Byggahus.se

Sälja el till grannen, vilka regler gäller?

1. O
    Medlem · Västra Finlands län · 11 inlägg

onkelrolle

Medlem
    Ja men de säljer sin överskottsproduktion via nätägaren som har nätkoncession i området.

2. Z
    Allvetare · Skövde · 13 inlägg

zzingo

Allvetare
    Lånade el av grannen när vi började bygga innan byggströmmen kommit igång. Det va vårat elbolag väldigt snabba att berätta att det där va olagligt.

Skulle inte riskera att sälja till någon mer är väldigt tillfälligt. Det kan stå dig dyrt. Googla lite på det. Har du inte väldigt stora summor att tjäna på det så har du bara allt att förlora på att gå med på något sånt.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · 426 inlägg

Skumpe

Medlem
    Det kan röra sig om väldigt mycket el. Kom överens om mängden.

4. B
    Medlem · Stockholm · 126 inlägg

Björkisvägen

Medlem
    Jag undrar hur grannen tänkt att betala för att få det som en avdragsgill kostnad i bokföringen.
    Sedan lär det ju röra sig om rätt stora energimängder som kan innebära en del risker för din egen anläggning, i synnerhet om du har fasadmätarskåp.
    Det är nog bara att förklara för grannen att det tyvärr är olagligt.

• Laddar…
  5. J
    Medlem · Stockholms · 104 inlägg

jliljeha

Medlem
    Spännande, det betyder alltså att jag egentligen bryter mot lagen när jag drar ut en sladd över min tomtgräns till en av mig hyrd parkering, t,ex. för att låta besökare som parkerat sin husbil där koppla in sig - eller bara dammsuga min egen bil?

6. Mikael_L
    Medlem · 41 426 inlägg
    Ungefär så tänker jag också, med tillägget att det är för ett relativt tillfälligt bruk.
    Jag skulle dra mig från att sätta mig i sitsen att det är ett arrangemang som existerade under längre tid, typ max ett år, eller kanske något drygt detta.

Visst, en annan femma om det var en nära släkting eller bästa kompisen, och att man kunde lita på att det sköts snyggt från alla håll och kanter, då skulle jag kanske kunna vara med på att lista ut något som rundar lagens råmärken i gråskalan av regeltolkningar.

7. E
    Medlem · Stockholm · 2 401 inlägg

Eld

Medlem
    Det verkar så.

Man bryter tydligen också mot lagen om man har ett sommarställe med två bostadshus på en fastighet helt utan elanslutning och monterar solpaneler på det ena huset för att ladda batterier och sedan ansluter även det andra huset till samma solpaneler.

8. Mikael_L
    Medlem · 41 426 inlägg
    Koncenssionsrätten gäller inte själva elen (kW-timmarna), utan det är anslutningen, ledningarna för överföring av el.
    Dessa ledningar får normalt ej dras över fastighetsgräns utan att ha nätkoncession för området.

I reglerna om nätkoncession ingår det att varje fastighet måste ha en egen elanslutning och varje hus på samma fastighet ska även de ha en egen anslutning, som nätägaren kan ta betalt för, för att bygga och driva sitt elnät.
    Kravet på nätkoncession hittar du i ellagen.
    Sen finns det en lag som listar upp undantagen från nätkoncession, här hittar man varför en elfirma får dra el inne i ett hus, och ägaren får använda denna anläggning för överföring av el, även att man kan dra elledning till uthus och garage.

Här hittar man länkar till alla lagar som styr detta,
    https://www.ei.se/bransch/koncessioner/lagar-och-regler-koncessioner
    Det är Ellagen (1997:857) och Förordning (2007:215) om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen, som är de viktiga lagarna.

EI är myndigheten som utövar tillsyn över koncessionspliktig verksamhet.

• Laddar…
  9. Mikael_L
    Medlem · 41 426 inlägg
    Och var ni bägge väldigt tyst och försiktig med detta, håll inte på och berätta för någon.
    Det är nämligen inte alls tillåtet, så det är inget att typ skryta om ...

Men fingranska lagen om undantag, kolla om det finns något som ni kan skohorna in i er situation.

10. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 690 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Om TS har 3*16 A så får grannen ett trefaselverk på halva den effekten för runt 5.000 ex moms. Nytt. Får säkert tillbaka hälften på Blocket sen om behovet är kortvarigt.

Att ”hjälpa till” i det här läget utan någon direkt kunskap om hur långvarigt det blir eller vad som krävs från TS håll känns onödigt.

I nödfall ja, men rent generellt – näe.

• Laddar…
  11. Bananskalare
    Allvetare · 619 inlägg

Bananskalare

Allvetare
    Det finns fler anledningar att säga nej istället för ja. Då inte bara det olagliga. Det finns inga pengar att tjäna.

• Laddar…
  12. F
    Medlem · Östergötland · 1 349 inlägg

fribygg

Medlem
    Det kan finnas skäl att hjälpa sin granne, allt behöver inte handla om pengar.

Är det farligt för person-avstå

Är det otillåtet- fundera på varför och om du inte avstår måste du ju ha någon speciell anledning att göra det trots att det är otillåtet.

Är det för att tjäna pengar-avstå (det är sällan värt risken, vad blir böterna vid upptäckt)

Behöver du klippa din egen häck och har grannens tillstånd att gå in på grannens tomt, dra gärna skarvsladden över fastighetsgränsen, det kommer underlätta arbetet att använda elektrisk häcksax och det är värt att tillfälligt kosra fastighetsgränsen med förlängningskabeln.

Jag skulle låna ut ström tillfälligt till grannens bygge, men ej sälja el.

13. Bananskalare
    Allvetare · 619 inlägg

Bananskalare

Allvetare
    Det är en sak att låna ut el till grannen en kort stund innan denne fått byggelen. Där kan snabbt räkna ut hur mycket el som kan förbrukas, och hur stor risken är att bli lurad .
    Men när grannen som är ett företag vars verksamhet verkar vara lite blandat. Då bör man dra öronen åt sig.
    Eftersom.man tar en risk när man säljer el till grannen måste man tänka på det när man tar betalt. Man måste ta betalt för risken.
    Att man bjuder grannen som ska bygga nytt är skillnad!

• Laddar…
  14. M
    Medlem · Västra Götaland · 7 inlägg

mikael-155

Medlem
    Är det inte t.o.m. så att man inte som t.ex. villaägare ens får överföra el till ett attefallshus på tomten om detta kan anses vara en bostadsenhet med installationer för permanent boende? Det krävs ett eget abonnemang hos nätägaren som har nätkoncesson. Sen ses det nog mellan fingrarna med detta, men lagen är lagen. Undantag är kabeln ut till garaget t.ex. som inte utgör en bostadsenhet. Sen är det ju som jämförelse märkligt att man får överföra el till en eller flera lägenheter på övervåningen i villan med separat ingång utifrån. Då sker nämligen överföring inom samma byggnad. Ett exempel på detta är ju många bostadsrättsföreningar som bara har en mätare i källaren och debiterar bostadsrättshavarna enligt en schablon t.ex. Där sker överföringen just inom en byggnad. Tror det ligger till så här, eller?

15. Bananskalare
    Allvetare · 619 inlägg

Bananskalare

Allvetare
    Jag tror inte det krävs. Har en kompis som håller på med massa kåkar på tomten å hyr ut. Elektrikern har inte nämnt något om det.
    Men jag kan ha fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.