Byggahus.se

Sälja hus var lägga vinsten??

1. L
    Medlem · 83 inlägg

legolas

Medlem
    Vi skall bygga ett nytt hus, vad är den bästa ekonomiska lösningen att stoppa ev. vinst från vårt gammla hus någonstans

2. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem

Re: Sälja hus var lägga vinsten??

Ta upp den diskussionen med en rådgivare på er bank.

Det beror hur lång sikt ni planerar att spara pengarna.
    Hur stor risk ni vill ta och hur er sparportfölj ser ut i övrigt.

3. L
    Medlem · 83 inlägg

legolas

Medlem

Vad gäller om man vill lägga in det i det nya huset, skatteregler mm

4. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Varför inte skjuta på reavinstbeskattningen till nästa gång ni säljer och istället använda de pengarna till att sänka ert ev. lånebehov/kostnader.
    Fast det kanske rör sig om väldigt stora summor?? och då kanske det här är för "enkelt" svar!?
    Det är väl iof. inget som hindrar att man lägger in/betalar hela/stor del av nya huset med tidigare vinst och iom. det slipper lån men då får man ju ta ev. förmögenhetsskatt med i beräkningen.
    MVH/Christina.

5. S
    Medlem · 450 inlägg

sollentuna

Medlem

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar, men reavinsten styrs ju inte av vad ni har gjort med vinsten, om den är placerad i ett nytt hus, aktier eller något annat.

Har ni köpt en ny bostad och köpeskillingen på den nya bostaden överstiger priset på den förra så får man skjuta på vinsten helt enkelt. Man kan begära uppskov på beskattningen ett deklarationsår, men i deklarationen året efter måste du visa att du köpt ersättningsbostaden.

Bygger man nytt så tror jag att det är först när huset anses klart som man kan begära uppskov, det duger inte med att man köpt tomt.

Rätta mig gärna om jag har fel!

6. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Nej du har inte fel!!
    Det var jag som uttryckte mig oklart eller snarare ofullständigt, jag tänkte i banorna lägga in vinsten i nya huset ograverad sas. men skrev inte tanken fullt ut ;)
    De flesta nybyggnationer bör väl hinna bli så klara på 1-2 år att uppskovsregeln gäller, under förutsättning att man inte säljer flera år innan man påbörjar och har ett mellanboende under tiden.
    Fast idén med att använda vinsten till att sänka/eliminera kommande lånebehov är väl så "basic" att legolas kanske hade hoppats på andra, mer avancerade investeringstips fast då är inte jag rätt person att svara, skulle aldrig våga mig på någon form av mer riskfylld placering, hellre se till att jag inte hade så mycket skulder MEN, med det resonemanget blir man nog aldrig rik heller ::)
    "Fast hellre en fågel i handen än 10 i skogen" är inte heller att förakta ;)
    MVH/Christina.

7. P
    Medlem · 11 inlägg

patula

Medlem

Vid deklarationen året efter man sålt får man ett preliminärt uppskov med ev vinst, om man köpt eller planerar att köpa ett nytt hus. Priset på det nya + det man lagt ner på det nya i form av förbättringar/tillbyggnad etc räknas av på vinsten på det gamla, så man skattar för den andel som är kvar vid deklarationen yttelrigare ett år framåt.

Exempel: sålt gamla huset år 1 för två miljoner, en miljon i vinst. Preliminärt uppskov på skatten i deklarationen år 2 på en miljon (idag 30% på 2/3 av vinsten = 200 000). Köper nytt hus år 1 för en miljon, förbättrar för 500 000, totalt 1,5 miljoner. Gör i deklarationen år 3 ett slutgiltigt uppskov för 1,5 miljoner (nya huset) / 2 miljoner (gamla huset) * 1 miljon (vinsten), alltså behöver man bara skatta för 25% av vinsten, dvs 250 000 * 2/3 * 30% = 50 000 i skatt. 750 000 i vinst ligger kvar oskattat tills huset säljs.

Man kan alltså säga att man sparar 20% av investeringen i ett nytt hus, eftersom det motsvarar skatten man annars behöver betala på vinsten. Å andra sidan måste man betala skatten nån nång, och då kanske skatten inte är 20% längre...

En annan sak: renoveringar, dvs fixa till det som är trasigt, slitet, etc, ingår inte i förbättringar. Å andra sidan är det lätt att få med om man samtidigt har mycket förbättringar.

Ska det inte köpas något nytt hus? Lev gott för pengarna...

8. D
    Medlem · 553 inlägg

djpa

Medlem

Skicka med alla tänkbara kvitton till RSV när uppskovet begärs, oavsett om det är förbättring eller underhåll.
    I sämsta fall kan man bara få ett nej från RSV.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.