Byggahus.se
Vi bor i en bostadsrätt men vi saknar ett rum. Kan få en större hyresrätt fr.o.m november. Närmare jobb och skolor. Dock dubbelt så dyrt i månaden.
Jag ser det inte som någon permanent lösning men området är bra.

Tanken är då att sälja nuvarande bostadsrätt, flytta in i hyresrätten. Bo där tills rätt boende dyker upp. Med vetskapen att man max har tre månader i uppsägningstid.
Samt att man har full koll på vad fått för sin nuvarande bostadsrätt. Och vi får snabbt det saknade sovrummet.
Behöver inte "stressleta" efter större...
Vi vet vilka områden vill vill bo i hyresrätten ligger i ett av de.

Eller ska man vänta på rätt boende direkt?
Barnen har svårt att dela rum det är fyra år i åldersskillnad. Bland annat problem vid läggdags... Då minstingen är lättväckt när storasyskonet lägger sig.
Just nu är det all time high på slutpriser i min brf.

Banken har inte sagt att vi måste sälja innan vi köper nytt... Så för den delen spelar det ingen roll.

Någon som gjort liknande och har några erfarenheter...

Det kan bli två snabba flyter om "rätt" boende dyker upp... Det är inte det roligaste....

Men nu är det trångt....

Jag tror att det väsentliga är att sälja och köpa på "samma marknad". Alltså relativt nära i tiden mellan.

Min son har bott i en 1a på 33 kvm i fem år. Nu ville han byta upp sig. Han ville veta exakt hur mycket han har att röra sig med. Han sålde först, just under försäljningen slog Pandemin till, han sålde med en förlust på ca 100 000. Och flyttade hem till oss igen.

Och började ganska omgående titta efter nästa bostad. Han köpte en tvåa på 66 kvm i ett område där han inte skulle haft råd att köpa innan pandemin, och inte nu idag heller. Han fick den ca 4 - 500 000 under vad den hade kostat någon månad tidigare. Nu har priserna i princip kommit tillbaka överallt. Så hade han väntat så hade inte kunnat köpa den nya lägenheten.

Han träffade dippen "perfekt". Visserligen lite sämre betalt för det han sålde, men det han köpte hade gått ned ännu mer.

Han har amorterat hårt under de här åren, och även sparat en hel del, så han var inte begränsad av kontantinsatsen, men av skuldkvoten (4,5 ggr årslönen).

• Gilla
HSP
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror att det väsentliga är att sälja och köpa på "samma marknad".
Och du exemplifierar med din son som sparade en hel del pengar på att inte göra just det? :thinking:

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Jo han köpte inom samma tid. Han sålde under en dipp, och köpte under dippen.

Han var lite i valet och kvalet. Han bytte jobb strax efter han sålde, på det nya jobbet blev det som vanligt en provanställningsperiod. Så han var osäker på om det skulle gå att få låna under den perioden, men det var inga problem att få lån trots provanställningen.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Karlia
Ni kommer ha tryggheten i att veta hur mycket pengar ni har att röra er med. Samtidigt blir det två flyttar och ett boende i en lägenhet där ni kanske inte ens vill hänga upp tavlor eftersom ni vet att ni inte ska stanna i den.

Bara ni kan avgöra om det är värt det.
(ni kanske är superorganiserade människor som ser en flytt som simpel.. Min förra flytt blev besvärlig, jag samlar tydligen på mig saker)

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Håller med Karlia. Fundera över hur stresståliga ni är. Vi sålde först och köpte sen, men det blev problem med vår försäljning. Det löste sig, men det var verkligen ingen rolig situation de veckorna vi trodde att vi skulle behöva göra om hela försäljningen. Vi var rejält stressade trots att vi ekonomiskt hade kunnat hantera två lägenheter.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Vi sålde förste och har ännu ej köpt något nytt :)
Mitt i vår försäljning så kom Corona och tiderna blev väldigt oklara. Vi hittade ett hus att hyra tillsvidare. Sålde med bravur och trivs underbart bra i huset vi hyr! Huset är byggt av ett äldre par enbart för att hyra ut och dryga ut pensionen.

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.