Byggahus.se

Säkerhetsbrytare med lampa

1. V
    Medlem · 74 inlägg

Viktor

Medlem
    Hejsan

Ska koppla in ett spa-bad, när det väl dyker upp...lååång leveranstid. (Elektriker ska göra detta såklart).
    Jag har en säkerhetsbrytare som ligger oanvänd och tänkte att den går nog att använda istället för att en ny ska införskaffas i onödan
    Annars så får jag fixa en ny.

Två frågor:
    1. Spa-badet är ett 3-fas och säkerhetsbrytaren bryter på 3 poler, dvs de 3 faserna. Räcker detta eller bör man ha en brytare som bryter även på nollan?
    2. Säkerhetsbrytaren är utrustad med en indikatorlampa. Kopplas den mellan en av faserna och nollan...eller hur brukar de kopplas in? Den går ju så klart att använda utan lampan också :)

Bifogar bilder på brytaren.

/Viktor
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image0.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image2.jpeg

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 627 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Säkerhetsbrytare brukar inte ha en indikatorlampa, så det du har är troligen en strömbrytare. Jag ser ingen märkning, och jag ser inte om den är låsbar.

Så vad vill du ha den till?
    Behöver du den för att kunna frånskilja badet för elektriskt underhållsarbete, eller
    vill du ha en mekanisk brytare för att förhindra oavsiktlig eller otillåten användning, eller
    vill du uppfylla kravet i installationsanvisningen på en "allpolig brytare"?

Det räcker för övrigt att bryta faserna, oberoende av vilken slags brytare det handlar om.
    Någonstans bör det framgå vilken märkspänning lampan har. Saknas det så koppla in den mellan utgående fas och nolla. Lyser den betänkligt svagt, prova lite hastigt mellan faserna.

3. J
    Medlem · 11 519 inlägg
    Där har du fel. Det ska väl du veta. Att prova lite hastigt med ev indikeringslampa som är för 230V till 400V är absolut inget man ska göra. Är den för 230V så blir det en smäll av då lampan går i bitar och ev. en större gnista slår ut, kanske mot ett öga

4. V
    Medlem · 74 inlägg

Viktor

Medlem
    Tack för svar!
    Tanken är att kunna frånskilja badet vid service/underhåll osv. och i händelse av något fel snabbt kunna bryta strömmen till badet. Säkringarna sitter på andra sidan väggen....men till det utrymmet kan det vara låst.

Hittade en länk till brytaren
    https://www.elbutik.se/product.html/abb-ba-16-stromstallare-ip65?category_id=1907

Och testa mellan faserna känns inte helt stabilt.
    Att testa lite snabbt mellan en av faserna och nolla är väl en sak.....men jag kan ha fel

5. J
    Medlem · 11 519 inlägg
    Den som du länkade till har ingen lampa, på ett SPA som är ute t fria luften bör ha en lampa och den ska då helst kopplas på den fas som värmaren ligger på och varia i siktlinje från insidan helst.. Detta för att se om värmen sagt upp sig och frysrisk föreligger. Helst för att vara säker ska det vara en termostat som sitter inne på ett rör och är inställd på tex + 10 C och lyser hela tiden, s.k. låg temp SPA , normalt i en del fastigheter finns ett larm på låg temp i dito och den sitter då i huset eller monterad på röret för framledningen till värmen. Har inte sett något utomhusbad med den funktionen, märkligt är det, då det är stora belopp det rör sig om, om det är på väg att frysa sönder.. I övrigt ska det finnas en arbetsbrytare.

6. V
    Medlem · 74 inlägg

Viktor

Medlem
  7. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 627 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Denna ABB-brytare du länkar till har en LED-lampa (BA16L). Det framgår inte vilken märkspänning den har. Jag skrev om den lyser väldigt svagt på 230 V så kan man prova 400 V. Den flyger inte i bitar.

Den marknadsförs som strömbrytare, men har troligen ändå frånskiljningsegenskaper. Den är låsbar också ser jag. Så den kan användas om du vill. Men ett "bättre" val för ditt syfte hade varit ABB's säkerhetsbrytare https://www.elbutik.se/product.html/abb-cewe-sakerhetsbrytare-bas-16?category_id=1907

Du bör ändå inte använda dess lampa som indikator för något viktigt, varken för spänningslöshetskontroll eller om värmaren i badet är felfri. Det är bara en indikator att det finns spänning. För badet bör du ha ett oberoende temperaturlarm om det är kritiskt.

• Laddar…
  8. J
    Medlem · 11 519 inlägg
  9. J
    Medlem · 11 519 inlägg
    Fel igen. 400V på en 230V så flyger den i bitar. Klart en mycket högre spänning än vad den är märkt för och vad händer då ???

10. V
    Medlem · 74 inlägg

Viktor

Medlem
    Tackar!
    Jag får kolla lite närmre på lam både när det blir strömlöst och om tempen sjunker av någon annan anledning.
    Men nytt spa så det ska väl hålla ett par veckor innan det börjar strula :)

Tack för era svar!

11. V
    Medlem · 74 inlägg

Viktor

Medlem
    Jag testar med 230V...Elektrikern har nog koll får vi hoppas :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.