1 474 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Säkring löser av strykjärn
I tvättstugan har jag ett VU som tvättmaskinen är ansluten till. När jag kopplar in strykjärnet i samma VU samtidigt som tvättmaskinen är igång så löser säkringen. Det i sig har jag inga problem att förstå, effekten/strömmen blir för hög då jag använder bägge samtidigt så jag har lärt mig att stryka enbart då tvättmaskinen inte körs. På senare tid löser dock säkringen om jag stryker utan att tvättmaskinen är igång. Jag tänker förstås att jag behöver köpa ett nytt strykjärn för att något har hänt/gått sönder i det. Men innan jag gör det tänkte jag bara fråga er om det skulle kunna vara något annat som orsakar det? Kan det vara uttaget i sig? Förstår att det är omöjligt att svara på utan att se/möta på plats, men vore det bättre att både köpa nytt strykjärn OCH uttag eller borde det räcka med ett nytt strykjärn? (Ja jag förstår att ev svar bara blir gissningar, men det är okej)
Det skulle ju kunna vara så att det finns ytterligare något på samma säkring? Är det en 10A?
Annars, fel på strykjärnet. Möjligen uttaget, men då borde det synas något bränt, lukta bränt, märkbart glapp osv.
Annars, fel på strykjärnet. Möjligen uttaget, men då borde det synas något bränt, lukta bränt, märkbart glapp osv.
Det är också kloka tankar.
Det sitter på en 10A dvärgbrytare. När det har varit ”panik” dvs att jag måste stryka när tvätten går, så sätter jag strykjärnet i ett annat uttag och då fungerar allt prima. Så det är därför jag funderar på om det kan vara värt att byta uttaget i samma veva som jag köper ett nytt strykjärn.
Du har ju själv konstaterat att det inte är något fel på strykjärnet, det fungerar ju i annat uttag.
Det som har hänt är väl att din dvärgbrytare är utsliten och löser ut för mindre ström än när den var frisk.
Det som har hänt är väl att din dvärgbrytare är utsliten och löser ut för mindre ström än när den var frisk.
Eftersom du inte får byta den själv så ser du till att elektrikern fixar ditt problem med att kunna stryka och tvätta samtidigt.A Assassen skrev: