Att du köper en ny bostad påverkar ingenting vad det gäller reavinstskatt utan bara möjligheten till uppskov.
Uppskov kan du få för vinsten på din permanenta bostad, alltså bara 1 av dina fastigheter, vid köp av ny bostad inom EES.

elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Jag lyfter den här gamla tråden eftersom min fråga berör just försäljning av fastighet > köp av fastighet > reavinst!??

Jag äger...

en bostadsrätt med marknadsvärde ca 500K kronor
en obebyggd tomt med marknadsvärde ca 500K kronor
en fastighet med marknadsvärde ca 2,5 miljoner kronor

Inga lån - allt är till fullo betalt.

Har planer på att flytta till Frankrike eller Spanien. Om jag köper en fastighet i södra Europa som ligger på samma marknadsvärde inkl lagfartskostnad, mäklararvoden mm dvs ca 3,5 miljoner kronor... slipper jag betala reavinstskatt i Sverige då? Dvs den nya fastigheten kostar lika mycket som jag får för de fastigheter och lägenhet jag säljer? Att köpet sker i ett annat land ska väl knappast påverkas då vi alla är med i EU och det inte existerar "några gränser"?
Jag gissar (men kan ha fel) att det hela även påverkas av om du skatteskriver dig utomlands, eller fortfarande skattar i Sverige. Detta med att skatta utomlands istället är lite av en vetenskap i sig själv.

Off topic: Och ytterligare en sak man bör ha i åtanke: Här gnäller vi över de höga lagfartsavgifterna. I Frankrike är motsvarande kostnad 8- 10%.

Den som saknar "väsentlig anknytning" till Sverige kan komma att beskattas för samma svenska reavinst i både i Sverige och i landet där man bor. Om länderna har dubbelbeskattningsavtal avräknas inbetalad skatt i det ena landet från skatteskulden i det andra, så att man aldrig behöver betala mer skatt än i landet med högsta skattesatsen.

Jo men när man kommer in i det träsket så brukar skattemyndigheten visa sig från sin sämsta sida. Jag har flera släktingar som beskattats dubbelt i bortåt 6 år innan skattemyndigheten överbevisades om att de gjorde fel (i kammarrätten). En släkting fick tom betala skatt dels i utlandet, och sedan beskattade svenska skatteverket samma inkomst enl två olika regelverk, så han blev trippelbeskattad, Tog typ 2 år att reda ut.

Sådant kan man i någon mening ta med ett leende (man vet ju att man har rätt, och kommer att få rätt till slut), om man har skapligt med tillgångar, så att 98% - 120 % skatt i 6 år går att överleva. Men för en normal ekonomi blir det väldigt stressigt när skattenivån börjar närma sig 100%.

Det finns också de som blir överraskade av att ett land som Spanien beskattar arv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.