2 894 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Sälja del av tomt?
Efter arv äger jag och en kusin hälften var av en obebyggd tomt.
Han vill sälja för att få loss pengar, jag har inte råd att köpa ut honom.
Jag vill gärna att tomten finns kvar i släkten så att någon i nästa generation kan ta över den och bygga där.
Min fråga är: Kan min kusin sälja sin halva till någon annan utan mitt godkännande?
Mytha
Han vill sälja för att få loss pengar, jag har inte råd att köpa ut honom.
Jag vill gärna att tomten finns kvar i släkten så att någon i nästa generation kan ta över den och bygga där.
Min fråga är: Kan min kusin sälja sin halva till någon annan utan mitt godkännande?
Mytha
Kort svar, ja, han kan sälja sin halva utan ditt godkännande. Enligt lag om samäganderätt (https://lagen.nu/1904:48_s.1) har delägare i fastighet rätt att begära att fastigheten säljs. Den bjuds då ut på offentlig auktion och vem som helst är fri att lägga bud. Osäker på hur vanligt det är.
Ett annat alternativ är att man kan klyva fastigheten i två nya fastigheter, och ni får var sin del. Det sker genom en lantmäteriförrättning (kostar pengar, och kan kosta ganska mycket om man träter i frågan). Om man ansöker om klyvning går det före lag om samäganderätt. För att klyvning ska vara möjligt krävs att de tvingande villkoren i främst fastighetsbildningslagens kapitel 3 är uppfyllda, samt de särskilda villkoren kring klyvning i kapitel 11. Vissa avsteg kan göras från några bestämmelser om man är överens om det, men det är enbart i 11 kap. Villkoren i 3 kap. är tvingande.
(Redigerade för att min felaktiga utsaga inte ska tas för någon sanning framgent, efter påpekande nedan
)
Ett annat alternativ är att man kan klyva fastigheten i två nya fastigheter, och ni får var sin del. Det sker genom en lantmäteriförrättning (kostar pengar, och kan kosta ganska mycket om man träter i frågan). Om man ansöker om klyvning går det före lag om samäganderätt. För att klyvning ska vara möjligt krävs att de tvingande villkoren i främst fastighetsbildningslagens kapitel 3 är uppfyllda, samt de särskilda villkoren kring klyvning i kapitel 11. Vissa avsteg kan göras från några bestämmelser om man är överens om det, men det är enbart i 11 kap. Villkoren i 3 kap. är tvingande.
(Redigerade för att min felaktiga utsaga inte ska tas för någon sanning framgent, efter påpekande nedan
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Njaa.. Han har rätt att sälja sin andel som vilken försäljning som helst. Men han kan också enligt lagen om samägande kräva att hela fastigheten (även din halva) säljs. Det blir då på offentlig auktion.
Kan det vara en lösning att du köper ut honom, men inte betalar hela summan nu. Kusinen kanske kan acceptera att ligga kvar med en fordran på en del av summan?
Kan det vara en lösning att du köper ut honom, men inte betalar hela summan nu. Kusinen kanske kan acceptera att ligga kvar med en fordran på en del av summan?
Nog är det vanligare att en delägare tvingar fram en försäljning av hela fastigheten.
dvs en delägare kan ej stoppa en försäljning av hela fastigheten.
Värdet av en andel i en tomt lär ju inte vara mycket, jag vet inte att det sålts andelar i tomter till utomstående... självklart händer det att ett syskon köper ytterligare en andel.
/ATW
Ps hempularen var lite snabbare
Ds
dvs en delägare kan ej stoppa en försäljning av hela fastigheten.
Värdet av en andel i en tomt lär ju inte vara mycket, jag vet inte att det sålts andelar i tomter till utomstående... självklart händer det att ett syskon köper ytterligare en andel.
/ATW
Ps hempularen var lite snabbare
Helt rätt, fel av mig!H hempularen skrev:Njaa.. Han har rätt att sälja sin andel som vilken försäljning som helst. Men han kan också enligt lagen om samägande kräva att hela fastigheten (även din halva) säljs. Det blir då på offentlig auktion.
Men är fastigheten möjligt att klyva kan det vara en win-win. Den ene får sälja, den andra får behålla en fastighet.
Icke alla fastigheter är möjliga att klyva eller avvittra i nya tomter. För att man ska få stycka av flera mindre tomter ur en stor måste de alla bli möjliga att bebygga. Och det händer ibland att planbestämmelser förbjuder hur små tomter som helst.
Men under förutsättning att sådana hinder saknas skulle TS med kusin i sämja kunna dela dödsboets tomt, och därefter tillskifta sig var sin lagfaren och byggbar fastighet. Sedan står det syskonen fritt att sälja eller behålla sina tomter bäst de gitter. De kan bygga eller låta sina tomter stå obebyggda utan varandras inblandning.
Men under förutsättning att sådana hinder saknas skulle TS med kusin i sämja kunna dela dödsboets tomt, och därefter tillskifta sig var sin lagfaren och byggbar fastighet. Sedan står det syskonen fritt att sälja eller behålla sina tomter bäst de gitter. De kan bygga eller låta sina tomter stå obebyggda utan varandras inblandning.
Liknande trådar
-
Kommunen vill lösa in del av vår tomt för att göra gång/cykelväg, kan vi hindra det?
Juridik -
E-handel och rättighet för säljare att häva köp?
Juridik -
Sälja en mycket liten del av tomten, kostnader?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Sälja andel av tomt med havsutsikt till person inom familjen
Köpa & Sälja hus -
sälja del av tomt
Köpa & Sälja hus