Vi flyttade in i en bostadsrätt med tillhörande gräsmatta i december. Nu under våren ska hustillverkarens underleverantör så gräs men vi tycker förarbetet och hur det är sått är riktigt dåligt. Från de jag kan googla fram kring hur man ska så gräs så är knappt något gjort.

Det är fullt av sten, knappt någon jord alls, aldrig vattnat och fröerna har blivit sådda när det fortfarande är minusgrader ute.

Det ska besiktas på måndag och jag hoppas och tror att besiktning resulterar i flertalet åtgärder. Men jag är ändå en del misstro då hustillverkaren alltid använder samma ”oberoende” besiktingsfirma. Upplevde en gnutta jäv i samband med inomhusbesiktningen.

Jag har försökt hitta information med direktiv kring vad som gäller kring sådd gräsmatta men hittar ingenting.

Tycker ni att det är korrekt gjort, någon som varit med om samma?

• Ogräsbevuxen jord med fotspår och sten nära en ny bostad, förberedd för grässådd, men utan synlig grönska eller bearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ogräsbefriad och stenig mark, blottlagd utan gräsfrön. Omges av brokig bebyggelse med himmel och få träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ojämt underlag med grus och få växter där gräsmatta ska sås. Brist på jord och få tecken på vattning synliga.
    Skapa konto
BirgitS
Det är ju inte så man gör när man sår gräs själv men är det vad byggföretaget har beställt så blir det ju så.

• Gilla
emiiiil
  • Laddar…
BirgitS
Om du vill ha framgång i ärendet så måste du alltså veta vad som har beställts.

• Gilla
emiiiil
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte så man gör när man sår gräs själv men är det vad byggföretaget har beställt så blir det ju så.
Tack för svar, byggföretaget och indirekt vi har beställt att gräs ska sås och först när gräsmattan är komplett och färdig så överlämnas underhåll till oss. Vad som är specat mellan byggföretaget och underleverantören är inget vi har tillgång till, men jag ska efterfråga det.
Det senaste vi har fått till oss hustillverkaren (Derome i detta fallet) är att besiktningsmannen kommer göra en slutbedömning om det är OK gjort eller inte.

Vilka sitter i bostadsrättsföreningens styrelse?
Bostadsrättsföreningen är egentligen er motpart.

C cotillion skrev:
Vilka sitter i bostadsrättsföreningens styrelse?
Bostadsrättsföreningen är egentligen er motpart.
Föreningen består just nu av hustillverkarens (derome) diverse representanter, och ny styrelse ska väljas in i slutet av månaden. Och den nya styrelsen ska ju då bestå av oss boende.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.