Byggahus.se

Säkert och billigt vintervatten till fjällstuga - råd?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Förutsättningar:

Tillgång till kallkälla med betongringar, bra vatten och aldrig vattenbrist. Denna "brunn" ligger ca 80 m från stugan och fallhöjden är bara en meter. Vanlig hävertprincip användes för sommarvatten och det flödet är jag nöjd med.
    Frostfritt djup är >2,5 m, men till berggrunden är det som mest 50 cm och mestadels 0 - 20 cm.
    Tidig och djup snö.
    Stugan kallställes och besökes ej under de kallaste månaderna.
    Jag vill inte ha något vatten in i stugan när jag inte är där. Jag vill hyfsat enkelt kunna få in vatten när jag kommer på vintern, men framförallt vill jag snabbt och enkelt kunna tömma systemet när jag åker.

Idéer:

Slangen får ligga kvar på marken, eller grävas ned litet grand där det går. Snön lär nog isolera rätt bra.
    Vatten tas in genom väggen till våtrum.
    Elvärme längs med kabeln? Lång sträcka? Dyrt? Krånglig installation?
    Om man kan ha en kran vid lägsta punkten som kan tömma den långa slangen skulle den kunna ligga tom under snön och sedan ha en hyfsad chans att kunna fyllas med vatten under en meter snö och klara sig från att frysa - kanske om man låter vattnet droppa litet.
    Avtappning från lägsta punkt i inomhussystemet så att det enkelt kan tömmas helt.
    Just nu går det ledningar i krypgrunden till köksvask och handfat i olika rum - fryser direkt en kall höstdag. Jag tänkte dra ledningar inomhus från våtrummet där vattnet skall tas in till köket.

Tacksam för alla möjliga idéer och synpunkter!

2. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    PEM-slang klarar att frysa med vatten i. Så om du inte är där när det är minusgrader så behöver du inte vidta några särskilda åtgärder.

Sen vet inte jag om det i längden sliter på slangen om det fryser varje vinter. Men om du tömmer slangen inför vintern så är det säkert bra.

Men du kanske tänkte vara där när det är minusgrader, fast inte "under de kallaste månaderna". I så fall bör du gräva ner slangen, hur djupt vet jag inte. Men det går ju inte hela vägen. En värmekabel kostar ju några tusen om den ska gå hela vägen. Men du kanske klarar dig med att lägga in en sådan bara korta sträckor där det behövs?

Värmekabeln behöver du bara använda för upptining om du kommer dit och det har frusit.

Eller också ser du till att tömma hela slangen när du åker därifrån, och ser till att hålla vattnet i rörelse när du fyller den vid minusgrader.

Redigerat 6 maj 2011 12:48
  3. B
    Medlem Nivå 1
    Jo, jag har nog tänkt att tömma slangen när jag inte är där. När det är -30 kommer jag inte att åka dit, men vid påsk är det ofta -10. Fast jag räknar med att det inte är så kallt under all snön, den isolerar ju bra. En värmeslynga kan ju vara aktuellt en bit.
    Sedan kommer ett annat problem, jag vill ha det så low-tech och lättanvänt som möjligt, det skall inte vara beroende av mig. Hur gör jag då för att fylla, och framförallt tömma, slangen mellan huset och brunnen enkelt? Brunnens kant är ca en meter över vattenytan. Nu fyller jag på sommaren slangen nerifrån (monterar loss), så att häverten blir fylld. Vintertid är det dels jobbigt att gräva fram brunnen, dels svårt/omöjligt att komma åt slangen genom all snö. Skulle jag kunna suga inifrån huset och på så sätt fylla slangen? Och vid stängning - tömning, kanske en ventil uppe vid brunnen som släpper in luft i slangen? Det är ingen katastrof om det någon vinter inte fungerar med det inlagda vattnet, eller om det skulle frysa under tiden. Jag kan fortfarande hämta med dunkar och pulka om det behövs. Däremot är en vattenskada inte bra, därför alltså ett enkelt system med små möjligheter att göra fel, och helst bara ett par enkla handgrepp för att stänga vattnet och tömma slangen.

4. K
    Medlem Nivå 1

Hur löste det sig? Har ju gått massa år. Fick du det att funka med ej grävd slang under snön och ev värmeslinga?