Byggahus.se

Säkerhetsbrytare utomhus spabad

1. Matteandersen
    Husägare · 170 inlägg

Matteandersen

Husägare
    Hallå!

Min farbror håller på att piffa upp trädgården nu med trädäck, spabad, pool, utomhuskök o lite sådana trevliga grejer.

Nu till min fråga. Är själv elektriker men funderar lite här, då man inte hållit på med just detta så värst mycket.

Spabadet är ca 35m från poolhuset, där enskild central sitter till spabad, utomhuskök, utomhusbelysning, pool osv. Där spabadet är placerat finns det ingen jättesnygg lösning till att sätta en säkerhetsbrytare, är det ok att bara sätta en brytare i centralen till spabadet, ordentligt uppmärkt och en mycket väl medveten farbror o familj om placeringen? Är ju iofs en brytare för att bryta vid service etc, den är väl inte menad till att vara en nödstopp, vid fara osv, då har vi ju jordfelsbrytaren som bryter in.

Ytterliggare en fråga, då man inte själv brukar räkna på detta. Men N1XV 5G2,5 i 50 rör markslang, från central 35-40m bort till spabad borde inte vara några problem med spänningsfall, kortslutningsström osv? Spabadet är 3 fas, 16A.

Mvh
    Mathias
    Tack på förhand

2. E
    Medlem · jämtland · 22 972 inlägg

elmont

Medlem
    Är du verkligen elektriker?

3. H
    Moderator · Stockholm · 47 743 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Kabelvalet behöver du räkna på. Känns absolut inte som självklart OK.

4. Matteandersen
    Husägare · 170 inlägg

Matteandersen

Husägare
    Okej, 40m var till en överdrift, men skulle tro att det landar på ca 30m, får dubbelkontrollera avståndet. Trodde det var lite längre sträckor än så för att behöva vara orolig. Men då kanske jag ska vara orolig, dra en N1XV 5G6 istället?
    Någon specifik formel man kan använda istället för att räkna ut genom ett program?

Yes, men mycket jobb med spabad, beräkning av kabelarea på längre sträcker osv har jag inte hållt på med. Då jag mest varit på entreprenad, lägenhetsrenoveringar, osv. Därav att jag rådfrågar först. Några tips?

Hur hade ni gjort med säkerhetsbrytaren om det var hos er. Haft den borta i poolhuset eller byggt någon stolpe sidan om spabadet och satt den på den?

5. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 5 200 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    En säkerhetsbrytare skall placeras i närheten av det föremål som den skall bryta spänningen till.
    Att placera den 30-40 m från föremålet känns inte rätt.....

Redigerat 28 apr 2020 11:01
  6. E
    Medlem · Skåne · 11 730 inlägg
    16 A, 400 V, 30 m, 2,5 mm2 ger 5,5 V spänningsfall enl mitt beräkningsprogram (effektfaktor = 0,8).

7. Matteandersen
    Husägare · 170 inlägg

Matteandersen

Husägare
    Yes, det får blir en säkerhetsbrytare helt enkelt. Hade jag varit ute hos en kund så hade jag satt en alla dagar i veckan oavsett vad. Tänkte mest eftersom det är hos min farbror som är mycket medveten om det, poolhuset går att låsa, det är mer estetiskt o inte ha en säkerhetsbrytare i med den står där den gör. Men vem vet, kommer en nästa ägare någon gång också. Så lika bra att göra det regelrätt som det ska vara, går väl säkert att sätta den i luckan till spabadet annars, vet inte alls hur den är.

Apropå kabelarean så var min servicekollega rätt så säker på att det borde vara tillräckligt med 5G2,5 o man först behövde räkna vid 50-60m kanske om det inte var någon specialare till spabad.

8. Matteandersen
    Husägare · 170 inlägg

Matteandersen

Husägare
    Då borde det vara lugnt, eller något jag missar? Hur hade det sett ut om det varit 35m? Brukar man räkna på att 4% är godkänt?

9. E
    Kolla vad badet drar i effekt, det lär inte ligga och belasta med 16 A konstant.
    35 m ger 6,4 V spänningsfall.

10. Matteandersen
    Husägare · 170 inlägg

Matteandersen

Husägare
    Ska kolla upp det!
    Tack! Kunde man typ säga att 2-4% spänningsfall är godkänt? I det fallet så skulle 5,5 äv och 6,4v spänningsfall vara godkänt?

11. E
    Spontant tror jag inte det har någon betydelse. Det bör framgå i spec för produkten vad den tolererar i spänningsvariation.

12. Matteandersen
    Husägare · 170 inlägg

Matteandersen

Husägare
    Okej tack för svar. Ska se om jag kan få fram mer information, hittar inte spabadet på deras hemsida men har mailat dem.

13. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 627 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Som sagt du måste göra en ledningsdimensionering. Vill du ha hjälp behöver vi uppgifter på spabadets märkström, per fas om det är flerfasigt, och förimpedans i inkopplingspunkten.

Vad är syftet med säkerhetsbrytaren?
    Om ni vill kunna funktionsmanövrera spabadet så ska den ju sitta nära.
    Vill ni kunna stänga av den lite mer permanent kan elcentralen vara ett bättre ställe.
    Är den till för att frånskilja för elektriskt arbete på spabadet så kan du lika gärna skippa den om den inte passar nära badet, och istället använda säkringarna för den grupp som betjänar badet.

14. H
    Moderator · Stockholm · 47 743 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    men det är ju inte bara spänningsfall i den biten kabel det handlar om. Du måste titta på om utlösningskriteriet för säkringarna uppfylls, och hur mycket spänningsfall du har till den undercentral du tänker koppla in den på.

15. Matteandersen
    Husägare · 170 inlägg

Matteandersen

Husägare
    Har tänkt mäta ut det med instrument sen för att se om det blir godkänt och uppfyller kraven. Men kan man beräkna det nu i förväg då?
    Av alla spabad jag hittar, alla manualer jag hittar från poolkemisten så hittar jag inte mycket mer info om att det är 3 fas och 16A, har mailat också men inget svar. Så inte direkt mycket info jag har om spaet just nu.

Undercentralen är i poolhuset, med egen jordfelsbrytare osv, så spänningsfallet över kabeln är väl redan den jag fick från etompau, beroende på effekten på spabadet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.