Byggahus.se

Sälja hus, köparen vill betala månadsvis

1. H
    Medlem · Nivå 12
    Avråder detta.
    Sälj till någon som kan ordna fram pengar.

Ser ut som det kan bli framtida problem...
    Kan kanske bli problem med betalning.
    Eller att de under tiden försämrar fastighetens skick.
    Alternativ de hittar fel under tiden de bor där och vill omförhandla priset.
    Eller så kanske de bråkar om exempelvis vem som ska betala kylskåpet när det går sönder.
    De kanske bara sticker en dag. Ska du då leta efter de utomlands?

Nej det bäddar för problem.
    Och det är inte jätte summor så vill de köpa är det väl enklast att de skaffar fram pengarna helt enkelt. De får väl låna i deras egen bank. Bör väl inte vara några problem om de har ordnad ekonomi och det kan väl ta ett blankolån om deras bank inte accepterar svenska hus som säkerhet då beloppet inte är jätte stort.

Bara råd från min sida.

Andra råd.
    Låna aldrig ut större summor pengar till släkt och vänner.
    Eller
    Sälj eller köp aldrig något dyrt av släkt och vänner.

2. N
    Medlem Nivå 5
    Jag syftade på ett mera konventionellt lån.
    Nåja jag ska inte tillägga mera än att jag inte hade gått med på ett sådant upplägg.

• Laddar…
  3. markanläggaren
    Medlem Nivå 1
    Jag tror det finns en väldigt självklar anledning till att det övervägs

• Laddar…
  4. E
    Medlem Nivå 1
    Dom får gå till banken och låna som alla andra, till hela köpeskillingen. Sedan är dina bekymmer ur världen. Så fungerar det i Sverige. Lura INTE in dig själv i några konstigheter, du kan få ett hårt slag i "nacken", då grämer du dig gruvligt över påtagna dumheter.
    Hur svårt kan det vara. ???!!!

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast det där kan faktiskt vara ett praktiskt problem för köparen. Beloppet är för lågt för ett bolån (hos många banker), och dessutom utländsk medborgare. En bank i hemlandet belånar inte ett objekt i Sverige, en svensk bank lånar inte ut till någon som nätt o jämt flyttat hit. Upplägget indikerar ju också att köparen inte har en superekonomi, vilket inte direkt förenklar att få lån. Men det är ju troligen vanliga normala människaormed en avsikt att göra rätt för sig.

Om man som säljare då väljer att hjälpa till med en säljarrevers, så kan det vara ett alternativ, om huset är "osäljbart". Men det gäller ju då att ha en kreditkontroll på köparen, och kanske en del personliga referenser också. Har man en pant i huset, så är man i slutänden säker på att inte förlora pengarna, men fel köpare kan resultera i en enorm massa strul, och med tanke på det låga priset för huset, så kanske man nästan hellre hade givit bort huset gratis, mot att hantera strulet.

Om det vore jag som sålde, så skulle jag i första hand avstå. Men om det ändå finns skäl att överväga affären, så skulle jag som sagt välja att sälja med en säljarrevers, och pant i fastigheten.

Jag skulle också fixa en kreditkontroll, begära referenser från minst två tidigare hyresvärdar, och kanske även någon mera personlig referens.

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    På den "lilla" summan kan du enkelt ta ett kreditlån/blancolån så länge du har en fast inkomst.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast kanske inte om man just flyttar hit.

Jag skulle också anta att detta är en familj som kanske har lite "friare" inkomster, typ författare/konstnär. Priset på huset indikerar att det inte ligger i ett område med alltför het arbetsmarknad, att då flytta hit från ett annat land och räkna med att få en fast anställning låter inte så troligt. Men om man ex. sitter och skriver en bok, eller skulpterar eller något så kan man ju sitta hur långt ifrån den ordinarie arbetsmarknaden som helst, och ändå ha en bra inkomst.

Sådana inkomster, även om de är höga, brukar banken inte vilja lita på. Förrän det finns en tydlig historia av goda inkomster.

8. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    När vi flyttade till sverige 2007, hyrde vi första året. Efter några månader när lön kom inpå kontot och personnummer fanns, försökte vi få lånelöfte.
    Då innan finanskrisen kände det som att vi kunde låna vad vi ville och på väg ut ur bankkontoret försökte de kasta ännu mer pengar efter oss.

Nu är allt lite svårare såklart.

Själv skulle jag som nyinflyttad inte börja med att köpa ett hu. Man vill bo in sig lite och veta hur marknaden ser ut och var man vill bo. Men skulle jag sälja ett billigt hus, skulle jag försöka hjälpa till och ro iland affären

• Laddar…
  9. L
    Medlem Nivå 6
    Har ts frågat,,,,, varför?

• Laddar…
  10. V
    Medlem Nivå 1
    Det var så att de första tyska hyrköpare var skojare.
    När man annonserar i blocket så är det sånt man får tåla.

Men nu har jag hittat igen tyska köpare och de vill också betala som
    hyrköp :rofl: Va har hänt med tyskarna, haha slut med pengarna?

