Byggahus.se

Sälja hus med takbytesbehov?

1. S
    Medlem · Nivå 10
    Jag och sambon måste flytta härifrån, vi hade planerat att byta tak den här sommaren, men med en 1årig dotter och ett hus man ska flytta ifrån så är man inte sugen på att lägga en sommar på att byta taket.

Huset är i gott skick i övrigt, värderat till 875 000, snittet för området ligger runt 700 000, grannkåken vart nyligen värderad till 900 000 i liknande skick.

Taket är från 1969 (byggår), ett betongpanne-tak med underlag av masonit och läkt, ingen råspont. Avloppsavluftningen var avslutad med en vakumventil på kallvinden 2 CM från masoniten, verkar som det kondenserat ånga ifrån avloppet på masoniten för rakt ovanför där är det nu ett hål med cirka 1.5 DM i diameter, resten av masoniten är svartfärgad av svartmögel, spridningen har avstannat med hjälp av ventilationssystem. Men som sagt, pannorna är 45 år gamla, masoniten och läkt lika så, det är hål i masoniten plus svartmögel, så det är bara att byta allt ner till takstolarna.

Hur mycket påverkar en sådan här grej priset på huset tro? Förstår ju att det drar av en skaplig bit, men en snickarfirma ville ha 180 000 för jobbet, jag har kollat lite och materialkostnaden tror jag att jag skulle kunna få till runt 40-60 000 (inte räknat så noga).

Hur hade ni gjort? Jag har inte många jag kan ta hjälp av så om jag bestämmer mig för att byta taket blir det ett riktigt jävla hästjobb att göra själv.

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Som en liten input så gjorde jag ett sånt byte nyligen på mitt hus.
    Masonit som revs bort och ersattes med råspont, papp, läkt och betongpannor.
    8 Fulla dagar för två man tog jobbet, kostade 55-60 000:- i material.

3. S
    Medlem · Nivå 10
    Några plåtarbeten utöver fotplåt och vindskiveplåtar då? Har 2 st plåthuvar som måste göras.

4. L
    Medlem · Nivå 8
    Jag hade sålt det som det var ifall jag inte kunde göra jobbet själv. Jag tror inte att du får tillbaka pengarna du betalar byggfirman.

Sen är nog sanningen att många som köper hus har väldigt dålig koll. Så att det dyker upp någon spekulant som inte ser taket som något större problem är nog rätt troligt.

5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Nej, bara det du räknade upp.