Sälja huset utan mäklare

4k läst  16 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Att sälja huset utan mäklare innebär en del merjobb men också mer pengar i fickan när försäljningen är klar. Det här ska du tänka på om du går i säljtankar.

Du kan läsa artikeln här: Sälja huset utan mäklare

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Roger

1. Att sälja genom mäklare gör att ditt objekt får maximal uppmärksamhet via Hemnet och annons i tidningar.

2. Mäklaren är noga med att kolla att alla som är med i en budgivning har lånelöfte samt att förklara vikten av att köparen uppfyller sin undersökningsplikt.

3. Köpare känner sig i regel lugnare inför köpet när en mäklare finns med.

3. Du säljer ett hus till ett "värde" av ca 1.500.000 kr. Mäklaren vill ha 50.000 i arvode. Den faktiska kostnaden blir 70% (ca 35.000) då arvodet är avdragsgillt. Undersökningar har visat att en försäljning genom mäklare ger i genomsnitt ca
    10% högre pris (140.000-150.000 kr). Ställ detta mot arvodeskostnaden på 35.000 kr.

Mari Gremlins insinuationer att mäklare skulle ha en egen agenda i val av köpare är direkt pinsamma!

3. E
    Anonym
    Skrivet av: Hans Eriksson

Det finns inga undersökningar med vetenskapliga metoder som visar att så är fallet - de undersökningar som gjorts har oftast varit best'llda av mäklare och kan inte anses uppfylla kraven på objektivitet.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Annie

Hur många ställen nämnde hon egentligen att det gick att vända sig till jurist istället för att få hjälp. Är de gratis? Vänd er till banken för att få värderingsman. Är de gratis också? Många punkter blev det med hänvisningar till andra håll. Låter mycket smidigare att ha en person att vända sig till som kan hjälpa till med hela processen från början till slut. Jag tycker nog att hennes artikel talar FÖR att anlita mäklare.

• Laddar…
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: Marie

Det går ju även att annonsera sitt hus på egen hand via blocket, och sedan låta en mäklare sköta allt arbete när man väl har hittat en köpare. Det har vi gjort två gånger, och de gångerna kostade det cirka 5.000 per affär, det är ju en väsentlig skillnad mot 4-5 % av köpesumman.
    Det ger ju i princip samma "skydd" eller "seriositet" som om hela affären gått genom mäklare från början, det är bara att man slipper betala mäklaren för marknadsföring och arbeten med visning etc. Perfekt, tycker vi!

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Erik

Roger skriver: 2. Mäklaren är noga med att kolla att alla som är med i en budgivning har lånelöfte samt att förklara vikten av att köparen uppfyller sin undersökningsplikt.

Detta är kvalificerat skitsnack. Jar var utan att överdriva med i minst 10 olika budgivningar under 18månaders tid, där mäklare från alla mäklarfirmor var representerade innan jag tillslut köpte en lägenhet. Ingen, jag upprepr ingen, kontrollerade om jag hade ett lånelöfte. Inte ens i den budgivningen jag tillslut vann blev jag frågad om detta förren budgivningen var klar och mäklaren ringde för att tala om att lägenheten var min och detta är sveriges största fastighetsförmedling. Så snälla Roger, kontrollera fakta innan du börjar trolla på nätet.

7. E
    Anonym
    Skrivet av: Marie

Varför förväntas man alltid kunna visa upp ett lånelöfte? Är på jakt efter hus men tänker betala kontant - kommer jag att få problem vid budgivningen?

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Bengt

Nej, då behöver du bara visa ett kontoutdrag.

9. E
    Anonym
    Skrivet av: Biggan

Hela artikeln bygger på att misskreditera mäklarkåren. Självklart finns det dåliga mäklare precis som dåliga läkare mfl.
    Har alltid blivit mycket seriöst bemött av mäklare. Och dom har vid budgivning alltid ställt ett antal frågor innan budgivning inkl frågan om lånelöfte.

10. E
    Anonym
    Skrivet av: Fred

Marie, vill du gifta dig med mig?

11. E
    Anonym
    Skrivet av: Tina

Tycker Fred hade en rolig och adekvat fråga. Att Marie inte svarat på mer än 12 månader är svar nog... :)

12. E
    Anonym
    Skrivet av: Pennan

Köpte mitt hus så här: Åkte upp till killen som höll på att måla om det, frågade om de skulle sälja eftersom jag sett de flyttat ut och renoverat taket lite innan. Och de skulle dom.. ok vad bra sa jag efter lite visning och så åkte vi in till banken veckan därpå och gjorde upp affären. Han hade iochmed försäljningen just besiktat huset så det protokollet fick jag så klart ta del av. Måste det vara krångligare än så här?

13. E
    Anonym
    Skrivet av: whitman

En mäklare kan inget som jag inte kan. Folk är bara okunniga och lata. Det måste de betala för.

14. E
    Anonym
    Skrivet av: Janne

Håller på att sälja men det går trögt trots flera annonser på blocket, lokaltidningar samt lokus och booli. Har även lagt ut på privatmäklaren.se. Det verkar som om köpare bara kollar hemnet och där finns man ju inte.

15. G
    Anonym
    Att mäklen kan ha en egen agenda har jag just erfarit vid min egen husförsäljning. Vi avslutade samarbetet med denne. Ja, DETTA var mycket pinsamt!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: