Säkra med mindre än 10A

13k läst  86 svar

1. Loner
    Medlem Nivå 6
    Finns det nån anledning att ha mindre än 10A säkringar i elcentralen?

/L

2. K
    Medlem Nivå 4
    Om man har gamla kablar i väggen, som riskerar att överhettas.

3. Loner
    Medlem Nivå 6
    Tillägg: Detta gäller ett nybygge, så det blir minst 1,5 FK

/L

4. E
    Medlem · Nivå 21
    Normalt sett har man ingen orsak att säkra mindre än 10 A

5. Loner
    Medlem Nivå 6
    Då var det som jag trodde. Bra.

/L

6. pefo
    Medlem Nivå 10
    Mycket långa gruppledningar och/eller hög Z-för. Sällsynt dock.

7. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    jag har säkrat av alla belysningsgrupper med 6A B-karakt., eftersom inga vägguttag är kopplade till dessa grupper och de innehåller max 3-5 lampor vardera så finns ingen anledning att ha 10A, då är det alltid bättre att gå ner i styrka och tröghet.

8. E
    Medlem · Nivå 21
    Och vad skulle fördelen vara? En kostnadsfråga är det ju inte när 6 A kostar mer än 10

9. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Fördel och fördel, jag skulle tänka mig att göra det "baraföratt"... [​IMG][​IMG]

10. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    ja det är inget man kan räkna nån lönsamhet på eller ens ha en vettig förklaring till, men jag anser ju att ju lägre säkring desto säkrare, klart att om du får isolationsfel på kabeln i en lampa så en tillfällig kortis uppstår som alltså inte kortsluter totalt, utan bara genom ett par kardeler i en kabel (kanske nån som inte tvinnat kardelerna ordentligt vid montaget i lamphållaren så dom spretar utanför..)
    då har ju en 6A större chans att lösa ut fortare innan det blir för varmt.. sen är ju oftast kabeln i själva taklamnpan som regel inte grövre än 0.5-0.75mm2

11. phl
    Medlem · Nivå 14
    Jag är lite nyfiken av mig, är du utbildad elektriker med behörighet electrocuted?

12. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    är det ett tvång för att få skriva här? -själv då?

13. phl
    Medlem · Nivå 14
    Nej, min fråga var inte på något vis illa menad. Jag bara undrar eftersom du beskriver en hel del lösningar i ditt hus som inte riktigt följer det "normala" men verkar vara gjorda med goda grunder.

Själv är jag glad amatör, har bra koll på det teoretiska kring elektricitet (civilingenjöl), en hel del koll på regelverket samt en hel del praktisk erfarenhet av eldragande under svärfars vingar.

14. R
    Medlem Nivå 4
    Här var nästan allt säkrat på 6 ampere när vi flyttade in. Vilket jag tyckte var lustigt. Osmidigt eftersom säkringarna gick ofta när man startade dammsugaren.

Men jag förstod varför när jag började kolla in kablarna. :D Ingen vacker syn. Jag fortsatte med 6A-proppar tills jag drog om allt.

15. bcp
    Medlem Nivå 1
    Om du dimensionerar hela elsystemet för 10A och säkrar 10A blir det enkelt att förvalta i framtiden, du kan alltid säkra ner ett system! Aldrig säkra upp d.v.s. är systemet gjort för 6 A får du inte sätta i en 10 A säkring.

/C

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: