Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu får du allt se över dina slutsatser!
Merkel behövde inte någon fossilgas. Marknadens aktörer såg en jättemöjlighet att transportera gas från Ryssland till Tyskland och byggde NS-ledningarna, som komplement till ett antal andra lednnigar som fungerar ännu idag genom Ukraina. Att Tysklands gasförsörjning idag funkar utan NS1&2 visar ju att Merkel inte behövde det.
Att skylla Merkel för kriget är ju ganska dumt. Det är Putins hegemonidrömmar som ligger bakom.
Nej rent nonsens och Sverige drog sig ur NordStream. Sedan fungerar inte Tyskland idag, helt beroende av deras stora kolkraftsanläggningar och import av el. Tyskland regering bröt sedan samman och nu blir det nyval. Fossilgasen skulle ju göra att man klarade Energiewende men det blev ett stort fiasko och att lita på en galen despot som Putin för att lägga ner kärnkraft.

• Haha
returen
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Uselt och bedrövligt krig som främst beror på Angela Merkels behov av fossilgas! för att lägga ner kärnkraft.
Dumheter. Ja Merkel har gjort en del dumt, men att hon skulle vara främsta skälet till kriget?

En av dessa är främsta skälet till kriget, gissa vem.

1. Merkel
  2. Putin
Ledtråd, väljer du 1. så har du valt fel.

• Gilla
Bhp863 och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Dumheter. Ja Merkel har gjort en del dumt, men att hon skulle vara främsta skälet till kriget?

En av dessa är främsta skälet till kriget, gissa vem.

1. Merkel
  2. Putin
Ledtråd, väljer du 1. så har du valt fel.
Merkel!

Utan Merkels miljarder för fossilgasen så skulle Putin aldrig ha kunnat bygga upp sin krigsmakt.

• Haha
  • Arg
MsTake och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Merkel!

Utan Merkels miljarder för fossilgasen så skulle Putin aldrig ha kunnat bygga upp sin krigsmakt.
"Fan vad pengar jag har fått från Merkel! Jag vet, jag invaderar Ukraina, det är ju hennes fel att jag gör det för hon har köpt gas av mig"
Bisarr slutsats...

• Gilla
BirgitS och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Merkel!

Grattis, du valde fel igen, trots ledtråd.

Du kan få öva på en fråga till. Ett inbrott sker in bostad. Vems fel är det främst?

1. Inbrottstjuven
2. Bostadens ägare som hade något som inbrottstjuven ville stjäla

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Bhp863 och 12 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Merkel!

Så Skulden til Breiviks massmord i Norge är arbetsgivaren till Breivik som gav han lön så han kunde köpa vapen.??🤔

Tragisk låg nivå.

• Gilla
BirgitS och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Grattis, du valde fel igen, trots ledtråd.

Du kan få öva på en fråga till. Ett inbrott sker in bostad. Vems fel är det främst?

1. Inbrottstjuven
2. Bostadens ägare som hade något som inbrottstjuven ville stjäla
Njau, Politico var tidigt ute och gjorde 12 fördömda män/kvinnor av debaclet.

Angela Merkel var ju inte ensam och det var mäktiga tyska intressen inkl Siemens.

Gerhard Schröder är väl mest anmärkningsvärd men jag tror huvudarkitekten var Joe Kaeser, Siemens VD.

https://www.politico.eu/article/blame-germany-russia-policy/

Politico är alltså tyskägt och liknande svenska Bonniers.

P
P paralun skrev:
Jag tror tyvärr att man skickar en kärnvapenbestyckad IRBM.....när "köttkvarnen" nått sin gräns.
Jag tror inte att risken är stor för det. Putin och silovikerna är inte islamistiska fanatiker som tror att de kommer till himlen om de dör martyrdöden. De gillar sina rikedomar.

USA har gjort klart för Ryssland att om Ryssland använder kärnvapen mot Ukraina så kommer konsekvenserna att bli mycket svåra för Ryssland.

För USA är det mycket viktigt att tröskeln för kärnvapenanvändning inte sänks. Det är f.ö en av anledningarna till att USA hjälper Israel mot Iran.

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:

Angela Merkel var ju inte ensam och det var mäktiga tyska intressen inkl Siemens.

Gerhard Schröder är väl mest anmärkningsvärd men jag tror huvudarkitekten var Joe Kaeser, Siemens VD.

[länk]

Ok, rubriken säger: "12 Germans who got played by Putin" (jag har fetstilat ett viktigt ord.)

Drar man från det slutsatsen att Merkel är mer skyldig till kriget än Putin så får man nog fundera ett varv till.

• Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Kul. Varför investerades det i dubbla ledningar om de inte behövdes? Synd att de inte frågade dig, innan de kastade pengarna i sjön😀🤑.
Du fattar inte. När NS1 och NS2 byggdes fanns en affärsplan som visade att det skulle vara lönsam. Sedan ändrades gasmarknaden komplett pga Rysslands aggression. Nya transportvägar hittades och det är oklart om det skulle vara lönsamt att reparera NS1&2.

P paralun skrev:

[länk]

Återigen har du inte läst det du länkar till

Edit; Fairlane var först…

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, rubriken säger: "12 Germans who got played by Putin" (jag har fetstilat ett viktigt ord.)

Drar man från det slutsatsen att Merkel är mer skyldig till kriget än Putin så får man nog fundera ett varv till.
Jo men Merkel betalade ju Putin många miljarder för fossilgasen och kunde bygga upp sin krigsmakt.

Man kunde ha satt stopp för det hör nör Ryssland annekterade Krim år 2014!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej rent nonsens och Sverige drog sig ur NordStream. Sedan fungerar inte Tyskland idag, helt beroende av deras stora kolkraftsanläggningar och import av el. Tyskland regering bröt sedan samman och nu blir det nyval. Fossilgasen skulle ju göra att man klarade Energiewende men det blev ett stort fiasko och att lita på en galen despot som Putin för att lägga ner kärnkraft.
Fel Fel Fel. Energiewende var aldrig tänkt att lita på fossilgas från Ryssland.
F ö när var Sverige tänkt att delta i NS? Sverige hatade NS från början för att militären spred groteska hotbilder. Typ att Ryssland skulle öka sin närvaro i Östersjön (vilket dom kan oavsett) eller har mer möjligheter till spionage. Kanske som James Bond som åkte släde i en pipeline?

P paralun skrev:
Merkel!

Det får du belägga med trovärdiga källor!

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men Merkel betalade ju Putin många miljarde för fossilgasen och kunde bygga upp sin krigsmakt.

Man kunde ha satt stopp för det hör nör Ryssland annekterade Krim år 2014!
Ja, som sagt, det var jävligt dumt, men Putin har ändå större ansvar för kriget. Det är som Bodde skriver samma sak som att påstå att Breiviks arbetsgivare var mer ansvarig för terrordådet än Breivik själv, för hade inte Breivik fått pengar att köpa vapen för ... Dumheter

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.