Byggahus.se

Sälja hus, köparen vill betala månadsvis

1. J
    Medlem · Norrköping · 573 inlägg

Jotsat

Medlem
    Mitt förslag är att de betalar 10kkr nu och 7kkr/mån i två år. Därefter får de flytta in.

2. Robert63
    Medlem · 1 109 inlägg
    Du sitter förmodligen på ett hus som är väldigt svårsålt, så låt dom hyra enligt den modell de föreslår och gör ett avrop när de är i mål. Går de bort sig i uppgörelsen så är ni på ruta 1 igen. Inga konstigheter.

3. S
    Medlem · Värmland · 383 inlägg

Stingray468

Medlem
    Gör en modell där de hyr istället och när ni så att säga kommer upp i köpeskillingen, skriver över huset till dem. Ta höjd för skatter etc i beloppen. Skulle de sluta hyra/betala är det bara att vräka dem. Ta dock hjälp av en jurist med papprena.

• Laddar…
  4. A
    Medlem · dalarna · 1 866 inlägg

ArneTW

Medlem
    Jag skulle inte krånglat till det.

Hyr ut till marknadshyra. inga konstigheter.
    Låt dem spara ihop pengar bäst de kan.

När de har en summa kontanter/lån som motsvarar vad du vill ha för huset köper de det av dig.

/ATW

• Laddar…
  5. H
    Moderator · Stockholm · 42 806 inlägg

hempularen

Moderator
    Huvudrådet är att du bör undvika det här.

Men som jag skrev härovan, OM du ger dig in på drt här, så sälj huste med en säljarrevers.

Detta att de inte är svenskar försvårar läget. Det blir krångligare att delge dem inför en ev. exekutiv auktion. Men det problemet har du oavsett om du säljer, hyr ut, eller gör någon form av "hyrköp" (som saknar legal grund). Du får inte vräka dem om du inte kan få dem delgivna.

• Laddar…
  6. T
    Besserwisser · Stockholms län · 566 inlägg

term

Besserwisser
    Jag som är jurist ser inga större svårigheter med detta upplägg. Eftersom fastigheten inte är värd en förmögenhet och tiden är kort så skulle jag kört på detta. Det är lättare att realisera panten än att bli av med hyresgäster som slutar betala hyran. Jag skulle dock lagt in dröjsmålsränta enligt räntelagen i avtalet och att panten också omfattar räntan.

7. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 270 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    De säger att de ska betala 7 000 i månaden, vad finns för garantier att de verkligen gör det?

• Laddar…
  8. J
    Medlem · 5 468 inlägg
    Pass då på med besittningsrätten
    Vet inte jag det är något för TS att få till det med avtal

• Laddar…
  9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 742 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Känns ändå lurt och en affär är tryggare om man får den avklarad. Jag tycker du ska hyra ut det i två år och sedan vid tillfälle sälja det till reducerat pris

• Laddar…
  10. Marojo
    Renoveringsnovis · Småland · 158 inlägg

Marojo

Renoveringsnovis
    Kan du inte vända på det? Dom hyr för 7000 per månad och får sedan köpa det för 10000 efter två år. Ändrar dom sig under tiden så är det bara ett vanligt hyreskontrakt som sägs upp. Det förutsätter ju att de litar på att du verkligen låter dom köpa det om två år för den summa ni bestämt. Men det går väl att göra skriftligt avtal om.

• Laddar…
  11. V
    Medlem · 15 inlägg

vintersolen

Medlem
    Jo jag får nog glömma denna affär. Tack till alla som svarade.

12. E
    Medlem · Stockholm · 2 298 inlägg

Eld

Medlem
    Det är inget större problem med detta upplägg. Det var rätt vanligt innan Feldt tog bort kreditrestriktionerna på 80-talet.

Ni skriver en revers med avbetalningsplan och tar ut en pant på huset som säkerhet för hela beloppet. Då kan ni (precis som en bank) nyttja säkerheten om betalnibgarna skulle fallera.

Att blanda in uthyrning är verkligen att trassla till det.

• Laddar…
  13. N
    Medlem · Östergötland · 368 inlägg

Nalleman64

Medlem
    Känns inte seriöst. Kan man inte finansiera ett husköp på en gång (oftast med lån) bör man nog avstå från att köpa huset.
    Jag hade inte gått med på ett sådant upplägg.

• Laddar…
  14. markanläggaren
    Medlem · 19 inlägg
    Det är exakt vad de gör. De finansierar husköpet genom ett lån gentemot säljaren. Jag ser inte problemet.

• Laddar…
  15. Ddk
    Medlem · 3 inlägg

Ddk

Medlem
    En annan aspekt att ta i beaktning kan vara denna:

De vill skjuta på beslutet och se hur det går med flytt för att inte behöva lägga mer än absolut nödvändigt fram tills de bestämt sig. Jag skulle dragit öronen åt mig rejält pga den extremt låga kostnaden för huset (vi pratar ju under 250 kkr). Kan man inte räkna med att ta ett lån eller ha de besparingarna tror jag inte heller du kan räkna med att affären skulle gå i lås efter två år.

Som andra sagt. Avstå eller hyr ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.