Detta gäller skog finland.
Hur går det till om man har en köpare och vill sälja skog?
Kan tänka mig att det fungerar som här?

Behöver man ens träffas är det bara fylla i papper och göra en transaktion eller är det en komplicerad process?

O
Menar du "sälja skog" som tex massaved och timmer eller som skogsfastighet?

O och en till skrev:
Menar du "sälja skog" som tex massaved och timmer eller som skogsfastighet?
De fysiska skogen så det är väl en skogsfastighet skulle jag tro.

Det där blev jag inte klokare på. Sälja fastgheten eller en avverkningsrätt?

Vill du ha hjälp på svenska över finska regler, pröva med www.skogsforum.se Många finlädare där.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det där blev jag inte klokare på. Sälja fastgheten eller en avverkningsrätt?

Vill du ha hjälp på svenska över finska regler, pröva med www.skogsforum.se Många finlädare där.
Sälja som att ej äga det längre.

Kontakta en fastighetsförmedlare i Finland. Om du vill ha hjälp på svenska så sök i tvåspråkiga städer.

Kontakta den lokala skogsvårdsföreningen i regionen där skogsfastigheten är belägen. Finns 3 svenskspråkiga skogsvårdsföreningar som bevakar de svenskspråkiga skogsägarnas intressen i respektive region: Skogsvårdsföreningen Österbotten, Väståbolands skogsvårdsförening samt Södra skogsreviret (nyland). Om fastigheten ligger i övriga delar av Finland kan de hjälpa dig hitta föreningen för det området. https://www.mhy.fi/sv

Edit: långsam som vanligt :)

• Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
O
A A-Man_08 skrev:
Sälja som att ej äga det längre.
Ok, jag tror du menar att du vill sälja både träden och marken som träden står på, alltså en skogsfastighet. Då är nog Daniel_walnuts länk en bra början

Har hittat en gammal faktur till en skogsvårdsförening.
Där står både ett namn och medlemsnummer med hjälp av detta kan jag få fram var den ligger samt hur stor den är.
Och eventuellt även en värdering.

Detta ska nog lösa sig till slut.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.