Byggahus.se

Sälja hus - Rimligt arvode? Möte med mäklare i morgon

1. Stew
    Moderator Nivå 12
    Hej,

Vi måste pga sjukdom sälja kåken :(

Min svärmor känner en mäklare som ska komma till oss och titta på huset i morgon vid 9. Hon är från Mäklarhuset.

Har sökt runt lite här på BH och hittat en del trådar om detta. Men marknaden ändras snabbt. Och med den mäklarnas arvoden gissar jag på.
    Jag har aldrig sålt en villa, bara bostadsrätter. Har sökt runt lite på rimliga mäklararvoden.
    Vad tror ni är rimligt? Runt 3%? Någon som anlitat Mäklarhuset? Vad fick ni för arvode?

Vill ha något att sätta i mot i morgon när hon kommer, en procentsats som vi tycker är för hög.

Mvh

Stefan

2. P
    Medlem Nivå 1
    Hej, det spelar roll var i landet huset ligger. Här i Uppsala ligger mäklarna på 2 till 3 procent.

3. Stew
    Moderator Nivå 12
    Ok. Tack Patrik.

Bor i alingsås kommun. (nära göteborg). Kåken är på runt 140+94kvm 10.000kvm tomt. 100m2 garage. Byggt 69. Nyrenoverat.

4. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Jag tror att ett rimligt arvode ligger på 70.000-100.000:-

Man ska inte välja mäklare med argumentet att "någon känner någon", "det var ju henne vi köpte av" eller liknande.

Nu vet jag inte på hur stor ort ni bor, men ni ska ta kontakt med 5-6 mäklare och be dem komma och titta.
    En eller två kommer inte dyka upp. Dem sorterar ni bort direkt.

När ni får en värdering ska ni bortse från den. Många mäklare fantasivärderar för att de tror att de ska få affären.

Välj sedan den mäklare som verkar mest hungrig. Trevligt bemätande är A och O samt att denne ringer upp efter mötet och frågar om ni bestämt er.

Var tydlig med att ni träffar flera mäklare, försök få en uppfattning om vad arvodet kommer hamna på. Bestäm er därefter för vad ni vill ha vid försäljningen och erbjud därefter mäklaren en trappa. Förslagsvis med fast pris, 5% på allt över beloppet X och ytterligare 5% på allt över beloppet Y.

Det var i alla fall min strategi (men mäklaren fick 25% på allt över Z). Hur gick det då?

Den mäklaren gav verkligen 130%. Stoppade bland annat alla andra annonser av liknande lägenheter på firman under "vår" period. Visningar innan den öppna visningen med 4 spekulanter. Vild budgivning som slutade ca 50% över förväntat pris. Arvodesrekord ca 100% över det hon ville ha i fast pris och jag gick ändå därifrån med ett leende på läpparna.

Det prisrekordet står sig nog än idag tror jag, 4 år senare.

5. Stew
    Moderator Nivå 12
    Tack för väldigt bra svar, som vanligt Nyfiknek. Därför jag älskar om byggahus hus och alla medlemmar (nästan). Här ber jag svar på en väldigt lätt fråga. Lätt att svara på med, om man just sålt eller är inne i någon processens delar. Men ändå får jag så mycket mer information. Det är så härligt! Och får mig att känna mig lite extra stolt över att vara en del av det.
    Hade detta varit som vissa andra forum så hade svarit formodligen bara varait siffror, utan relevans (gamla, lägenhet osv) eller den klassiska sök på google. Finns inget som kan få mig att gå igång så mycket som den kommentarern.

Tack än en gång, visste det du skrev innan. Men min hjärna är inte ikapp det faktum att jag ska flytta, och att mäklaren kommer i morgon. Ska visa vad du skrev för frun innan mötet vid 9.
    Jag hade gjort en likande lista eller förklarat det muntligt till henne de olika varianterna. Men nu slapp jag det.

Stort grattis till den goda affären. Kan man fråga hur äffären finansiellt såg ut vad det gäller gränser för höjt arvode, dvs stegen. Samt vad utångs och sålt - priset blev. (Ok om du inte känner dig bekväm att prata pengar)

Tack igen!

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast incitamentsavtal som nyfniken föreslår bör man fundera noga över hur de skall utformas. När vi sålde vårt förra hus så ville en mäklare ha just ett sådant avtal.