Jag hittade ingen hyresköp mall. Jag gjorde egen. Hur ser denna kontrakt ut?
    Tack

Köpekontrakt fastighet

§1 Parterna

Säljare 1:
    Köpare 1:
    Köpare 2:
    §2 Köpeobjektet

Fastighetsbeteckning:
    Adress:

§3 Överlåtelseförklaring

Säljaren överlåter härmed fastigheten () till köparen till en köpeskilling om 180 000 (hundraåttitusen) kronor.

§4 Tillträdesdag

Köparen får tillträde till fastigheten tidigast 20.5.2020 (eller när Svenska/finska gränsen är öppet för alla, sju dagar från denna datum, för att tömma husen). Köparen ska ha betalat in handpenningen också. Köparen har tillträde till tomten andra två smä byggnader när säljaren ger godkännande till det.

§5 Betalning

Köpeskillingen ska erläggas som angivet nedan:

a) Vid detta avtals tecknande en handpenning på 60 000 (sextitusen) kronor betalas till konto
    b) Köparen betalar till xxxxxx konto månadsvis 10000 (tiotusen) kr. Tills resterande summa 120 000 är betalat till konto. Om en betalning inte har inkommit till konto inom 60 dagar avbryts avtalen och köparen förlorar handpenningen och alla andra pengar de har betalat in. Och måste avlägsna sig ifrån fastigheten inom 30 dagar (totalt 90 dagar från utebliven betalning)

§6 Köpebrev
    När köparen har fullgjort sin betalningsskyldighet enligt §5 äganderätt har upprättas till köparen 1 och 2 i avtalen.

§7 Säljaren garanterar att fastigheten inte belastas av andra inteckningar.

Säljaren har tid till 30.12.2020 att ta hämta bilarna bort från fastigheten.
    Köparen betalar alla driftskostnader. Köparen ansvarar att huset är i normalt skick intill hela summan är betald till xxxxxxx

Köparen har undersökt huset och har godkänd huset i det skick det är vid försäljnings datum.
    Köparen accepterar härmed att köparen saknar möjlighet att, vid uppdagande av fysiska fel eller brister på fastigheten, ställa något som helst krav på ekonomisk kompensation ifrån säljaren. Köparens och säljarens samtliga ekonomiska mellanhavanden är således, efter att köpeskillingen erlagts, slutgiltigt reglerade.

11. Marojo
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Du bör nog be någon om hjälp med formuleringarna. Finns både språkliga och juridisks brister och det känns inte alls fullständigt. Jag skulle aldrig skrivit på detta avtal som köpare i alla fall.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag är ganska övertygad om att avtalet inte blir giltigt med de formuleringarna. Ex. att du skulle få behålla alla inbetalda pengar ifall köparen blir sen med en inhetalning, är troligen inte ett skäligt avtalsvillkor, och därmed ogiltigt.

Att utforma ett fungerande köpeavtal är svårt. Därför skall man hålla fastighetsaffärer "rena", hålla sig till beprövade standardavtal, inte göra tillägg, annat än väl beprövade formuleringar (ex. villkorsklausuler om besitkning, som fungerar så länge man strikt följer en exempeltext).

Även din klausul om friskrivning från ansvar för fel är troligen ogiltig med den formuleringen.

Jag tror att du löper en stor risk att med ovanstående avtal, så kan köparen flytta in efter att ha betalat handpenningen i enlighet med avtalet. Därefter får du inte in en krona. Köparen kan bo kvar tills du lyckas få kronofogden att vräka köparen. Samtidigt kan köparen stämma dig och få tillbaka handpenningen. Avtalet är för dåligt skrivet.

Åter, skriv en säljarrevers, det är en väl beprövad metod för hantering av en sådan här affär. Alltså fullfölj köpet med ett normalt avtal, ta ut pant i huset, med ett låneavtal. Skulle köparen inte betala lånet i avtalad takt, så får du låta kronofogden sälja huset på exekutiv auktion, du får ut ditt lån och upplupna kostnader från auktionen. Ev. överskott får köparen.

13. Marojo
    Renoveringsnovis Nivå 5
    "Köparen har tillträde till tomten andra två smä byggnader när säljaren ger godkännande till det." är också en märklig formulering. När kan köparen förvänta sig detta godkännande? Om en månad, ett halvår eller år 2035?

14. P
    Husägare · Nivå 7
    Jag skulle inte sälja till någon som inte har, eller själv kan låna, 120 000 kr. Räntan är ungefär 150 kr i månaden, amortera 1000 kr i månaden på tio år. Även med högre ränta är det låg månadskostnad.
    Varför ska du agera bank?

15. H
    Moderator · Nivå 25
    Det kan vara besvärligt för en köpare från annat land. En svensk bank är troligen inte så pigg på att låna ut. Även köpesumman är så låg att det är tveksamt om det ens går att ta som bolån. Och en bank i hemlandet vill ofta inte belåna objekt i ett annat land.

Och just iom. det låga priset, så får man anta att en köpare som inte kan betala kontant rakt av, antingen från besparingar, eller med ett blancolån från en bank. Är en köpare som har vissa ekonomiska problem, med andra ord en skapligt riskabel affär. Alla med någon form av regelbundet jobb kan få ett blancolån på den summan, om man inte redan har stora skulder, eller kreditanmärkningar.

• Laddar…