Detta svaret fick jag från kosumenternas.se

Hej,

Det låter konstigt och lite som om det skulle vara ett missförstånd Swedbank/sparbankens sida. Jag tycker du ska vända dig tillbaka till banken och fråga igen för att se för det ska vara möjligt att göra en extra amortering utan att hela lånet ska förfalla till betalning. Det framgår av konsumentkreditlagen du som konsument har rätt att betala av din skuld i förtid till banken, enligt 33§. Enligt förarbetena är bestämmelsen tänkt att tolkas så att konsumenten normalt även kan betala en del av skulden i förtid, se prop. 1991/92:83 s. 129. Jag har inte hört att det skulle vara någon bank som har motsatt sig att lagen ska tolkas så varför jag tror att någon måste misstolkat lagen/bankens policy på när du frågade om att extra amortera.

Som jag sa vänd dig tillbaka till banken och ställ din fråga igen till en annan handläggare och be om att få den uppskattade kostnaden för att betala in en delbetalning. Om du får samma svar så kan du kontakta oss igen eller vända dig direkt till bankens kundombudsman/klagomålsansvarige.
så nu står jag i valet att trilskas eller låta det vara. Lite för mycket pengar för att låtendet vara. Jag vill ju få ner lånet för att ha möjlighet att föranlett säkerhetsbyte. Jag skulle spara c:a 45000 kr på detta

Kolla igen med din bank, dom kan lösa det om dom vill. Säg att du tyvärr måste byta bank och få förlorar dom en bra kund.

Delamorteringen är ju en sak. Det verkar som du borde få göra. Men det är väl inte självklart att banken skall gå med på säkerhetsbyte?

H hempularen skrev:
Delamorteringen är ju en sak. Det verkar som du borde få göra. Men det är väl inte självklart att banken skall gå med på säkerhetsbyte?
Korrekt. Det är det som finns med i diskussionen. Får se var detta slutar när jag har pratat med banken. Det var dem som nåmnde säkerhetsbyte när vi bommade ett annat hus

Uppdatering

Kontaktade en annan handläggare på banken. Fick först samma svar som första handläggaren men då drog jag svaret jag fick från konsumenterna.se att lånet inte förfaller vid extraamortering och jag endast behöver betala ränteskillnadsersättningen för extraamorteringen. Den nya handläggaren blev osäker och behövde prata med sin chef och återkomma.

resultatet blev att jag hade rätt. Det går att göra en extraamortering och jag behöver bara betala ränteskillnadsersättning på extraamorteringen och det beloppet blir 8000kr. Viss skillnad på 56000kr. Hon såg heller inga problem med att göra ett säkerhetsbyte när man fått ner det gamla lånet till en belåningsgrad på 85% på det nya huset.

Nu ska jag bara sammanfatta detta och framföra det till vår bankkontakt. Lite orolig för att hen ska känna att jag har gått förbi hen i denna processen men det är ju mina pengar det handlar om. Bör inte vara några problem och detta handlar nog mer om ett missförstånd blandat med okunskap. Jag har i alla fall lärt mig mycket :p

Med vänlig hälsning, Kribban

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.