Byggahus.se

Säkerhetsbrytare i elcentral?

1. D
    Medlem · stockholm · 522 inlägg

Daaaaaniel

Medlem
    Hej,

Ska byta värmepanna och har i samband med detta tänkt att byta elcentral då nuvarande värmepanna går på en separat undercentral som jag vill skrota och bygga ihop med befintlig huvudcentral.

Både huvudcentral (diazed), undercentral (norm/din-baserad) och värmepanna står hyggligt nära varandra.

För att ha så lite saker som möjligt på väggen funderar jag på hur jag kan göra med säkerhetsbrytare.
    Finns det någon godkänd säkerhetsbrytare som kan monteras i elcentralen? Eller måste de alltid vara fristående?
    För säkerhetsbrytare, behöver jord/nolla brytas, eller räcker det med med samtliga faser bara? (3fas)
    Funderar exempelvis om huvudbrytare kan uitgöra godkänd säkerhetsbrytarea?

Jag är säkert inte den första som funderat på detta men lyckas dessvärre inte finna svar i sökfunktionen.

Tacksam för att den kunnige kastar lite ljus i mitt kunskapsmörker.

2. E
    Medlem · 2 597 inlägg
    En vanlig arbetsbrytare bryter tre poler, faserna. Säkringarna, eller säkringen, bryter också faserna. Elektriskt är funktionen precis den samma mellan att bryta med arbetsbrytaren och att bryta med hjälp av säkring(ar). Det som istället talar för arbetsbrytaren är att det är ett tydligt brytställe, och framför allt en punkt för övergången mellan fast installation och pannans anslutningskabel.

• Laddar…
  3. D
    Medlem · stockholm · 522 inlägg

Daaaaaniel

Medlem
    Jag hade fått för mig att en säkerhetsbrytare garranterade ett vist brytavstånd som en vanlig automatsäkring inte nödvändigtvis uppfyller?
    Men du menar att enda anledningen till att man har en separat arbetsbrytare / säkerhetsbrytare är att det ska vara visuellt tydligt?

// Daniel

• Laddar…
  4. H
    Moderator · Stockholm · 47 668 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    De allra flesta automatsäkringar uppfyller kravet på brytavstånd. Det finns en speciell symbol spå dem som visar detta. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur symbolen ser ut. Men köper du säkringar av känt fabrikat så lär de uppfylla kraven.

Och som svar på frågan om vad som skall brytas. Man bryter ALDRIG skyddsjord. Och man behöver inte bryta nollan. OM man absolut vill bryta nollan till en trefas apparat, så är det viktigt att ha en brytare som bryter nollan sist. Alla faserna måste vara brutna innan man bryter nollan. Och tvärtom vid tillslag. Detta handlar inte om personsäkerhet, utan att apparaten (bergvärmen i detta fall) förstörs om den får gå med flytande nolla. Och det kan räcka med mindre än en millisekund med bruten nolla.

5. Panor82
    Husägare · Östergötland · 234 inlägg

Panor82

Husägare
    Krysset betyder att det är en effektbrytare och konstruerad för att bryta felström.

Sträcket under krysset betyder att den har frånskiljaregenskaper vilket medger att den i öppet läge är konstruerad som frånskiljare och medger en säker anläggning att jobba på.

Fyrkanten betyder att den har inbyggd termisk utlösare.

Den halva ringen under fyrkanten betyder att den har magnetisk utlösare.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20220110_070202.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.