Unikt namn
M Markarbetaren skrev:
Du menar alltså att det finns folk som missade 34%-dippen för 15 månader sedan? Eller att när börsen tappar 1/3 av sitt värde så kallar dom inte det för dipp?:rofl:
[bild]
Över tid går det upp.
Om du inte paniksålde i mars-maj så ligger du mer plus idag än i början av 2020.

• Gilla
lewkiz
  • Laddar…
Tänk också på att du binder pengar i bostaden den dagen du kanske vill låna på bostaden så är räntan kanske inte 1.37%.
Bygg isåfall upp en kassa vid sidan om.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M
Unikt namn Unikt namn skrev:
Över tid går det upp.
Om du inte paniksålde i mars-maj så ligger du mer plus idag än i början av 2020.
Jag utökade mitt bolån i mars (skrev det i en annan tråd) och gjorde ungefär 5 årslöner på dippen i mars. Fast jag missade dippen med 3v då jag gick all in i mitten av april igen. Realiserade hela portföljen i Februari. Har köpt/sålt aktier sedan 85;)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
cederbusch cederbusch skrev:
Jag tänker att många ekonomer pratar nu om en kommande börskrasch. Då spelar det ju ingen roll hur jag valt att placera pengarna, allt kommer att sjunka. Och jag kommer då sannolikt förlora pengar och så tar det en lång tid innan det kommit tillbaka till den nivå jag gick in på. Dvs om jag sätter in ett större engångsbelopp är risken mkt stor att jag kommer förlora pengar. Men om jag har låg månadskostnad och sparar ett mindre belopp varje månad är risken bättre fördelad.

Jag litar inte på att jag hinner uppfatta marknaden och kliva av innan kraschen kommer. Annars hade det väl varit det optimala: ha pengarna tillgängliga när börsen är på botten och köpa i uppgången. Men sånt händer aldrig mig ‍♂️
1. Att försöka tajma marknaden är en otrolig förlust affär, så försök absolut inte tajma marknaden. (marknaden +9% men gemene man +2% pga att de köpt i toppen och sålt i botten) Folk har pratat om en kommande börskrash sedan 2011. Varit några mindre korrigeringar, dock så korta att de som väntat på krashen ändå inte hann köpa in. Till och med Corona dippen var snabbt över.
2. Amortering = Spara. Just nu är amortering samma sak som att sätta in pengarna på ett konto som ger 1% ränta.
3. Låg risk = Liten effekt om marknaden krashar. Varför man alltid vill ha en del av sina investeringar i kontanter/räntebärande papper. Men om det är pengar man vet att man inte kommer behöva på 10+ år, investera dem med en högre risk så att vi också får en högre avkastning. (risk och avkastning går hand i hand)

Men som sagt, bostadslån är en plusaffär just nu. Om du har arbete och kapital är det real-räntan som är den riktiga kostnaden av lånet. Exempel:
Bostadslån ränta: 1.5%
Efter avdrag: 1.05%
Inflation: 2.1%
=> Real-räntan (riktiga kostnaden av lånet) = 1.05-2.1 = -1.05%

Det vill säga, du får ca: 1.05% i real avkastning på ditt bostadslån just nu, bankerna "betalar dig" för att du ska låna (om du har inkomster och kapital, vilket du verkar ha). Det är gratis att låna för tillfället!

Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
L lewkiz skrev:
2. Amortering = Spara. Just nu är amortering samma sak som att sätta in pengarna på ett konto som ger 1% ränta.
3. Låg risk = Liten effekt om marknaden krashar. Varför man alltid vill ha en del av sina investeringar i kontanter/räntebärande papper. Men om det är pengar man vet att man inte kommer behöva på 10+ år, investera dem med en högre risk så att vi också får en högre avkastning. (risk och avkastning går hand i hand)

Men som sagt, bostadslån är en plusaffär just nu. Om du har arbete och kapital är det real-räntan som är den riktiga kostnaden av lånet. Exempel:
Bostadslån ränta: 1.5%
Efter avdrag: 1.05%
Inflation: 2.1%
=> Real-räntan (riktiga kostnaden av lånet) = 1.05-2.1 = -1.05%

Det vill säga, du får ca: 1.05% i real avkastning på ditt bostadslån just nu, bankerna "betalar dig" för att du ska låna (om du har inkomster och kapital). Det är gratis att låna för tillfället!
Så kan du räkna om du amorterar på lånet till en fastighet som inte ökar i värde. De flesta fastigheter ökar i värde, och då ska värdeökningen in i kalkylen också. Att amortera på fastighetslån är inte en syssla för ekonomifegisar, utan en investering i en tillgång som med relativt stor säkerhet ökar stadigt i värde.

