Sälja halva huset för marknadspris till sambon

9k läst  41 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Behöver hjälp mer eran expertis.

Min sambo vill köpa in sig i mitt hus (och det vill jag med), jag köpte huset innan vi träffades.
    Vi har sagt att priset ska vara marknadsvärdet minus 50k.

Jag köpte huset för 625k, 531k i lån.
    Har sen dess köpt ny bil och fick då huset värderat till 850k så har nu ökat på lånen så har idag ca 722k i lån.

Om vi kommer överens om att hon ska köpa in sig i halva huset för 400k, hur går vi då tillväga?

Kan jag ge henne halva huset som gåva till henne och sen flyttar vi över 360k lån till henne samt hon ger mig 40k cash? Eller är det smidigare att man skriver med henne på mina befintliga bolån?

Vi har inget samboavtal, inga barn sen tidigare (eller tillsammans) och vi har ungefär samma inkomst.
    Antar att det börjar bli dags för oss att även skriva ett samboavtal så vi ärver varandra, kan man i ett sånt avtal även skriva in att jag har förköpsrätt på huset (till marknadspris) om vi skulle separera?

Blev många frågor, hoppas jag formulerat mig tillräckligt väl. Tack på förhand!

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Förköpsrätt tror jag inte du kan ordna, sådana avtal är ofta ogiltiga.

Men ni behöver avtal vad som skall gälla huset. En bostad som anskaffas för gemensamt boende räknas som samboegendom, och skall delas vid en separation, oavsett vem som står som ägare eller vem som har betalt.

Nu ägde du huset innan ni flyttade ihop, alltså är huset inte samboegendom. MEN om din sambo köper halva huset nu när ni är sambos, så köper hon alltså för gemensamt boende.

Vid en separation får du behålla din halva av huset, den är ju inte köpt för gemensamt boende. Men din sambos halva delas, för den var ju köpt för gemensamt boende. Så du får 75% av huset, sambon får 25%, trots att hon betalt halva.

Detta måste ni ordna med ett avtal.

Detta att kombinera gåvor så att det i praktiken blir ett köp. Är vanskligt. Gör man fel i ett sådant läge (dolt köp) så blir kan lagfarten bli ogiltig, den som tror sig ha köpt en bostad blir inte ägare till den. Ursprunglige ägaren kan med kronofogdens hjälp "få tillbaka sitt hus", många år senare, tom. flera ägare senare.

Det finns varianter där man kan fixa det med gåvor åt båda håll, men låt i så fall en advokat formulera det, finns många fallgropar. Jag tror att en förutsättning är att "köpesumman" är lägre en en viss andel av taxeringsvärdet. Men jag har inte koll på detaljerna.

MissMuffet gillar
  3. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!
    Förstår nu att ett papper måste skrivas (angående ägande förhållanden vid eventuell separation).
    Känns som att nästa steg är att ta kontakt med advokat, eller kan detta vara något min bankman kan bistå med?

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det enkla sättet:
    Gift er, så vips, är allt ditt mitt och tvärt om.
    Och så kan ni skicka pengar fram och tillbaka till/från era bankkonton bäst ni vill.

5. J
    Hobbysnickare · Nivå 12
    Jurist kan fixa, eller fråga banken om dom har någon jurist som ni kan anlita en timmer eller två så det blir rätt direkt.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Vi har och vill fortsätta ha separata ekonomier så det är tyvär inte ett alternativ. (Hon är bra mycket tätare än mig )

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det går bra att ha även om man är gift.

(Fast jag förstår inte varför man vill det, om man ändå lever och bor ihop)

8. L
    Medlem · Nivå 16
    Nu är det så att bankernas juristbyrå tar svinaktigt betalt för dessa jobb , ett enkelt testamente
    6000:- på annat håll 1500:- begravningsbyrå , dom läser sådan avtal som ni vill ha , minst en gång i veckan , så fråga , dom är inte dumma och kan mycket

9. J
    Hobbysnickare · Nivå 12
    Jo, billigt är det inte men det är ju en viktig sak som måste bli rätt och bör få kosta. Man får spara på annat håll... Bröllop är inte gratis heller ;) , bara i rådhuset och utan fester & resor...

10. L
    Medlem · Nivå 16
    Angående det att köpa huset vid delning så ska ni skriva ett s.k hembudsavtal , där det framkommer att den part som avser att frånträda fastigheten , skall som ersättning erhålla
    X antal kronor i förhållande till taxeringsvärdet + 10% procent , i samband med att använda taxvärdet så kan ingen sko sig på den andres bekostnad , det går även att omtala att det ska vara marknadsvärdet , men då kan det uppstå en situation där den ene säger ,
    att jag vill ha så mycket som möjligt med en massa otrevliga saker som följd , avtalet ska även undertecknas av två vittnen i samband med edra undertecknande , men behöver inte veta vad som står där
    Ett sådant avtal är civilrättsligt och står sig i alla väder

11. J
    Hobbysnickare · Nivå 12
    Förklara bättre tack, jag händer inte med?!

12. L
    Medlem · Nivå 16
    OK ett hembudsavtal gör att ingen kan sälja eller kräva försäljning av fastighet eller bostad utan att den andra parten har fått ett erbjudande om köp , i avtalet framgår vad som gäller för värdering av dito , avstår då denne så ska det ske en försäljning på öppna marknaden

13. J
    Hobbysnickare · Nivå 12
    Tänkte mest på delen x kronor i förhållande till taxvärdet?

14. L
    Medlem · Nivå 16
    Ok kanske var lite otydligt Ex taxvärde 1 milj + 10 % = 1,1 milj det är det värdet som ska ligga till grund för delning enligt avtal , inte att den skulle vara värd 1,3 milj på öppna marknaden , då finns en spärr som skyddar ena eller andra parten att motsätta sig i avtalsform ,
    Taxvärdet ökar varje år så ett delningsvärde ökar det med

15. J
    Hobbysnickare · Nivå 12
    Hmm. Låter inte helt rimligt då taxvärdet nästan aldrig motsvarar marknadsvärdet! Bättre då att skriva in att vardera part anlitar en värderingsman/mäklare och man bestämmer värdet efter snittet av värderingarna.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: