Hej

Har blivit kontaktad av en som vill köpa en åker av mig för att bygga hus på och det är väl helt ok men frågan är hur ska man värdera åkern?

Det rör sig om ca 1 ha, och jag vet inte vad åkerpriset är men är det 50 000:- hektarn?

Men det som gör mig lite kluven är att om jag skulle sälja iväg det på öppna marknaden som en tomt så skulle värdet bli ett helt annat eftersom det ligger fint och högt vid vindelälven med flera kilometers sikt upp efter älven.

Så frågan är hur ska man värdera det? Ska man räkna att det bara är en åkerplätt eller ska man se värdet på det som en tomt och hur beräknar man i så fall värdet?

Jag tycker du ska betrakta det som en tomt och ta dit en mäklare för värdering. Kontakta även kommunen för att se möjligheterna till att få bygglov där. Det kan ju vara så att de inte kommer tillåta någon byggnation.

Jag har precis köpt en tomt på 2 ha och på lantmätarns rekommendation värderade vi tomten som dels 2ha a 40000:- plus vad en tomt på ca 1000 kvm kostar här ca 40000:- så markvärdet blev 120000:- plus att vi står för lantmäterikostnaden på 38000:-.

A
byggankan skrev:
Jag tycker du ska betrakta det som en tomt och ta dit en mäklare för värdering. Kontakta även kommunen för att se möjligheterna till att få bygglov där. Det kan ju vara så att de inte kommer tillåta någon byggnation.
Är inte det köparens problem om det inte tillåts byggnation eller inte?

bra-byggare skrev:
Men om köparen tar risken kan du ju inte räkna med en hustomtsvärdering...

Då är det ju fortfarande åkermark.

larsbj skrev:
Jag har precis köpt en tomt på 2 ha och på lantmätarns rekommendation värderade vi tomten som dels 2ha a 40000:- plus vad en tomt på ca 1000 kvm kostar här ca 40000:- så markvärdet blev 120000:- plus att vi står för lantmäterikostnaden på 38000:-.
Intressant sätt att räkna :)

Eftersom åkern har en egen fastighetsbeteckning så blir det ingen lantmäterikostnad så det var därför han ville köpa hela åkern och inte bara en tomt.

Han har fått ett förhandsbesked att det är ok att bygga.

Mikael_L
larsbj skrev:
Det där känns ju rätt rimligt. I alla fall något åt det hållet.

För att sätta priset på 20.000 x för orten gällande kvadratmeterpris för villatomter blir ju antagligen lite fel det också, då det inte kommer byggas 20 villor där.
Om man sen till åkerpriset vill addera villatomtspris x 1000kvm , eller 4000 kvm får man väl fundera på och diskutera mellan köpare och säljare. Köparen kanske sen ändå styckar av lite och gör en för sig själv bättre affär.

Hyr ut den istället, om du inte behöver pengar nu förståss.

Han vill inte hyra utan han vill köpa, men jag har studerat lite papper och kommit fram till att det är ett års uppsägningstid på det arrendeskontrakt som för närvarande finns på åkern så jag kan inte sälja den förrän tidigast 1/1 2013.

bra-byggare skrev:
Det kan ju också vara så att det finns planer för området i framtiden som gör att tomten blir värd mycket mer.

Mr_Smurf skrev:
Han vill inte hyra utan han vill köpa, men jag har studerat lite papper och kommit fram till att det är ett års uppsägningstid på det arrendeskontrakt som för närvarande finns på åkern så jag kan inte sälja den förrän tidigast 1/1 2013.
Undersök förutsättningarna för ett förhandsbesked under tiden. Det kan ta ett par månader...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.