Dessutom är det amorterade beloppet skattefria pengar direkt i näven den dag du säljer fastigheten i fråga!

M
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Så kan du räkna om du amorterar på lånet till en fastighet som inte ökar i värde. De flesta fastigheter ökar i värde, och då ska värdeökningen in i kalkylen också. Att amortera på fastighetslån är inte en syssla för ekonomifegisar, utan en investering i en tillgång som med relativt stor säkerhet ökar stadigt i värde.

Dessutom är det amorterade beloppet skattefria pengar direkt i näven den dag du säljer fastigheten i fråga!
Men ökar inte fastigheten i värde om du belånar den? Tankevurpa?

Det är ju detta som är så fantastiskt, oftast, med bostäder och börsen. När räntan sjunker så ökar fastigheters värde och investerare flyttar kapital från räntebärande tillgångar till börsen som i sin tur går upp.
Dvs. äger man en fastighet som ökar i värde kan man belåna den till låg ränta och investera i aktier som ökar i avkastning.

• Gilla
lewkiz
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Men ökar inte fastigheten i värde om du belånar den? Tankevurpa?

Det är ju detta som är så fantastiskt, oftast, med bostäder och börsen. När räntan sjunker så ökar fastigheters värde och investerare flyttar kapital från räntebärande tillgångar till börsen som i sin tur går upp.
Dvs. äger man en fastighet som ökar i värde kan man belåna den till låg ränta och investera i aktier som ökar i avkastning.
Det har jag inte påstått att belånade fastigheter inte ökar i värde. Däremot får lånekostnaden räknas bort från värdeökningen.

Dock är det ingen idé att diskutera med er stjärnögda börsnissar, för det kan ju bara gå uppåt, eller hur?

M
Dock är det ingen idé att diskutera med er stjärnögda börsnissar, för det kan ju bara gå uppåt, eller hur?
Luktar lite jante om den kommentaren..

M Markarbetaren skrev:
Luktar lite jante om den kommentaren..
Att komma dragandes med "jante" tyder på att det finns argumentbrist. Jag tror absolut att jag är något, eller ännu hellre någon, men jag har ingen som helst ambition att bli rikast på kyrkogården...(inte heller vill jag bli barskrapad).

Den som vill amortera på sitt bolån får höra att hen är feg, en ekonomisk förlorare och definitivt inte har skuggan av en chans att bli rik. "Varför lånar du inte så mycket du kan och investerar på börsen, du kan bli skitrik!?" Och visst, en andel av dem som gör så blir absolut rika, men en större del blir det inte. Vad värre är, somliga blir utfattiga.
I gruppen som amorterar på sina lån finns en mindre andel av de skitrika än i investera-för-lånade-pengar-gruppen, det är sant, men andelen som klarar sig helt OK är stor och andelen utfattiga är försumbar. Dessutom kommer den som är lågt belånad ha större chans att komma ekonomiskt helskinnad ur skilsmässa eller perioder av arbetslöshet.

(Men återigen, varför försöker jag ens...)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M
Att komma dragandes med "jante" tyder på att det finns argumentbrist. Jag tror absolut att jag är något, eller ännu hellre någon, men jag har ingen som helst ambition att bli rikast på kyrkogården...(inte heller vill jag bli barskrapad).

Den som vill amortera på sitt bolån får höra att hen är feg, en ekonomisk förlorare och definitivt inte har skuggan av en chans att bli rik. "Varför lånar du inte så mycket du kan och investerar på börsen, du kan bli skitrik!?" Och visst, en andel av dem som gör så blir absolut rika, men en större del blir det inte. Vad värre är, somliga blir utfattiga.
I gruppen som amorterar på sina lån finns en mindre andel av de skitrika än i investera-för-lånade-pengar-gruppen, det är sant, men andelen som klarar sig helt OK är stor och andelen utfattiga är försumbar. Dessutom kommer den som är lågt belånad ha större chans att komma ekonomiskt helskinnad ur skilsmässa eller perioder av arbetslöshet.

