sabotage i låst garage-Dörren var sönder.

4k läst  10 svar

1. D
    Medlem Nivå 3
    Har nu fått bilen förstörd i vårt garage, inte villa utan brf.
    Detta hände enbart för att en av dörrarna till garaget var sönder och nån kunde gå in och leva jäkeln ostört.

Nu till frågan, kan BRF föreningen ta ansvar för att detta händer? hade förstått att jag fått inbrott i bilen och dörren till garaget var uppbrutet, hade bara sagt suck och gått vidare men nu är det ju så att de har bara förstört bilen och inte stulet något vilket inte hade hänt om dörren fungerade!

Betalar ju för ett låst garage så hur ser saken ut? Nån med insikt som kan hjälpa till?

2. C
    Medlem Nivå 6
    Se till att skadegörelsen blir polisanmäld och kontakta ditt bilförsäkringsbolag samt bostadsrättsföreningen.

3. D
    Medlem Nivå 3
    Polisanmälan gjord, Försäkringsbolag likaså.

För tillfället har de bogsrat bort bilen imed att den var obrukbar, kostnad för reparation ca 25000:- :(
    Sjukt va lite brandsläckare kan orsaka :(

4. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    BRF = dig + andra medelmmar.
    Har svårt att tro att man kan klandra BRF för detta - det är ju tjuvens fel. Men har du försäkringar så bör det ju ordna sig.

Detta hade nog kunna hända även med ok lås - tex om ngn inte stängde dörren efter sig.

Dock kan det ju vara bra att påpeka om man ser att lås och sådant är sönder för fastighetsskötaren så att det blir åtgärdat. Har du gjort det och inget har hänt så bör du ju iaf ta upp det så att ngt händer i forts.

/K

5. S
    Medlem Nivå 4

Sabotage i låst garage

Det har lite att göra med hur länge dörren varit trasig. Om sabotören själv bröt upp den kan du inte klandra brf. Om dörren varit trasig längre tid utan att brf tgärdat den är brf skadeståndsskyldig. Brf har säkert försäkring som täcker även din självrisk i så fall. Mitt tips är att brfs försäkringsbolag och ditt bilförsäkringsbolag gör upp om ersättningen. Du bör slippa betala även din självrisk på bilförsäkringen.

6. D
    Medlem Nivå 3
    Dörren hade stått sönder i 2 veckor, den lagades inom 4h efter att jag påpeka att jag kommer skicka räkningen till föreningen.

Föreningen har möte idag, får se vad som händer.

7. Åsa76
    Medlem Nivå 9
    Meddela fortsättning.

Jag tror att BRF har medansvar om de kännde till att dörren var trasig och inte gjorde allt de kunde för att fixa det. På 2 veckor kan man ju laga en dörr/byta lås så klart!

Ditt försäkringsbolag kan säkert tips eller hjälpa dig.

8. D
    Medlem Nivå 3
    Skiver när vi vet mer, fick besked idag att bilen har påbörjats och att det kommer ta dem till slutet av nästa vecka att sanera den. Sen kan vi behöva få vänta 3 veckor på rutan :D

Vi får se vad de säger men det känns som om vi inte kan bevisa att de visste om att den var sönder :(

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Har för mig att jag sett någonstans att en fastighetsägare kan göras ansvarig för trasigt lås, men då skall det vara grov oaktsamhet, dvs låset skall ha varit trasigt under mycket lång tid, trots upprepade påstötningar etc.

Jag tror att det är lite gränsfall när felet "bara" varit där under 2 veckor, om man till det räknar med att det kanske tagit en tid innan föreningen uppmärksammats på att det var fel osv.

Ett trasigt garage lås tror jag inte att man kan vara skyldig att så att säga jour reparera.

10. F
    Medlem Nivå 10
    Somsakt du hyr ett låst utrymme. Men säkerheten kan endast hållas på en hög nivå om alla hjälps åt.
    Det vi märker i våran förening med ca 500 lägenheter är att många nyinflyttade har Hyreshustänket. Man förstår inte att BRFen är alla som bor där. Och all ekonomisk skada som sker i föreningen drabbar både dig själv och alla andra.
    Ökade kostnader för föreningen innebär Höjda Avgifter.

Om Styrelsen har vetat om att låset har vart trasigt i 2 veckor men inte har åtgärdat det så har dom gjort bort dig å du bör inkomma med ett skriftligt krav på hur mycket du anser att skadan har kostat dig. Vanligt är att man får det i form av avgiftsfri/a månader.
    Jag vet inte hur ni har det i eran förening men vi köper fastighetstjänster samt kundtjänst/felanmälan. Vilket gör att vi i styrlelsen kan släppa mycket av den biten. Är det fel så vet medlemarna att man ringer till felanmälan som i sin tur sickar ut fastighetskötare för att bedömma felet.

Men kan man inte påvisa att styrelsen alt fastighetskötaren har vetat om den trasiga dörren är dina möjligheter att få pengar för dina skador från föreningen mycket små. Alla sånna här frågor har vi alltid en jurist som rådgivare.

11. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Dzollero, hade du påpekat att låset var trasigt?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: