Byggahus.se

Sälja hus privat till köpare som mäklare hittat.

1. L
    Medlem · 178 inlägg

lawpan

Medlem
    Hej.

Vi har försökt sälja huset i ett par månader. Efter att mäklarens säljensamrätt upphört hittar dom köpare till oss. Vi skriver kontrakt, köpare besiktigar huset och backar ur kontraktet pga av fel på huset.

Vad händer nu om vi åtgärdar felen och ringer upp köparna och frågar om dom vill köpa huset igen efter reperationen och att vi skriver kontraktet själva utan mäklare, eller helt enkelt med en annan mäklare.

Är jag fortfarande skyldig att betala mäklararvode till den ursprungliga mäklaren eftersom dom "hittat" köparen från början.

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 219 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Sälja hus privat till köpare som mäklare hitta

Jag tror att det är så att du måste betala arvode om du säljer privat till den köparen. Fast där finns säkert diverse undantag.

Om du anlitar en annan mäklare så har jag för mig att mäklarna skall göra upp den där saken mellan sig. Du skall alltså inte behöva betala dubbla arvoden. Men det bör i det läget den nya mäklaren kunna informaera dig om.

3. Hemmakatten
    Medlem · 11 667 inlägg

Om det är så att ni har ett avtal med mäklaren om ensamrätt till försäljning (ett sådant avtal får vara maximalt 3 månader långt) och det under den tiden dyker upp en köpare som ni senare (efter ensamrättens utgång) vill sälja till, så har mäklaren rätt till den avtalade provisionen.

Om en köpare dyker upp första gången EFTER det att mäklarens ensamrätt löpt ut behöver ni inte betala provision till mäklaren.'

Dock är det ju en bevisfråga för mäklaren att bevisa att ni (säljare och köpare) fått kontakt under den tid mäklarens ensamrätt löpte.....

4. L
    Medlem · 178 inlägg

lawpan

Medlem

Hur får mäklaren reda på att fastigheten har sålts?
    Tidningar och statistiksajter som villavardet.se och bopriset.nu eller?

Men jag undrar om dom praktiken har tid och lust att dels hålla koll på sina ej sålda objekt samt köpare för dessa.

Jag försöker hitta information på mäklarsamfundets hemsida, men hittar inget som är direkt reglerat.
    Jag antar att det är försäljninguppdraget som eventullt har nånting omnämt om detta. Ej kontraktet då det är handling mellan köpare och säljare.

hempularen: det innebär alltså att jag har plikt att förmedla till nya mäklaren att huset har sålts av mäklare: x, y, z ?

5. L
    Medlem · 178 inlägg

lawpan

Medlem
  6. H
    Moderator · Stockholm · 43 219 inlägg

hempularen

Moderator

Vet inte om man har plikt att meddela sin nya mäklare om vilka kontakter som den gamale mäklaren fixat. Men jag skulle ialla fall se till att den nya mäklren var informerad om att en annan mäklare varit inblandad. Sedan borde det vara upp till en nya mäklren att ställa rätt frågor till mig och ev. till den förre mäklaren.

Jag tror mig ha hört att frågan är lite mer komplöicerad. Det finns situationer där mäklaren inte har rätt till full ersättning, men det är undantagsfall.

7. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Hemmakatten är den enda som har gett ett korrekt svar!

Sedan kan man ju undra om det känns särskilt moraliskt att avsluta affären utan mäklaren, även om det var väldigt klantigt av mäklaren att jobba utan att ha ett avtal. Men som sagt, allt hänger på om den första kontakten togs innan eller efter avtalets utgång!

8. F
    Medlem · 67 inlägg

Farbror_Melker

Medlem

Jag skulle garanterat försöka blåsa mäklaren om det gick. Mäklare bevisar mer ofta än sällan att moral och mäklare inte går ihop. Som olja och vatten.

Lycka till och ha inget dåligt samvete. Det är sådana som ni som får hoppet om revansch att spira...

Våga vägra Mäklare!
    /Farbror Melker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.