2 991 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Säkerhetsgaller/jalusi
Jag funderar på att sätta någon form av automatiserade galler/jalusi som fälls ner över vissa fönster när vi inte är hemma för att försvåra inbrott. Det finns ju hur mycket som helst för butiker och industrier men är det någon som kan tipsa om något för villa?
Det är ingen skillnad mer är storleken på jalusierna.
Det finns lite olika jalusier beroende på hur kraftiga dom ska vara och vilka klassningar eller isolering/ljuddämpning de ska uppfylla.
Har du tänkt att ha dom på ut eller insidan?
Om de är monterade på utsidan så hindrar dom att glas krossas.
Det finns/fanns även något som kallas säkerhetspersienn som kan användas.
http://www.jalusi.se/produkter/fonsterjalusier
Jag har monterat både jalusier och säkerhetspersienner hos privatpersoner och i villor.
Det finns lite olika jalusier beroende på hur kraftiga dom ska vara och vilka klassningar eller isolering/ljuddämpning de ska uppfylla.
Har du tänkt att ha dom på ut eller insidan?
Om de är monterade på utsidan så hindrar dom att glas krossas.
Det finns/fanns även något som kallas säkerhetspersienn som kan användas.
http://www.jalusi.se/produkter/fonsterjalusier
Jag har monterat både jalusier och säkerhetspersienner hos privatpersoner och i villor.
Min tanke är väl att ha dom på insidan. Att ha dom på utsidan kanske rentav lockar till sig tjuvar som går hem och gör en plan för att ta sig in i det där misstänkt välskyddade huset medans insidan istället stoppar dom i farten när dom väl börjat var min teori.
Men problemet gissar jag är att det ska godkännas av frun. Du har inte bilder på hur det kan se ut i ett vanligt hus går det att göra någorlunda diskret? Kan du höfta till med en kostnad för ett vanligt fönster snackar vi 5k eller 20k per fönster?
Men problemet gissar jag är att det ska godkännas av frun. Du har inte bilder på hur det kan se ut i ett vanligt hus går det att göra någorlunda diskret? Kan du höfta till med en kostnad för ett vanligt fönster snackar vi 5k eller 20k per fönster?
Det är bättre att kontakta ett företag som tillverkar och säljer jalusier och fråga efter prisuppgift.P Pettttter skrev:Min tanke är väl att ha dom på insidan. Att ha dom på utsidan kanske rentav lockar till sig tjuvar som går hem och gör en plan för att ta sig in i det där misstänkt välskyddade huset medans insidan istället stoppar dom i farten när dom väl börjat var min teori.
Det brukar skilja var gång man beställer, däremot har jalusier blivit billigare med åren.
Jag tror även att det infördes sanktioner mot ryskt aluminium Rusal (världens näst största tillverkare av aluminium som bryter, smälter och raffinerar aluminium) 2018 vilket säkerligen påverkar priset på aluminium.
Det absolut snyggaste är när kassetten och gejdrarna (styrskenor) byggs in, det är lite mer jobb men jag anser att det är värt besväret.
Om jalusierna ska vara motoriserade så måste även el dras fram.
Det är inte speciellt svårt att montera jalusier men en elektriker måste koppla in jalusierna och eventuell reläbox.
Vilken typ av montage som är lämpligt beror på vilka förhållanden som råder, om ni renoverar samtidigt så är det lätt att bygga in jalusierna.
Inbyggda jalusier bör ha en servicelucka men den kan göras med magneter och en dold dragtråd eller öppning med magneter eller trycklås så den "försvinner" om det finns plats.
Ibland görs serviceluckan skjutbar och är den övre salningen, fördelen är att det då finns plats att dra ut mattan om det skulle behövas då den kan vara tillräckligt bred om gejdrarna är inbyggda.
Om du har jalusier på utsidan eller insidan bör inte påverka risken att utsättas för inbrott, snarare är det troligt att de går till grannen istället om ni har hög säkerhet, däremot kan det finnas estetiska synpunkter.
Jag har inga bilder då de snyggaste jobben är utförda hos kunder med förhöjd hotnivå/personskydd även de som monterat och servar anläggningen bör skyddas så de jobben sker utan att leverantören synliggörs.
Det är inte många kunder som vill ha den typen av jobb fotograferade tyvärr.
Redigerat: