Säkringar till tvättmaskin?

3k läst  3 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Tittade lite på min tvättmaskinsanslutning och fick se det att det var ett trefas uttag som den är inkopplad i,fast då på en fas bara.
    Är det lag på att det ska finnas nån slags brytare så man kan slå från strömmen till tvättmaskinen?
    Min är fast installerad utan någon brytare och har varit så hela tiden sen vi köpte huset.
    Tittade lite i proppskåpet med och där då finns det tre säkringar som går till tvättmaskinen.
    Alla porslinssäkringar sitter i,är väl en till varje fas där då eller?
    Ska man plocka bort säkringarna till dom som inte används eller ska man låta dom sitta kvar?
    Känns som det borde va säkrare att ta bort propparna.
    Hur har ni andra gjort?

2. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Den som ska laga tvättmaskinen uppskattar att det finns en arbetsbrytare, denne kan säkert gå därifrån.
    Det har ingen betydelse om säkringarna är i eller ur.

Protte

3. F
    Medlem Nivå 5
    Jag säger ut med säkringarna och passdelarna.
    Så gör jag alltid hos en kund. Besvärligare om man ska ansluta en till maskin, men den personen som gör det har ju behörighet att skruva i passdelarna igen, och kan se så att det blir rätt.

Känner att det är rätt, speciellt efter att jag varit på ett hemmapul.

Kunden ifåga hade köpt en ny tvättmaskin, den hade stickpropp. Hmm, bättre med ett uttag. Han hade ju gått el på gymnasiet, den tiden man fick lära sig att nollan skulle vara svart och nu hade han fått lära sig att den var brun fas idag.
    Därför blev det svart och brun i uttaget med gulgrön jord.
    Men ingenting hände, tvättmaskinen startade aldrig och han fick ingen spänning i uttaget. Då ringde han en elektriker.
    Tur som det var så var inte brun och vit inlagda på automatsäkringen, utan de var isolerade och märkta inuti centralen.
    Blev tillslut ett uttag med 230V! och Jordfelsbrytare!.

Så kan det gå i värsta fall.

4. A
    Medlem Nivå 1
    Allpolig brytare eller stickpropp är bra! Om det blir en kortslutning i skrotet så är det bra om man når brytaren snabbt, inte lätt att fibbla med säkringarna då. Eller om du ligger och skakar med en fas genom kroppen...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: