Byggahus.se

Säljare ångrar sig efter accepterat bud.

1. Danin
    Medlem Nivå 3
    Hej, har lagt bud på ett hus som vi ville köpa innan budgivning, därav gav vi 100.000kr över utångspriset. Säljarna accepterade detta, det är en liten kommun med normalt billiga hus så inget högattraktivt läge. Huset är under 2 miljoner i pris.

Efter två veckor är de lite tveksamma då mannen är lite sjuk också och kvinnan kanske inte har haft 100% kommunukation. De var lite rädda om att inte hitta något innan de flyttar. Så vi har varit väldigt givmilda och sa 6-7 månader är inga problem att skriva som inflytt.

Nu hörde mäklaren av sig och säger de vet inte om de vill sälja längre för mannen var tveksam.

Spola fram en timme till, nu vill de sälja men vill ha 50.000kr till så säger mäklaren att det är 97% säkert.

Vi vill ha huset, det är stort fint, men principen i mig vill be dem dra åt ....

Tycker inte detta är rätt eller tänker jag fel ?

2. F
    Medlem · Nivå 10
    Om ni inte skrivit på nått kontrakt än så får dom väl göra som dom vill? Troligtvis är det nån gammal snålgubbe du har att göra med, nu försöker han få ut lite extra. Det är att stå på er och säga att ert ursprungliga bud gäller.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja, första delen kan jag förstå, att de blir tveksamma om de lyckas hitta något annat i tid osv.

Men jag förstår inte riktigt vad det har med 50 000 extra att göra.

4. Bästa svaret

C
    Medlem · Nivå 16
    Vill man komma till avslut krävs det ibland att man får lägga känslorna åt sidan. De kanske känner sig pressade och överraskade av förhandsbudet? Det kan vara svårt att ta ställning till ett sådant om man inte är förberedd på situationen.

En fastighetsaffär kräver ett skriftligt avtal, så fram tills att ett köpekontrakt undertecknats så kan parterna ändra sig bäst de vill.
    Och ingenting är helt säkert förrän du sitter med lagfarten i näven...

Så förhandlingen är uppenbarligen inte avslutad och du har ju i detta läge många alternativ. T.ex.:
    - Dra tillbaka ditt förhandsbud och i stället vara med i en ordinare budgivning.
    - Sockra ditt förhandsbud för att försöka komma till avslut
    - Ge dem betänketid
    - Försöka pressa dem genom att ställa ett ultimatum
    - Hoppa av affären
    Osv...

5. Danin
    Medlem Nivå 3
    Hej stämmer, 70 års åldern. Mannen som var mest orolig inför att hinna flytta blev de pengarna de oroade sig över.

6. Danin
    Medlem Nivå 3
    Tack för de goda råden. Mäklaren ringde igen, han hade åter igen pratat med dem, och sa får ni 50.000kr till så skriver vi på måndag inget och mer diskussion.

Som du skriver vet man inte. Huset har legat länge på mäklarbyrån och de verkar inte ha kommit till skott, när jag pratade med mäklaren var första beskedet att de är inte beredda att sälja.

Huset såg ut som helvete innuti, med det menar jag ostädat, o vårdat. Det behövs renovera. Badrummet på nedervåningen var de enda som var renoverat för 5 år sedan . Men jag tyckte även det behövde göras om då det inte kändes fräscht.

Så det vi behöver göra är ny golvläggning i hela huset, lister, färg, nytt kök, 2 badrum plus 1 lite wc som behöver renoveras. Runda slängor ca 300.000kr. Men det hade vi räknat med

Huset är öndå ca 130m2 nedervåning och kanske 100m2 övervåning med många takkupor.

Jag tycker bara det är oerhört sniket, där de tagit fram massa dokument, ritningar och annat som de skickat till oss genom mäklare. För att sen säga 50.000kr till.

7. Danin
    Medlem Nivå 3
    Kan de va oroliga för besiktningen vi har beställt ? De hade utryckt mycket oro om renovering till mäklaren. Vi kommer renovera mycket av hela huset så det räknar vi med.

Den enda oron vi har är att hel stammen behöver bytas, skador på själva taket, där fukt , mögel röta gör att man måste byta hela taket. Totalt med stamm och tak är de säkert 500.000kr kan jag gissa mig till.

Annars renovera insidan är ju standard på äldre hus och när man tar över från äldre människor.

8. C
    Medlem · Nivå 16
    Är det ens någon visning utannonserad i nuläget?
    Har de haft visning tidigare?
    Eller ligger det och skvalpar under "kommande objekt"?

• Laddar…
  9. A
    Byggveteran Nivå 4
    Vet av egen erfarenhet att 500 tusen kommer inte att räcka om allt är så dåligt som det låter.

10. Danin
    Medlem Nivå 3
    Det är bra du säger det, som sagt, är stammen eller taket dåligt så drar vi oss ur.

Frågan är hur vet man att stammen är dålig ? För rör är ju bytta med tiden, som tex badrummet för 5 år sen, toaletter på ovanvåning för 20 år sedan. Så då har man ju inte rör från 20 talet i allafall.

11. K
    Husägare · Nivå 13
    Nu vet jag ju inte läget på vare sig huset eller er situation, men som du berättar så hade jag hoppat av.
    Med så mycket att göra på huset o en säljare som grinar efter mer trots att man kommit överens, nä minsann. Då kan de stå där.
    Säg att ni inte är intresserade mer o avsluta. Återkom igen efter en tid med ett skambud så kan ni renovera för de pengarna ni sparade.:cool:

12. S
    Medlem Nivå 7
    Att tala om för den som ska sälja att man tänker riva allt och göra om är inte det bästa. Det har varit deras drömhus i flera år. De tycker säkerligen badrummet som bara är fem år är så nytt.

Så då deklarerar du också att du har mer pengar eftersom du troligen tänker renovera så mycket. dina 500 tkr räcker inte långt om du inte gör mycket själv. Då två badrum och renoverat taket tangerar den kostnaden. Då du får räkna på ca 150 tkr styck. En stamrenonering och byten av vattenrör kan också kosta. För då ska ni väll byta avloppsrör även på tomten med grävning.

13. Danin
    Medlem Nivå 3

Hej, nej vi har inte sagt något av detta till säljarna, de har ingen aning om våra planer alls. De vet varken våran ekonomi.
    Att renovera är något vi kommer låna till för att sen omvärdera huset så det är ju inga pengar vi kommer kasta ut.

Vi har aldrig träffat eller haft personlig kontakt med säljare.

Huset kan bli ett drömhus om våra planer går som vi hoppas, men de kommer krävas mycket jobb. Samtidigt är det svårt att hitta större hus.

Det är ju en uppoffring med 20 minuter längre pendling än tidigare.

Vi har inte tänkt 500.000kr, kanske närmare 300.000kr i renovering.

Som sagt är det stammbyte eller grova problem med tak och vind så hoppar vi av.

• Laddar…
  14. Danin
    Medlem Nivå 3
    Ja de är ingen dum ide, som det är i Skåne är dock sjukt svårt att hitta vettiga hus under 2 miljoner. Så därför man hoppades.

15. S
    Medlem · Nivå 8
    300.000 låter på tok för lågt räknat för alla de saker du räknar upp. Framför allt badrum och kök är dyrt sen om det är så omfattande renoveringsbehov som du säger så kommer inte det övriga vara billigt heller. Jag skulle åtminstone dubbla de 300 i kalkylen.

• Laddar…