krävde först att de skulle få leta efter paketet under 30 dagar innan de var villiga att acceptera förlusten och reklamera till säljaren. Jag har bekanta som råkat ut för samma sak med just DHL. Tror därför det är något man får acceptera att leveransen kan dröja under "felsökning", även om den från början är angiven till 2-5 dagar eller liknande.
Moderator
· Stockholm
· 53 061 inlägg
Om du har betalat med kreditkort, så kan du reklamera till banken eller kreditkortsföretaget. Strikt formellt så är affärsförhållandet mellan banken och firman. Banken är skyldig att hålla dig skadeslös.
Jag vet inte, men har en känsla att det fungerar olika om du har ett riktigt kreditkort (typ månadsfaktura) eller bankkort där det dras direkt från ditt konto.
Jag vet inte, men har en känsla att det fungerar olika om du har ett riktigt kreditkort (typ månadsfaktura) eller bankkort där det dras direkt från ditt konto.
Kan säljaren inte uppvisa ett kolli-id, eller på annat vis bevisa att de har skickat något, så har säljaren garanterat inte skickat något överhuvudtaget.
Att skylla på transportföretaget utan att ens kunna bevisa att transportföretaget är anlitat är inte bara ynkligt utan ganska oseriöst.
Kräv att säljaren antingen skickar varan spårningsbart eller att de häver köpet och betalar tillbaka dina pengar.
Om det mot förmodan skulle vara så att transportföretaget slarvat bort det som säljaren skickat är det upp till säljaren att göra en reklamation hos transportföretaget. Det ska inte du behöva göra.
Att skylla på transportföretaget utan att ens kunna bevisa att transportföretaget är anlitat är inte bara ynkligt utan ganska oseriöst.
Kräv att säljaren antingen skickar varan spårningsbart eller att de häver köpet och betalar tillbaka dina pengar.
Om det mot förmodan skulle vara så att transportföretaget slarvat bort det som säljaren skickat är det upp till säljaren att göra en reklamation hos transportföretaget. Det ska inte du behöva göra.