832 lĂ€st ·
5 svar
832 lÀst
5 svar
SĂ€kerhetsrisker med smarta hem?đ€
Allvetare
· Falköping
· 66 inlĂ€gg
Hej! Jag har tillsammans med tre andra ett arbete i skolan dÀr vi undersöker sÀkerhetsrisker med det allt mer uppkopplade och smarta hemmet, men ocksÄ hur dessa risker uppfattas av anvÀndarna. Har ni 2-5 minuter över fÄr ni gÀrna svara pÄ enkÀten jag lÀnkar nedan sÄ vi kan fÄ lite mer insikt om hur de generella tankarna gÄr kring just detta. Tack pÄ förhand!
https://forms.gle/y7CLUVBDe9waDm2a8
https://forms.gle/y7CLUVBDe9waDm2a8
Intressant!
Min spontana tanke Àr att sÀkerhetsriskerna uppfattas som vÀldigt lÄga av anvÀndarna som dÀrför ofta "gÄr all in" - men desto högre av personer som jag som helt vÀljer bort det sÄ kallade smarta hemmet - till stor del just dÀrför att jag vÀrderar riskerna som alltför höga.
Min spontana tanke Àr att sÀkerhetsriskerna uppfattas som vÀldigt lÄga av anvÀndarna som dÀrför ofta "gÄr all in" - men desto högre av personer som jag som helt vÀljer bort det sÄ kallade smarta hemmet - till stor del just dÀrför att jag vÀrderar riskerna som alltför höga.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlĂ€gg
Jag tycker det finns en risk om nÄgon "hackar" mina wifielement i fritidshuset och stÀnger av vÀrmen eller brassar pÄ fullt. Andra har mÄnnga fler funktioner som ligger ute pÄ nÀtet. SÄ ja. T.o.m robotdammsugaren Àr en risk.
Jag gick en kurs i CybersÀkerhet inom elkraftsystem. Dock var det mera inriktat pÄ Elproducenter och sÄnt. Men nÀr förelÀsaren sÀger att nÀr han köpte en robotdamsugare sÄ satt han den pÄ gÀstnÀtverket som Àr helt skilt frÄn övriga datorer med argumentet att det Àr lÀtt att hacka sig in via allt uppkopplat, sÄ fundrar man ju lite.
Jag sÀger som LÀrospÄnet.
Inga sÄdana lösningar dÀr jag skall bo. PÄ grund av riskerna för bÄde hackare, spÀnningsvariationer i elnÀtet, och elavbrott, och företag som utnyttjar informationen.
SjÀlv tycker jag att det kÀnns riskabelt att ha elektrisk cirkulationspump pÄ den vedeldade vÀrmepannan. Det Àr sÄdana högtekonologiska lösningar som det brukar bli problem med nÀr inte om nÄgonting oförutsett hÀnder.
Inga sÄdana lösningar dÀr jag skall bo. PÄ grund av riskerna för bÄde hackare, spÀnningsvariationer i elnÀtet, och elavbrott, och företag som utnyttjar informationen.
SjÀlv tycker jag att det kÀnns riskabelt att ha elektrisk cirkulationspump pÄ den vedeldade vÀrmepannan. Det Àr sÄdana högtekonologiska lösningar som det brukar bli problem med nÀr inte om nÄgonting oförutsett hÀnder.
Jag bygger ett eget system delvis av denna anledning. För att nÄgon ska kunna hacka det mÄste de, förutom att ta sig in pÄ nÀtverket, lÀgga avsevÀrd tid pÄ att kartlÀgga och förstÄ de protokoll som anvÀnds samt hur allting hÀnger ihop. Det skulle vara sÄ tidskrÀvande att det helt enkelt inte Àr vÀrt det.
Klicka hÀr för att svara