Sälja en gård - värdering om den säjs privat

7k läst  7 svar

1. L
    Medlem Nivå 5
    Hej !!!

Har ärvt en 1/4 del av en gård , med skog och ett hus och ladugård på ..
    Nu vill en av arvingarna köpa gården ,och har haft en värdering av gården privat ytan vi fick vara med ..
    Värderings mannen gav ett pris på lite över 2 miljoner , men ja tycker det känns lite lågt ...
    Ska man sälja till släktingen eller brukar man få mer om man går ut via en mäklare vi budgivning ??
    Släktingen tycker inte om att gå ut med gården på öppna marknaden ..
    Brukar gårdar vara lätta att sälja och prisen trippas upp ??
    Vad händer om man inte vill sälja sin 1/4 del , kan man vägra eller ta ett hägre pris för sin del ???

Mvh Blekinge

2. Faidros
    Medlem Nivå 10
    Hittade det här i en frågespalt:

"När ni är flera delägare i en fastighet, kan vem som helst av er ansöka hos tingsrätten att hela fastigheten skall försäljas på offentlig auktion.
    Eftersom du således har rätt att få hela fastigheten såld, kan de övriga delägarna ta skeden i vacker hand och lösa in dig i stället om ni kan komma överens om priset. I så fall sparar ni ju in kostnaderna för sörsäljningen. Kan ni inte enas om priset är det kanske bättre att låta sälja fastigheten på auktion. På så sätt får ni ju veta vilket marknadsvärdet var."

http://www.plussverige.se/Vara_experter_Juridik_DXNI-23743_.aspx

3. M
    Medlem Nivå 9
    Frågan ni ska ställa er både du och resten av arvingarna är ju: Är pengar eller familjen mest värd?

4. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Om du inte är nöjd med värderingen, så ta dit en annan värderingsman.

Vad säger de andra delägarna? Hur mycket reavinstskatt blir det? Vad kostar en försäljning att genomföra? Hur mycket är familjefriden värd?

5. Irganox
    Medlem Nivå 1
    Jag fattar inte hur folk kan vara så jävla giriga och vilja få ut sista minsta droppen av ett arv... Det är ju ett arv? Det är väl roligare om gården fortsätter inom familjen.
    Fan va ledsen man blir när man läser sånt här...

6. Cheesus
    Medlem Nivå 8
    Fast å andra sidan, om nu den som köper gården till ett eventuellt underpris säljer gården inom en relativ kort period om några år t.ex och då kränger iväg den med en rejäl vinst, hur blir relationerna då?

Det absolut bästa för alla parter är att ta dit två värderingsmän och sen ta ett medelpris mellan dessa två värderingar.

Då är alla rättvist behandlade och ingen kan efteråt komma och säga något om "fel pris" och oärliga affärer.

Så tycker jag att man bör göra. Finns ingen anledning att skänka bort dina pengar för att gården ska vara kvar i släkten. Släktjafs är inte kul.

7. E
    Medlem Nivå 2
    Det skall naturligtvis vara ett korrekt pris, dvs marknadspris, annars blir det bara surt senare. När jag och mina syskon har gjort tex bilaffärer så tar vi marknadspris; det blir bra därför att jag får som bonus att bilen är i bra skick.

8. A
    Medlem Nivå 15
    Det är väl lika sniket om någon försöker tillskansa sig gården till underpris.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: