Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

säkring diazed kontakt bränd svetsad

1. T
    Medlem · skåne · 62 inlägg

trollkungen

Medlem
    Jaha så var man här igen för lite råd ;-)

Var och hjälpte en kompis att byta en strömbrytare i dagarna. Den var lite gammal o skraltig i ett 60-tals hus (polarn hade tänkt byta den själv men när han tittade i den hade den så många kablar att han inte ville längre ;-). (Visade sig att de bara dragit lite kabel till vägguttaget under genom dosan bara :).

MEN när jag skruvade ut säkringen (diazed) för att bryta spänningen så upptäckte jag att passdelen (heter så va?) låg lös i centralen. Lirkade ut den och såga att den saknade gäng och att någon verkade bara ha "lagt den på plats" för hedenhös år sedan...
    När jag då kollade lite i centralen var hela kontaktdelen på fasskenan bränd/svetsad då ju givetvis proppen inte legat an ordentligt pga den glappande passdelen.

Där sa jag till polarn att han fick kalla dit en elektriker o be honom se till att fixa passdelen o kolla om inte t.o.m. skenan borde bytas.

NU till själva frågan. Polarna är en kille som inte riktigt hajar el o jag tror nog inte han gjort ngt ännu. (Han menade att huset var ju elbesiktigat av en elektriker för bara 1-2 år sedan och den killen tyckte allt verkade "jätte fint" så det här kan väl inte vara så illa...)... Så forumgudar. Hur illa är det här? Jag borde nog åka förbi o kolla en gång till att han fått dit en elekriker va?

En som "curlar" sina kompisar lite för mycket.
    :-D

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 560 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Det tycker jag. Är gängan på skenan Ok? I så fall är det en smal sak att skruva dit en ny passdel - sånt finns t.ex på Clas, även verktyget. Dvs köp delarna och fixa det åt honom! Det brukar behövas nya propphuvar också. Lite pengar och lite tid så det är inget att vänta på med tanke på risken om det inte görs.

3. T
    Medlem · skåne · 62 inlägg

trollkungen

Medlem
    Nä just det där har du rätt Bo. Jag tänkte inte riktigt på hur passdelen ser ut (hade ju ingen med då jag bara tänkte byta en kontakt) utan kollade bara efter gänging på skenan och såg ingen men det var ju för att "botten" på den gamla passdelen satt kvar. Tänkte att det var själva skenan som var bränd och då ville jag inte göra mer mekkande men det är det ju inte utan bara den kvarsittande delen av passdelen.
    Ibland är man korkad.
    Tack för att du väckte liv i hjärncellerna iaf :-D

4. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    I värsta fall sitter den gängade delen av passkontakten kvar, vilken då kan bli svår att få ut

5. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem
    Jag skulle inte vågat lämna nåt såntdär inkopplat, om det varit för bränt och det är mer än någon enstaka glödlampa så hade det kanske varit bättre att flytta gruppen så att den delar säkring med en annan grupp...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.