Byggahus.se

Säkerhet med vinkelslip

1. T
    Medlem · 2 inlägg

Tay-sachs

Medlem
    Hej!

Har sökt information ang vinkelslipar och nyttan med sprängskydd. Tänker aldrig plocka av det, men vänder mig särskilt till er som råkat ut för skivsprängningar. Kan man känna sig säker att sprängskyddet gör sitt jobb mot flygande skivdelar (har givetvis ansiktet långt ifrån öppningen) ?

Mvh Anders

2. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 018 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Nja, det är ju ingen fullständig garanti. Det kan flyga bitar ändå, men det tar i bästa fall det allra värsta och mesta.

3. L
    Medlem · Norrbotten · 2 227 inlägg

Lutte

Medlem
    Har sprängt en del skivor och sprängskyddet gör sitt jobb! Vid en sprängning så kommer det antingen kasta ut bak så du kommer få lite på handen eller optimalt är ut åt sidan.

Men det vanligaste är att skivan går sönder kring centrumhålet och då sker det helt odramatiskt om man har skyddet.

4. T
    Medlem · 2 inlägg

Tay-sachs

Medlem
    Tusen tack! Behöver verkligen använda maskinen, men har blivit helt uppskrämd över alla skräckfilmer på youtube. Så tackar å hövligast!

Mvh

5. siggebo
    Verktygstokig · Orust · 373 inlägg

siggebo

Verktygstokig
    Det är kanske inget man ska erkänna men jag sprutade gnistorna rätt i ansiktet en gång när jag vände vinkelslipen uppochner för att komma åt bättre. Så det gäller att tänka sig för, inte bara när det kommer till skivsprängning!

• Laddar…
  6. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Nu ska vi nog inte låta tråden bli en bikt för de som gjort diverse misstag med vinkelslip...

Jag menar ibland är sprängskyddet i vägen när det är lite trångt. Ibland ligger skyddsglasögonen inte i närheten. Ibland händer det att man slipar sig lite i handen och det kan hända att overallen tar eld av gnistregnet.

Har jag hört... :rolleyes: :crysmile:

7. Kim Gyllenhorn
    Medlem · stockholms län · 243 inlägg

Kim Gyllenhorn

Medlem
    Ja, man får hålla bort snoken. Jag körde med stålborste utan skydd i helgen och hade lite svårt att se och naturligtvis lossnade ett par borst precis när jag hade ansiktet ivägen. Tur man hade skyddsglasögon, annars hade man varit enögd nu, men även den som träffade kinden gjorde rätt ont..

8. Kim Gyllenhorn
    Medlem · stockholms län · 243 inlägg

Kim Gyllenhorn

Medlem
    och: jooo, bikttråd!

9. Jckssn
    Medlem · Norrbotten · 350 inlägg

Jckssn

Medlem
    Jobbat med svetsning och haft en vinkelslip i min hand i drygt 11år, men jag har aldrig (vad jag kan komma ihåg) lyckats spränga någon skiva. (Och då används kapskivor flitigt som slipskivor när man fogbereder rör.)
    Risken för skivsprängning känns liten jämfört med risken att råka få ett finger i skivan om man demonterar skyddet.

Gångerna jag behövt montera bort skyddet för att komma åt är fåtaliga, i regel är det växelhuset på rondellen som gör att man inte kommer åt, inte kapskyddet.

10. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 912 inlägg

useless

Lök.
    Jag har inte heller lyckats spränga nån skiva, men däremot sågat mig i mellanfalangen i pekfingret när jag har kört utan skydd.

• Laddar…
  11. L
    Husägare · Skåne · 3 774 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Jag har arbetat med vinkelslip i mer än 50 år ( sedan 1965 ) och jag har eldat upp fler overallben än jag har sprängt kap skivor, jag har aldrig sprängt en tjock slipskiva.

När en kapskiva brister är det oftast att det brister runt navet, dom få gånger den brister i flera delar är när den kläms.

12. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 287 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Och att klämma en kapskiva är nog något amatörer och ovana gör oftare än proffs så ännu större anledning att ha skyddet på. Har hört via bekanta läkare att det inte är ovanligt att de på akuten får plocka skärvor ur lår och kinder på folk. Inte heller säkert att ett par skyddsglasögon håller för en olyckligt träffsäker projektil. Sprängskyddet, om använt som det är tänkt, gör att en skärva måste studsa om den ska kunna träffa så att den åtminstone förlorat den mesta kraften. Helt klart ett verktyg att hantera med respekt.

13. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 883 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Har arbetat med vinkelslip i hundra år, nästan. ;) Har inte sprängt någon skiva. Jag var glad att mina svetshandskar hade kragar av skinn när jag en gång lyckades kapa mig i armen under en rostig bil. Känslan när man först inte vågat titta och sedan ser att kapskivan gått igenom handsken men inte längre är rätt skön.
    Diamantskivorna släpper flisor om man pressar dem för hårt. Sprängskyddet är ju bra att styra riktningen för direktträffar.

14. nino
    Renoverare · Dalarna · 11 099 inlägg

nino

Renoverare
    När jag var ung och man skulle bygga a-traktor så köpte man 225? Skivor till 115 vinkelslipen....
    idag känns det som ett under att ingen av oss grabbar som byggde gjorde sig ordentligt illa
    Jag vek vänsterhanden som höll i handtaget och sågade ett 5cm långt spår i ovansidan av handen nån mm från ringfingersenan, skiva brände ihop kanterna så det kom 1 droppe blod
    fick skära bort det brända och sy med 8 styng

15. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Ja, det var tider det. Men man lärde sig en hel del på kuppen också om både bilar och verktyg :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.