Byggahus.se

säkerhetsavstånd för spots

1. Z
    Medlem Nivå 1
    Håller på att bygga in 220v spots i en bänkskiva. Lampan ska ha minst 11 cm till brännbart material. Gäller det endast uppåt eller även i sidled?

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13

Re: säkerhetsavstånd för spots

Finns det inte angivet på kartongen/instruktionen?
    Kolla om inte så direkt med tillverkaren! De 230V spottarna jag monterade i badrummet nyligen (från Markslöjd) hade kraven 100 mm uppåt och 50 mm i sidled + max tjocklek på hållande material (taket i mitt fall) på 20 mm.
    //GoForIt

3. L
    Medlem Nivå 1

En grundregel vi tillverkare har är ca 110 mm uppåt och ca 50mm åt varje håll sidledes, återkom om vilket fabrikat det är så ska jag se till att du får ett korrekt svar!

4. Z
    Medlem Nivå 1

Tackar för svaren. Min tanke är att bygga in spots i en hemtillverkad hylla i köket. Avståndet uppåt är absolut inga problem men jag är i stort behov av att minimera avståndet i sidled för att inte förlora plats. Har fortfarande inte bestämt mig för 220 eller 12 volts system. Puckar (utanpåliggande) är inget alternativ, de ska vara infällda. Idéer om var jag kan hitta spots med minimala säkerhetsavstånd?

5. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
  6. E
    Medlem Nivå 7

Finns gott om 12 volt 20w spots som nästan inte behöver nått utrymme alls.

7. C
    Medlem Nivå 3

Självklart ska du ha 12V spottar. Därigenom behöver du inte oroa dig för avståndet till brännbart material. Köpte spottar + dimmer till dessa på Clas Ohlson till en bra penning

8. Z
    Medlem Nivå 1

Classes 12 voltare kräver stora avstånd. Puckarna är fula. Någon som har erfarenhet av hide-a-lites downlights? Står att de är anpassade för att byggas in i möbler men det är dåligt med säkerhetsavstånd och ingen verkar vilja svara på epost. Andra förslag?

9. L
    Medlem Nivå 1

Det finns snygga möbelpuckar. Tex maxels 1420. En vanlig downlight för takmontage är normalt inte lämplig att sätta i en möbel pga av säkerhetsavstånden som alltid är 85-115 mm. Runt armaturen är det som regel 50mm som gäller.

10. R
    Medlem Nivå 2

Hej! Talade med Hide-a-lite på telefon idag om en puck för 20w lampa. Den heter 1204, bygger endast 17 mm och finns i deras katalog som du kan ladda ner från www.hide-a-lite.se.
    Detta är en puck som dock ser ut som en infälld just för att den är infälld....ja du vet...
    //Lars