(Men återigen, varför försöker jag ens...)
Jag tycker du satte nivån på diskussionen med ”Dock är det ingen idé att diskutera med er stjärnögda börsnissar, för det kan ju bara gå uppåt, eller hur?”

Du verkar helt missförstå vad vi diskuterar. Ingen har skrivit det du påstår! Vidare kan du förklara hur du tänker kring att vara lågt belånad kontra ha pengar på kontot när det kommer till skillsmässa, arbetslöshet? Om du blir arbetslös så skiter banken fullständigt i om du har 100,000 i lån eller 1,000,000, den bryr sig enbart om att avin betalas den siste varje månad.

Tror du på fullt allvar att din ekonomiska handlingskraft ligger i att ha låg belåning om du går tex. från 25,000 netto/mån i inkomst till 12,000? 500,000 i lån kostar idag 400kr/mån i ränta. Ställ detta i proportion till dom 13,000 du tappar när du blir arbetslös. Vart gör pengarna mest nytta när chefen säger att du ska städa undan ditt skrivbord? Jag tror inte du (eller det kanske du gör med tanke på hur du resonerar) tänker ”fan va gött att jag amorterade 500,000 på lägenheten för nu har jag 400kr mindre i månaden i låneutgifter”.

M Markarbetaren skrev:
Jag tycker du satte nivån på diskussionen med ”Dock är det ingen idé att diskutera med er stjärnögda börsnissar, för det kan ju bara gå uppåt, eller hur?”

Du verkar helt missförstå vad vi diskuterar. Ingen har skrivit det du påstår! Vidare kan du förklara hur du tänker kring att vara lågt belånad kontra ha pengar på kontot när det kommer till skillsmässa, arbetslöshet? Om du blir arbetslös så skiter banken fullständigt i om du har 100,000 i lån eller 1,000,000, den bryr sig enbart om att avin betalas den siste varje månad.

Tror du på fullt allvar att din ekonomiska handlingskraft ligger i att ha låg belåning om du går tex. från 25,000 netto/mån i inkomst till 12,000? 500,000 i lån kostar idag 400kr/mån i ränta. Ställ detta i proportion till dom 13,000 du tappar när du blir arbetslös. Vart gör pengarna mest nytta när chefen säger att du ska städa undan ditt skrivbord? Jag tror inte du (eller det kanske du gör med tanke på hur du resonerar) tänker ”fan va gött att jag amorterade 500,000 på lägenheten för nu har jag 400kr mindre i månaden i låneutgifter”.
Jag tänker att det är gott att ha åtminstone ett skuldfritt boende, gärna i god tid till pensionen.

• Gilla
lewkiz
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Jag tänker att det är gott att ha åtminstone ett skuldfritt boende, gärna i god tid till pensionen.
Om du får bäst nattsömn av det, självklart!
Den som är lite ekonomiskt intresserad kanske tänker tidigt att man kan faktist äta kakan och ändå ha den kvar. Det räcker att titta på en sån simpel sak som premiepensionen för att förstå vilken hävstång man kan få utan att ta nån större risk. Jag har varit väldigt inaktiv att välja fonder, kanske bytt fonder vart tredje år, mitt innehav ligger på +11,6/år sedan år 2000. Och då snackar vi tröga fonder som omfattas av regler för om, vad och när dom får göra affärer, plus att dom ska ha en årlig avgift. 11,6% i årlig värdetillväxt! Pengarna har ökat 8ggr i värde med ränta på ränta. Jag har inte räknat ut vad rörlig snittränta för bolån är under samma period, men kanske 3-4%. Det ger en nettoskillnad på 7-8%/år, om man hade belånat sin fastighet för 21 år sedan och köpt tråkiga, sega fonder ur PPM’s relativt fattiga utbud.

Jag har full förståelse för folk som har som livsmål att vara nettoskuldfria när man går i pension, det hade jag också, nu blev det lite tidigare än vid pensionen. Nu har jag siktet inställt på att sänka min pensionsålder, med ungefär 15 år. Och då avser jag inte att bli fattigpensionär. Och där är jag snart, genom att agera som många andra har gjort innan, och gör nu, enligt ungefär som jag skrivit här. Full respekt för den som sitter nöjd med sin tillvaro med allt vad det innebär, men kom inte med dumheter att det inte går, att man måste vara börsorakel för att tjäna pengar osv.