Han föreslog ett visst arvode upp till utropspriset, och sedan 20% på allt över det. Jag ifrågasatte att just utropspriset skulle vara basen för arvodet. Jag menar att utropspriset skall sättas utifrån en marknadsbedömning, lagom lågt i förhållande till förväntat slutpris. Med det upplägget riskerar man att utropspriset istället blir en del av arvodesförhandlingen.

Mäklaren försäkrade att "så jobbar vi inte" självklart sätts utropspriset efter en marknadsbedömning. Så föreslog han ett utropspris som låg 20% under vad andra mäklare föreslagit. Jag protesterade, då kommer självmålet. "Jag kan inte sätta ett högre utropspris, med så lågt arvode".

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    När jag och min fru sålde ett hus i västra Göteborg 2009 hade vi följande avtal med mäklaren:

Utropspris 3.100.000
    Provision 2,5% upp till 3.300.000
    Provision på belopp däröver 10%.

Huset såldes för övrigt för 3.800.000

Både vi och mäklaren var nöjda med affären.
    Mäklaren var kanske mest nöjd, han kammade hem 132.000.
    Men jag hade nog inte räknat med att få mer än 3,5 mille.

Mäklaren var för övrigt Fastighetsbyrån/Swedbank.

8. Stew
    Moderator Nivå 12
    Tjenare nimjaneb. Bränner du också midnattsoljan. Jobbar du eller vill du inte bara sova.

Tack för siffrona. Något sådant kan jag tänka mig. Ska skriva ett förslag till i morgon,

Mvh Stefan

9. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Hempularen:

Den kommentaren borde resultera i en snyting!

Snacka om oseriös mäklare!

10. O
    Bannad · Nivå 15
    Det är då man svarar, jag kan inte sälja mitt hus med ett så högt arvode...

• Laddar…
  11. bonnier
    Renoverare Nivå 11
    Visst spelar procenten en viss roll, men jag tror att det inte är det enda man tittar på. T.ex. deras marknadsföring, hur huset presenteras för köpare, mäklarens engagemang etc. bör man ta med i beräkningarna. Vi valde bort en mäklare sist vi sålde för att vi uppfattade henne som alltför negativ till vårt hus potential, även om hon var "billigare" avseende arvode. Hon kalkylerade med en försäljningssumma på runt 2.6 miljoner har jag för mig, den mäklaren vi valde trodde på minst 300k mer, och vi själva kände att han hade engagemanget för att se till att vi skulle nå dit. Slutsumman, 3.2 mille, hade vi nog aldrig att vi hade uppnått med en mäklare som varit mer negativ. Den halva procenten (eller knappt...0,4% har jag för mig) var det absolut värt.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror att om mäklararvodet är någon halvprocent högre eller lägre så skall man inte bry sig. Det finns andra faktorer som är viktigare. Referenser, lokalkännedom tror jag är jätteviktigt. En mäklare som sålt många objekt i området vet vilka faktorer som kan vara viktigt för spekulanterna. "det här kvarteret hör till skola X, inte den ökända Y", "där borta bor kändisen xx, brukar komma över på en fika ibland", "just dagiset därborta vill alla till", "det är bara 2 minuters promenad till ICA via den där genvägen" osv.

Just att förstå hur objektet ligger i området kan kräva lokalkännedom. En mäklare som bara tittar på statistik över liknande objekt i området kan komma helt fel i bedömningen av just ditt hus.

13. Stew
    Moderator Nivå 12
    Hej igen,

Nu har mäklaren varit här. Fick bra kontakt. Hon verkade förstå att biorummet, den höga standarden samt underbara tomten är det som säljer huset. Hon hade aldrig sett ett hus eller biorum som detta. Var helt fascinerad.

Vi kom överens om 3.25% i arvode. Då kommer hon ha flera visningar, lägga upp den på blocket, göra reklam för huset på massa sidor typ aftonbladet. Och försöka få ut så mycket som möjligt.
    Tyckte vi lät rimligt.

Så nu är vi officiellt igång med att sälja huset :(

Sån skit.

Mhv

Stefan

• Laddar…
  14. O
    Bannad · Nivå 15
    Det är väl första gången man måste beklaga att nån ska sälja....
    Men detta får lov att vara första gången!
    Tråkigt att du måste sälja!
    Men det viktigaste är ändå livet och familjen i valfri ordning....

15. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    3.25% inkl moms?