Säkerhetskopiera mobilen.

765 läst  13 svar

1. galento
    Medlem Nivå 8
    Hej,detta ämne har säkert varit uppe förut men tål nog att
    upprepas. Skulle kolla på några foton i mobilen i morse och
    fick se att ALLA foton var borta.

Hade tänkt kopiera till datorn men väntade för länge. Så Euronics
    provar att rädda det som räddas kan för tillfället.

Det är väl bara att bita i det sura äpplet :thinking::thinking: Har också en vanlig
    digitalkamera som funkat i alla år men enligt killen på Euronics var
    detta inte alls ovanligt med mobilerna.

Kan tillägga att bilderna låg på ett SanDisk 16GB Micro SDHC i telefonen.

2. K
    Medlem Nivå 7
    Tråkigt och det är ju lätt att tänka att man ska kopiera "sen" och det är ju alltid lätt att vara efterklok.

Både Android och iPhone har gratis/billiga lösningar för att synkronisera till molnet automatisk så att man slipper fundera på att kopiera själv. Själv kör jag både Samsung Cloud (gratis upp till 15 GB) och Onedrive för säkerhets skull.

/Krille

3. C
    Medlem Nivå 7
    Installera Dropbox eller Google Drive på mobilen så får du möjlighet att säkerhetskopiera bilderna till molnet. Google Drive ger 15GB gratis så hela ditt minneskort hade fått plats där.

4. galento
    Medlem Nivå 8
    Ja detta får man titta över hur man ska göra med, ska kolla Samsung cloud
    då mobilen är en Samsung.

5. C
    Medlem Nivå 7
    Smaksak men jag är galet allergisk mot Samsung :) Själv skulle jag hålla mig borta ifrån alla tillverkares egna tjänster eftersom det är ju tjänster ifrån dem. Ta en fristående tjänst istället. Vad händer om din nästa mobil är en Sony?

Det är lite som att använda den Telia email adress man får av Telia när man börjar använda deras ADSL/Fiber anslutning. Men sen kom en dag när du inte längre vill ha Telia.. då sitter du med en email adress som alla dina vänner använder men som kommer att försvinna. Alt. är att du får betala Telia för att behålla den.

Gör dig själv en tjänst ;-) Kör Dropbox, Google Drive eller något annat som inte är kopplat till Andrdoid/Samsung osv.

6. E
    Medlem · Nivå 15
    Det är bra råd. Undvik att knyta upp dig mot tillverkarens tjänster, mycket enklare att vinka farväl till dom den dag du byter mobil eller internetleverantör.
    Ser ofta frågeställningar från kunder som sitter med inarbetade @telia.com-adresser och som då våndas när dom av någon anledning måste upphöra med sitt telia-abonemang och går miste om sin e-postadress.

Du kör ju Android idag, så titta på Googles tjänster.

7. M
    Medlem Nivå 5
    Jag har fixat en extern hårddisk kopplad till min wifi-router (WD My Cloud), och kör sen med app i mobilen som synkar bilder till den. Känns bra att veta att filerna ligger på min egna hårddisk och inte på nåt externt "moln" som man själv inte kan kontrollera.

• Laddar…
  8. MultiManOriginal
    Medlem · Nivå 7
    Tycker det är lite märkligt att det fortfarande förekommer att folk inte har mobilen synkad till molnet, det är ju snarare svårt att undvika. Redan med min Nokia 920 (2012, Windows mobile) så synkades saker till molnet med OneDrive (fast hette väl SkyDrive då) och det är ju rätt många år sedan nu. Efter det har jag använt iPhone och nu Android, alla har synkat mer eller mindre av sig själva, men man har fått tacka ja manuellt möjligen. Konton krävs ju redan från början.

Edit: Varför måste man "kontrollera" sina bilder? Är det militära bilder som rör rikets säkerhet?