M Markarbetaren skrev:
Om du får bäst nattsömn av det, självklart!
Den som är lite ekonomiskt intresserad kanske tänker tidigt att man kan faktist äta kakan och ändå ha den kvar. Det räcker att titta på en sån simpel sak som premiepensionen för att förstå vilken hävstång man kan få utan att ta nån större risk. Jag har varit väldigt inaktiv att välja fonder, kanske bytt fonder vart tredje år, mitt innehav ligger på +11,6/år sedan år 2000. Och då snackar vi tröga fonder som omfattas av regler för om, vad och när dom får göra affärer, plus att dom ska ha en årlig avgift. 11,6% i årlig värdetillväxt! Pengarna har ökat 8ggr i värde med ränta på ränta. Jag har inte räknat ut vad rörlig snittränta för bolån är under samma period, men kanske 3-4%. Det ger en nettoskillnad på 7-8%/år, om man hade belånat sin fastighet för 21 år sedan och köpt tråkiga, sega fonder ur PPM’s relativt fattiga utbud.

Jag har full förståelse för folk som har som livsmål att vara nettoskuldfria när man går i pension, det hade jag också, nu blev det lite tidigare än vid pensionen. Nu har jag siktet inställt på att sänka min pensionsålder, med ungefär 15 år. Och då avser jag inte att bli fattigpensionär. Och där är jag snart, genom att agera som många andra har gjort innan, och gör nu, enligt ungefär som jag skrivit här. Full respekt för den som sitter nöjd med sin tillvaro med allt vad det innebär, men kom inte med dumheter att det inte går, att man måste vara börsorakel för att tjäna pengar osv.
Jag skiljer på mitt boende och andra investeringar, anser att ett skuldfritt boende med låga kostnader är eftersträvansvärt.

Vad gäller dina PPM investeringar säger jag grattis, du har inte lyckats så dåligt även om jag inte skulle vara nöjd med din avkastning.
En vanlig aktiefond som Didner och George når över 14% per år på 10 år och det är väl rätt vettigt om man inte har intresset eller kunskapen att handla själv.

Oavsett om vi amorterar eller ej, så äger vi fortfarande bostaden. Så det enda amorteringen förändrar är hävstången, risken. Så att amortera blir än sämre om vi ser bostaden som en investering. (finns också starka argument att en bostad man lever i inte ska ses som en investering, men en mycket större diskussion :)

"Att amortera på fastighetslån är inte en syssla för ekonomifegisar", det är precis vad det är. Kraftig amortering betyder att vi inte har några lån på vår bostad = mycket säkert ägande. Däremot att låna upp än mer på bostaden ökar hävstången och riskerna. Var anledningen till att finansinspektionen höjde kravet på kontantinsatsen till 15%, vilket sänkte risken kraftigt för nya husägarna (max hävstång på 6.7-1 istället för 20-1).

Amortering påverkar inte reavinsten i bostaden. Men visst, kan ses som en skattelättnad, dock har vi samma skattelättnad på räntan, så skattemässigt kvittar det om vi amorterar eller ej.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Precis, som pensionär förändras hela beräkningen, för då har vi ej längre en inkomst, utan vi måste leva på våra besparingar. Måste sänka vårt risktagande och våra utgifter. Men om du har mer än 10 år kvar, så bör vi belåna max på bostaden, då bara inflationen kommer göra att vi kommer få en real avkastning på ca: 1% per år på lånet (visst med högre risk, men endast om vi har spenderat lånet på konsumtion istället för investeringar, sätt in pengarna på ett räntebärande konto om du vill vara säker).

-1% real-ränta, 10 år till pension, ger 1.01^10 = 10.5% avkastningen. Exempel, ett hus på 2 miljoner, ger dig ca: 175000kr extra i pension, näst intill riskfritt, om du max lånar istället för att leva skuldfritt. (dock förändras detta kontinuerligt, så om man inte orkar/vill hålla sig uppdaterad med nuvarande ränteläge och marknadspriser, så är det lättare att sänka skuldkvoten och koncentrera sig på annat :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.