Byggahus.se

Säkerhetsglas

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag och min sambo ska bygga nytt kök och fixa ordning matsalen till sommaren och med det så ska det sättas in lite nya fönster och en dubbel fönterdörr.

Det kommer bli två fasta fönster 10x21 varav ett som är ut mot en altan, och sen en helglasad 15x21 pardörr som leder ut till altanen.

Det fönster som inte är mot altanen kommer jag välja säkerhetsglas på insidan enbart.

Kan det vara bra att välja säkerhetsglas på både insida och utsida på det andra fönstret samt pardörren eftersom det kommer vara en altan utanför?

//jan ullström

2. fgo
    Husägare · Nivå 12
    så här skriver SP-fönster:

Glas i bostäder
    Enligt reglerna ska glasytor i exempelvis fönster eller dörrar utformas så att risken för skärskador begränsas. I enskilda bostadslägenheter är det numera krav på skydd mot skärskador när glasytans underkant är placerat lägre än 600 mm från golv eller mark (avsnitt 8:353).

Några saker att tänka på:

Balkongdörrar och skjutdörrar ska ha säkerhetsglas både invändigt och utvändigt när glaset är lägre än 600 mm från golv eller mark.

Höga fönster mot exempelvis uteplatser kan kravet på säkerhetsglas gälla både invändigt och utvändigt om måttet även på utsidan från marken/uteplatsen till glaskant understiger 600 mm.

Även källarfönster som ligger nära marknivån kan behöva personsäkert glas utvändigt.

Hur du ska välja glas är ju beroende på hur högt fönstren sitter från mark och golvnivå.

• Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 1
    Okej. Då blir det säkerhetsglas på utsidan också för dom glasen som är mot altanen.