Byggahus.se

Säkra gammal garageports-fjäder

1. E
    Medlem Nivå 5
    Jag har en gammal vipport från 1964 i garagelänga.
    Det är av typen med de smått livsfarliga fjädrarna

Det pratas om att bygga nytt, men tills vidare så skulle jag vilja säkra upp fjädrarna så inget händer med bil eller människor.
    Jag har precis monterat el-öppnare så ingen är i närheten när den öppnas eller stängs, men det känns ändå lite lurigt.

En kille på en garageportsfirma pratade om att de alltid passar på att säkrar upp gamla fjädrar med vajer som de drar genom fjädern när de servar gamla portar.
    Någon som har någon erfarenhet av detta eller någon annan lösning på att säkra upp?

2. miza1466
    Medlem Nivå 4
    Förnya denna fråga då jag har exakt samma frågeställning.
    Ena fjädern på ena porten gav upp nu i veckan, som tur är då ingen var i eller runt garaget utan under natten. Jag tänkte mig att "kapsla in" fjädern i ett plaströr och även säkra upp det hela med en vajer.
    MEN jag har ju bara 3 fjädrar kvar och känner inte att det blir helt optimalt att försöka laga den trasiga (ena "kroken" gick av), så vart får man tag på nya, om det enns går?

3. C
    Medlem Nivå 5
    Jag har själv funderat på hur man ska göra... Min besiktningsman pratade om att man satte en hylsa runt fjädern, men låter smart med en vajer igenom eller så. typ att man har en hylsa runte med en vajer igenom fjäder och hylsa så åker inte hylsan iväg om det släpper.

Ända jag har hittat är lite bilder http://www.viivilla.se/garage-och-forrad/byt-garageport.aspx

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag demonterade just en sådan port i helgen och bytte till en ny dörr. K-vipp heter mekanismen i mitt fall. Eftersom karmen börjar ruttna ordentligt i botten så hade jag skaffat prylar för att säkra fjädrarna. Nu bytte jag porten innan jag fixade detta men mitt förslag på säkring är:

Vajer genom hela fjäderpaketet (köp på biltema + vajerlås)
    Genomgående bult (genom karmen alltså) med ögla i vilken vajern fästs över och under fjädern.

Man vill säkra två saker:

1. Fjäderbrott
    2. Bristfällig infästning (tex pga ruttnande karmstycke).

På den nya dörren är fjädrarna som sagt helkapslade på ett snyggt sätt men det är svårt att återskapa det på en befintlig installation.

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Om fjädrarna jag har passar kan du få en av mig (även om jag nog tycker att det rätta är att byta ut hela porten).

Redigerat 1 apr 2010 14:44
  6. miza1466
    Medlem Nivå 4
    Håller med om att portbyte är att föredra, men då ska båda bytas och det finns mycket annat här i huset som ska åtgärdas först, bla ska alla fasader målas i sommar. Så både ekonomi och tid sätter gränser. Min är dock fjädrarna fästade i en metallram som hör ihop med porten, så det är iaf aningens säkrare. Ska måtta fjädrarna men tänkte i första hand försöka få tag på nya fjädrar till båda portarna om det går. Men visar det sig svårt så tar jag gärna emot erbjudandet.

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ok, jag sparar dom april ut eller nått så hinner du leta. Resten av mekanismen antar jag att du inte ska ha (om så är fallet får du hämta det nu efter påsk för jag vill bli av med skräpet).

8. miza1466
    Medlem Nivå 4
    Ett ställe jag ska kontakta nu, men de lär inte svara förrän efter påsken (om de svarar på mail). Resten av delarna är ointressanta som du säger.
    Skriver upp måtten redan nu, så har jag dom mer än på en lapp framför skärmen, för barnen brukar ha en tendens att riva runt allt de kommer åt.
    Utdragen: 850 MM
    Utan last: 380 MM
    Diameter på gods i fjädertråd: 5 MM
    Diameter på själva fjädern: 44 MM

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det är lugnt, jag sparar fjädrarna och slänger resten. Ska måtta lite och se om det verkar vara liknande fjädrar jag har. Hur mycken den dras ut säger dock inte hela sanningen om fjäderkonstanten så kanske bör du byta två samtidigt.

10. S
    Medlem Nivå 1
    Som föregående har sagt så är alternativet att sätta en vajer i fjädern så om den går av så händer inte så mycket med just den, sen kommer ju porten i sig att ramla ner med följder som...... Byte av port i dessa fall är nästan nödvändigt!

Redigerat av moderator 4 apr 2010 21:12