Hej

Jag har försökt söka efter information när det gäller säkerhetsbyte av bolån men kommer ingen vart så jag tänker att jag provar att fråga här.

Här är mina förutsättningar:

Idag har jag en bostadsrätt som ligger ute till försäljning. Bostadsrätten införskaffades för 20 månader sedan och har en bottenlån på 1685000. Beräknat försäljningspris är 2 400 000

Jag har köpt ett hus för 1 700 000 och har en kontantinsats på 255000 kr. Det innebär att jag kommer få ett bottenlån på 1 445 000.

Som ni ser så blir skillnaden mellan lånen (1 685 000- 1 445 000) 240 000. Kan jag göra ett säkerhetsbyte på en del av det gamla bottenlånet eller göra ett helt säkerhetsbyte?

Det som talar mot ett helt säkerhetsbyte är att bostaden blir överbelånad om jag behåller det gamla lånet enligt reglerna på 85% och jag har svårt att se att banken går med på detta.

Anledning till min frågeställning är att jag vill slippa så mycket det går av ränteskillnadsersättning som jag får betala till banken (55 000) då mitt nuvarande bolån är bundet till och med 20240224 men en ränta på 2,2 %

Jag kan inte hitta vad som gäller vid byte till en billigare bostad. Hittar en massa informatiom om säkerhetsbyte men inget nämner min situation

MVH Christer

Kolla med din bank, men de lär säga att du får betala ränteskillnadsersättning. Säg alltid nej till att binda räntan.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Om säkerhetsbyte är möjligt betalas ingen ränteskillnadsersättning. Troligen behöver du ha klart med datum för både tillträde och frånträde. Prata med din bank om hur de hanterar detta.

Just det. Du skrev att betala 55000 i ränteskillnadsersättning. Men hela räntan på överskjutande belopp fram till slutdatum är mindre än så, och ränteskillnadsersättning kan inte bli högre. Tänk typ extra amortering på 240 000 nu med ränteskillnadsersättning och sedan göra bytet. Borde väl fungera om de trilskas.

Inte säkert att du kan byta säkerhet från bostadsrätt till bostadsfastighet. Beror lite på bankens interna regler som säkert kan skilja från bank till bank, samt att beloppet kan behöva vara detsamma. Lycka till.

S sjoelund skrev:
Just det. Du skrev att betala 55000 i ränteskillnadsersättning. Men hela räntan på överskjutande belopp fram till slutdatum är mindre än så, och ränteskillnadsersättning kan inte bli högre. Tänk typ extra amortering på 240 000 nu med ränteskillnadsersättning och sedan göra bytet. Borde väl fungera om de trilskas.
Hej

Jag ska se om banken kan gå med på detta. Då skulle ränteskillnadsersättningen falla till c:a 10000 kr

• Gilla
sjoelund
  • Laddar…
Fick ett negativt besked från banken :(. Vi kan inte amortera på bundet bolån och säkerhetsbyte går icke då nuvarande bolån är för stort i förhållande till värde på den nya bostaden. Har inte googlat mer vad som verkligen gäller eller om det bara är vår bank som sätter sig på tvären

K kribban skrev:
Fick ett negativt besked från banken :(. Vi kan inte amortera på bundet bolån och säkerhetsbyte går icke då nuvarande bolån är för stort i förhållande till värde på den nya bostaden. Har inte googlat mer vad som verkligen gäller eller om det bara är vår bank som sätter sig på tvären
Det är ju surt. Till exempel SEB säger:

Om du har ett bundet bolån och vill göra en extra betalning, kommer du att behöva betala en så kallad räntekompensation (ränteskillnadsersättning). Om du vill veta hur mycket det kommer att kosta dig är du välkommen att prata med oss.
Så du kanske kan ta kontakt med dem eller någon annan bank för att flytta ditt nuvarande bolån, göra extra amortering och sedan göra säkerhetsbyte. Det ska fungera att göra, men banker är fan inte kloka ibland.

Edit: De tar väl ränteskillnadsersättning på hela beloppet om du flyttar, men du kanske kan trycka på din nuvarande bank att låta dig amortera mot ränteskillnadsersättning om de vill ha kvar dig som kund... Och visa på att andra banker tillåter det.

S sjoelund skrev:
Det är ju surt. Till exempel SEB säger:

Så du kanske kan ta kontakt med dem eller någon annan bank för att flytta ditt nuvarande bolån, göra extra amortering och sedan göra säkerhetsbyte. Det ska fungera att göra, men banker är fan inte kloka ibland.
Tyvärr kan man enbart göra säkerhetsbyte inom samma bank.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Även Nordea erbjuder extra amortering. Jag har kontakta min bankkontakt igen och påtalat att Nordea och SEB erbjuder detta. Får helt enkelt se vd som händer. Vi har haft samma bank i 22 år men får ju också betala en hel del för servicen. Närmar mig ett bankbyte efter detta är klart för det nya bolånet lär bli rörlig ränta. Tack för all information så här långt

• Gilla
sjoelund
  • Laddar…
Banken ringde. Vi tolkar texten från Nordea och SEB olika. Hon hävdar att man inte kan göra en extra amortering på bundet bolån utan det måste lösas och ett nytt läggas upp och då blir ränteskillnadsersättningen på hela beloppet. Jag håller inte med men är också väldigt försiktig då hon har hjälpt oss väldigt mycket genom åren och vi har lånelöftet från dem Jag har ställt en fråga till Konsumenternas.se för att se hur den ser på det.

Hon menar t.ex om jag vinner pengar så kan jag inte använda dem till en amortering eller lösa ett bundet bolån. Jag hävdar att det kan jag visst om jag betalar ränteskillnadsersättningen på beloppet den extra amorteringen avser.

vi får se var detta slutar

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fast möjligheten att extra amortera på ett bundet bolån, kan säkert variera mellan bankerna. Står det inte explicit i låneavtalet, så kan du troligen inte kräva att får göra en extra amortering.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
När jag hade SEB hade de samma inställning, är lånet bundet på x-tid går det inte att göra större amorteringar under tiden utöver den månatliga som ni redan avtalat om. Det gick däremot bra att öka den månatliga amorteringstakten något men några större engångsamorteringar var inte godkänt.

• Gilla
kribban
  • Laddar…
Om jag inte missminner mig så får man göra "extraamortering" per år på max 10% av bundet lån hos Handelsbanken.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.