9. galento
    Medlem Nivå 8
    Det är väl lite så man tyckt,att inte ha foton på nåt moln. Är lite skeptisk att ha foton på molnet men det är väl man själv som är lite gammalmodig.:p

Har däremot sagt till personer som lagt ut foton utan att fråga om lov på FB ta bort dessa annars anmälan , men jag menar hur dum i huvudet får man bli egentligen när man gör sånt ?

Ska kolla Google drive :)

10. Asgarvad
    Hobbyelektriker · Nivå 7
    Jag har en gammal dator som jag kört som Nextcloud-server, där jag alltså har ett eget moln. Min routerleverantör D-link var så vänlig att ge mig en gratis domän som heter asgarvad.dlinkddns.com som jag kunde få att funka fastän min IP-adress hemma är dynamisk. Det visade sig att den gamla datorn drog väl mycket ström påslagen 24/7 och mitt behov av extern lagring var för litet så den är avstängd i väntan på en Raspberry Pi med en SSD-disk som förväntas vara en aning mer strömsnål.

11. P
    Medlem · Nivå 9
    Google-foto använder vi. Känns hur bra som helst. Alla foto hoppar direkt upp i molnet och där finns det såklart backup. Gratis och obegränsad mängd bilder.
    Har haft mängder externa hårddiskar och NAS prylar förut men allt sånt krånglar och går sönder tillslut.

12. E
    Medlem · Nivå 8
    Google photos backar inte upp obegränsat med stora bilder, raw bilder och liknande.

Nä, en egen synkning till hemmadatorn eller servern passar mig bäst. Men visst, för enklare privat bruk är det väl bra med molntjänster.

• Laddar…
  13. MultiManOriginal
    Medlem · Nivå 7
    Det går utmärkt att använda Google Drive t ex för stora mängder data även i professionella sammanhang, både snabbt, krypterat och säkert. Vill man ha både hängslen och livrem så kör man programvara som krypterar en gång extra (Iperius fungerar t ex utmärkt och har stöd direkt mot Google-konto). 100kr i månaden för 1TB är det utan tvekan värt att slippa riskerna och kostnaderna med plötslig HD-död, extra strömförbrukning, uppdateringar osv.

Microsoft tror jag tjänar mest pengar på sina professionella molntjänster, så "molnet" är knappast bara något för "enklare privat bruk" numera. Tiden går framåt!

Backblaze är också utmärkt och extra intressanta eftersom de presenterar statistisk över hur deras olika HD-märken håller. Bra data när/om man själv ska handla HD.

Edit: Som para skriver så är det obegränsat antal bilder med Google om man inte väljer allra högsta kvaliteten, något som ändå räcker för de allra flesta och bra mycket bättre än att alla bilderna försvinner i en HD-krasch eller kryptovirus. Iperius har t o m en extra funktion som stoppar uppladdning om det känner av krypterade filer från virusangrepp.

Redigerat 16 jun 06:04
    • Laddar…
  14. Y
    Medlem Nivå 5
    Vad gäller molnet som backup kör jag Backblaze sedan ett halvår till min FreeNAS (det passar väl bättre i den tråden). Det har funkat smärtfritt och kostnaden är bara någon $/månad för mina 2-300 GB. Deras återställningstjänster verkar seriösa, men jag har ju som tur är inte behövt återställa något än.
    För mobilen borde alla köra någon form av molntjänst som backar upp fotona automatiskt. Ska man göra någon form av manuell backup blir det aldrig gjort!. Jag kör google drive och det är ju nästan svårt att undvika att anänva om man har en androidlur. Jag tycker det funkar utmärkt att köra "gratisvarianten" (den komprimerar bilderna lite) för mobilfoton. Om man inte känner att man vill använda någon av de stora så finns det ju möjlighet att sätta upp egna lösningar med en server, det är numera inbyggt i Plex också vill jag minnas. I princip alla NAS:ar har väl också appar som gör backup från smartphones.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: