Hallå där!
Jag har lurkat runt här som en anonym på forumet ett tag, men tog nu steget att fixa ett konto.
För ett bra tag sedan så fastnade vår garageport i halvöppet läge. Eftersom vi precis på väg att åka iväg några dagar behövde vi få den stängd. Eftersom det var akut hade vi inte tid att kontakta någon professionell för att lösa det. Svärfar kom och assisterade, och eftersom vi inte hittade någon annan snabb lösning så släppte vi på vajrarna. Detta löste problemet på kort sikt, men gav ett lite större problem efteråt. .
Vi använder garaget enbart som förvaring, så har haft den stängd länge. Är nu i ett läge där vi funderar på om det här är något som går att fixa, eller om vi sabbat vajermekaniken för gott.
Jag har försökt leta runt lite för någon kunnig som kan göra en bedömning om detta är reparerbart eller om det är dags att börja leta efter ny port. Har i princip inte hittat någon som kan ge ett utlåtande, alla svar jag fått är att man bara jobbar med nysälj eller service av egensålt. Märket (Richard Wilcox) verkar inte säljas längre. Oklart när den installerades, var av tidigare ägare.
Jag lider av grav garageportsinkompetens och har trots intensivt googlande inte fått någon som helst klarhet. Förstår att vajrarna behöver hakas i och spännas, men manualen är kass och inte så hjälpsam. Så testar här.
Vad säger ni, tror ni att detta är något man kan åtgärda? Och klarar man det själv som mindre tekniskt kompetent?
Bifogar lite bilder för att visa hur det ser ut.
Stort tack på förhand!
Jag har lurkat runt här som en anonym på forumet ett tag, men tog nu steget att fixa ett konto.
För ett bra tag sedan så fastnade vår garageport i halvöppet läge. Eftersom vi precis på väg att åka iväg några dagar behövde vi få den stängd. Eftersom det var akut hade vi inte tid att kontakta någon professionell för att lösa det. Svärfar kom och assisterade, och eftersom vi inte hittade någon annan snabb lösning så släppte vi på vajrarna. Detta löste problemet på kort sikt, men gav ett lite större problem efteråt. .
Vi använder garaget enbart som förvaring, så har haft den stängd länge. Är nu i ett läge där vi funderar på om det här är något som går att fixa, eller om vi sabbat vajermekaniken för gott.
Jag har försökt leta runt lite för någon kunnig som kan göra en bedömning om detta är reparerbart eller om det är dags att börja leta efter ny port. Har i princip inte hittat någon som kan ge ett utlåtande, alla svar jag fått är att man bara jobbar med nysälj eller service av egensålt. Märket (Richard Wilcox) verkar inte säljas längre. Oklart när den installerades, var av tidigare ägare.
Jag lider av grav garageportsinkompetens och har trots intensivt googlande inte fått någon som helst klarhet. Förstår att vajrarna behöver hakas i och spännas, men manualen är kass och inte så hjälpsam. Så testar här.
Vad säger ni, tror ni att detta är något man kan åtgärda? Och klarar man det själv som mindre tekniskt kompetent?
Bifogar lite bilder för att visa hur det ser ut.
Stort tack på förhand!
Det där borde inte vara något problem att fixa. Släpp spänningen på fjädern (glöm inte att hålla mot , mycket kraft i dom där) rulla upp vajern och sedan spänn fjädern igen. Leta reda på någon manual till liknande port så ser du tillvägagångssättet. Tex denna pdf https://www.mindorr.se/filer/mont-garport.pdf
Obie skrev:
Hallå där!
Jag har lurkat runt här som en anonym på forumet ett tag, men tog nu steget att fixa ett konto.
För ett bra tag sedan så fastnade vår garageport i halvöppet läge. Eftersom vi precis på väg att åka iväg några dagar behövde vi få den stängd. Eftersom det var akut hade vi inte tid att kontakta någon professionell för att lösa det. Svärfar kom och assisterade, och eftersom vi inte hittade någon annan snabb lösning så släppte vi på vajrarna. Detta löste problemet på kort sikt, men gav ett lite större problem efteråt. .
Vi använder garaget enbart som förvaring, så har haft den stängd länge. Är nu i ett läge där vi funderar på om det här är något som går att fixa, eller om vi sabbat vajermekaniken för gott.
Jag har försökt leta runt lite för någon kunnig som kan göra en bedömning om detta är reparerbart eller om det är dags att börja leta efter ny port. Har i princip inte hittat någon som kan ge ett utlåtande, alla svar jag fått är att man bara jobbar med nysälj eller service av egensålt. Märket (Richard Wilcox) verkar inte säljas längre. Oklart när den installerades, var av tidigare ägare.
Jag lider av grav garageportsinkompetens och har trots intensivt googlande inte fått någon som helst klarhet. Förstår att vajrarna behöver hakas i och spännas, men manualen är kass och inte så hjälpsam. Så testar här.
Vad säger ni, tror ni att detta är något man kan åtgärda? Och klarar man det själv som mindre tekniskt kompetent?
Bifogar lite bilder för att visa hur det ser ut.
Stort tack på förhand!
Precis som dof skriver så är det där inga problem att lösa om du släpper på spänningen på fjädern först. Vad har du för mått på porten? Har en likadan port i mitt garaget jag kan kolla hur många varv fjädern ska spännas förutsatt att de är lika mått på portarna.Obie skrev:
Hallå där!
Jag har lurkat runt här som en anonym på forumet ett tag, men tog nu steget att fixa ett konto.
För ett bra tag sedan så fastnade vår garageport i halvöppet läge. Eftersom vi precis på väg att åka iväg några dagar behövde vi få den stängd. Eftersom det var akut hade vi inte tid att kontakta någon professionell för att lösa det. Svärfar kom och assisterade, och eftersom vi inte hittade någon annan snabb lösning så släppte vi på vajrarna. Detta löste problemet på kort sikt, men gav ett lite större problem efteråt. .
Vi använder garaget enbart som förvaring, så har haft den stängd länge. Är nu i ett läge där vi funderar på om det här är något som går att fixa, eller om vi sabbat vajermekaniken för gott.
Jag har försökt leta runt lite för någon kunnig som kan göra en bedömning om detta är reparerbart eller om det är dags att börja leta efter ny port. Har i princip inte hittat någon som kan ge ett utlåtande, alla svar jag fått är att man bara jobbar med nysälj eller service av egensålt. Märket (Richard Wilcox) verkar inte säljas längre. Oklart när den installerades, var av tidigare ägare.
Jag lider av grav garageportsinkompetens och har trots intensivt googlande inte fått någon som helst klarhet. Förstår att vajrarna behöver hakas i och spännas, men manualen är kass och inte så hjälpsam. Så testar här.
Vad säger ni, tror ni att detta är något man kan åtgärda? Och klarar man det själv som mindre tekniskt kompetent?
Bifogar lite bilder för att visa hur det ser ut.
Stort tack på förhand!
Obie skrev:
Hallå där!
Jag har lurkat runt här som en anonym på forumet ett tag, men tog nu steget att fixa ett konto.
För ett bra tag sedan så fastnade vår garageport i halvöppet läge. Eftersom vi precis på väg att åka iväg några dagar behövde vi få den stängd. Eftersom det var akut hade vi inte tid att kontakta någon professionell för att lösa det. Svärfar kom och assisterade, och eftersom vi inte hittade någon annan snabb lösning så släppte vi på vajrarna. Detta löste problemet på kort sikt, men gav ett lite större problem efteråt. .
Vi använder garaget enbart som förvaring, så har haft den stängd länge. Är nu i ett läge där vi funderar på om det här är något som går att fixa, eller om vi sabbat vajermekaniken för gott.
Jag har försökt leta runt lite för någon kunnig som kan göra en bedömning om detta är reparerbart eller om det är dags att börja leta efter ny port. Har i princip inte hittat någon som kan ge ett utlåtande, alla svar jag fått är att man bara jobbar med nysälj eller service av egensålt. Märket (Richard Wilcox) verkar inte säljas längre. Oklart när den installerades, var av tidigare ägare.
Jag lider av grav garageportsinkompetens och har trots intensivt googlande inte fått någon som helst klarhet. Förstår att vajrarna behöver hakas i och spännas, men manualen är kass och inte så hjälpsam. Så testar här.
Vad säger ni, tror ni att detta är något man kan åtgärda? Och klarar man det själv som mindre tekniskt kompetent?
Bifogar lite bilder för att visa hur det ser ut.
Stort tack på förhand!
Tack så mycket för detta dof! Den manualen du skickade var klart tydligare.dof skrev:
Kanske ska ge det ett försök själv då, med tanke på att det inte går att hitta någon för denna typ av småjobb.
Ha det fint!
Tack för svaret, uppskattar det!V Vonpersson skrev:
Åh, det vore ju toppen om du vill göra det.
Måtten är 2450*1860 (mätt med lite kass tumstock, kan diffa några mm på höjden)
Hej!
Jag har likadana portar som du har fast 240x210cm. Har monterat upp och ned dom ett par gånger så kan dom utantill.
Först och främst var väldigt väldigt försiktigt innan du skruvar loss något. Är fjärdern spänd och du skruvar på dom skruvarna med röd skalle så kan fjädern som är spänd med ca 6-8 varv snurras ut på en millisekund och där vill du inte fastna med handen kan jag lova. Och har du kvar dom 2st rör som kan ska sätta i för att spänna fjädern?
Enklast kanske vore om du börjar på ena sidan och snurrar vajern så som den ska va sen drar den längst ner på sidan av porten och sen med hjälp av en kofot, granne eller liknande lyfter porten 5cm så att du kan få fast öglan.
Sen gör du likadant på andra sidan.
Va noga med att vajern ligger helt rätt och är spänd för snurrar du den rätt och sen inte håller den spänd så snurrar den ur sig lätt.
Jag har likadana portar som du har fast 240x210cm. Har monterat upp och ned dom ett par gånger så kan dom utantill.
Först och främst var väldigt väldigt försiktigt innan du skruvar loss något. Är fjärdern spänd och du skruvar på dom skruvarna med röd skalle så kan fjädern som är spänd med ca 6-8 varv snurras ut på en millisekund och där vill du inte fastna med handen kan jag lova. Och har du kvar dom 2st rör som kan ska sätta i för att spänna fjädern?
Enklast kanske vore om du börjar på ena sidan och snurrar vajern så som den ska va sen drar den längst ner på sidan av porten och sen med hjälp av en kofot, granne eller liknande lyfter porten 5cm så att du kan få fast öglan.
Sen gör du likadant på andra sidan.
Va noga med att vajern ligger helt rätt och är spänd för snurrar du den rätt och sen inte håller den spänd så snurrar den ur sig lätt.
Hej!N Nyfiknast skrev:Hej!
Jag har likadana portar som du har fast 240x210cm. Har monterat upp och ned dom ett par gånger så kan dom utantill.
Först och främst var väldigt väldigt försiktigt innan du skruvar loss något. Är fjärdern spänd och du skruvar på dom skruvarna med röd skalle så kan fjädern som är spänd med ca 6-8 varv snurras ut på en millisekund och där vill du inte fastna med handen kan jag lova. Och har du kvar dom 2st rör som kan ska sätta i för att spänna fjädern?
Enklast kanske vore om du börjar på ena sidan och snurrar vajern så som den ska va sen drar den längst ner på sidan av porten och sen med hjälp av en kofot, granne eller liknande lyfter porten 5cm så att du kan få fast öglan.
Sen gör du likadant på andra sidan.
Va noga med att vajern ligger helt rätt och är spänd för snurrar du den rätt och sen inte håller den spänd så snurrar den ur sig lätt.
Tack så mycket för ditt svar Nyfiknast, väldigt hjälpsamt!
Tack för varningen. Det är precis den där grejen som gjort att jag avvaktat hittills. Känns inte som något man vill leka med.
Har inte kvar rören, hängde väl kanske med förra ägaren som monterade porten antar jag. Får köpa nya.
Stoppa mig nu om jag tänker fel, men jag måste väl lossa på fjädern innan jag börjar med vajrarna? Annars går det väl inte att spänna ut dom och fästa öglan där den ska sitta?
När ni tog av vajern vad hände då? Blev det ett extremt piskrapp?
Fjädern har vad jag fattat det som 2st lägen varav ett läge är den låst i.
Kolla på bifogad bild. I det läge "tror" jag att man kan släppa på en sida i taget och justera.
Men jag har iallafall gjort såhär. Fick inte rör när jag åkte och monterade ned dessa heller utan har använt mig av ett kraftigt borr och en förlängare istället vilket funkat.
Man sätter i ett eller om möjlig två rör till vänster om fjädern och så brukar jag ha en träplatta för att skydda porten. Brukar även ha handskar och dom största skyddsglasögonen jag har bara för att vara extra försiktig. Sen släpper man långsamt på dom 2 skruvarna med röd skalle och är beredd på när det släpper för det är mycket kraft uppsnurrat i den där fjädern och den kommer snurra in mot porten därav träplattan.
Sen kan du lossa på en sida i taget och dra vajern hela vägen ner och fästa den i porten och skruva fast igen medans den är spänd. Den får inte vara slapp.
Gör sen samma sak på andra sidan.
När det är klart så spänner du fjädern till det läge den var i innan och skruvar fast skruvarna och så är det klart.
Har man inte originalrören som jag får man ta det lite extra försiktigt för man får inte samma hävkraft vilket gör arbetet tyngre då mina "rör" är kortare.
Hoppas det går att tyda vad jag menar på bilderna
På sista bilden visar vad jag menar med dom "olika" lägena, vet att någon gång när porten inte ville funka så hade den hoppat till läge "2" och då var den låst
Fjädern har vad jag fattat det som 2st lägen varav ett läge är den låst i.
Kolla på bifogad bild. I det läge "tror" jag att man kan släppa på en sida i taget och justera.
Men jag har iallafall gjort såhär. Fick inte rör när jag åkte och monterade ned dessa heller utan har använt mig av ett kraftigt borr och en förlängare istället vilket funkat.
Man sätter i ett eller om möjlig två rör till vänster om fjädern och så brukar jag ha en träplatta för att skydda porten. Brukar även ha handskar och dom största skyddsglasögonen jag har bara för att vara extra försiktig. Sen släpper man långsamt på dom 2 skruvarna med röd skalle och är beredd på när det släpper för det är mycket kraft uppsnurrat i den där fjädern och den kommer snurra in mot porten därav träplattan.
Sen kan du lossa på en sida i taget och dra vajern hela vägen ner och fästa den i porten och skruva fast igen medans den är spänd. Den får inte vara slapp.
Gör sen samma sak på andra sidan.
När det är klart så spänner du fjädern till det läge den var i innan och skruvar fast skruvarna och så är det klart.
Har man inte originalrören som jag får man ta det lite extra försiktigt för man får inte samma hävkraft vilket gör arbetet tyngre då mina "rör" är kortare.
Hoppas det går att tyda vad jag menar på bilderna
På sista bilden visar vad jag menar med dom "olika" lägena, vet att någon gång när porten inte ville funka så hade den hoppat till läge "2" och då var den låst
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögonen"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Det blev ett rejält piskrapp, petade ut öglorna från spänt läge. Säkert mot alla rekommendationerN Nyfiknast skrev:När ni tog av vajern vad hände då? Blev det ett extremt piskrapp?
Fjädern har vad jag fattat det som 2st lägen varav ett läge är den låst i.
Kolla på bifogad bild. I det läge "tror" jag att man kan släppa på en sida i taget och justera.
Men jag har iallafall gjort såhär. Fick inte rör när jag åkte och monterade ned dessa heller utan har använt mig av ett kraftigt borr och en förlängare istället vilket funkat.
Man sätter i ett eller om möjlig två rör till vänster om fjädern och så brukar jag ha en träplatta för att skydda porten. Brukar även ha handskar och dom största skyddsglasögonen jag har bara för att vara extra försiktig. Sen släpper man långsamt på dom 2 skruvarna med röd skalle och är beredd på när det släpper för det är mycket kraft uppsnurrat i den där fjädern och den kommer snurra in mot porten därav träplattan.
Sen kan du lossa på en sida i taget och dra vajern hela vägen ner och fästa den i porten och skruva fast igen medans den är spänd. Den får inte vara slapp.
Gör sen samma sak på andra sidan.
När det är klart så spänner du fjädern till det läge den var i innan och skruvar fast skruvarna och så är det klart.
Har man inte originalrören som jag får man ta det lite extra försiktigt för man får inte samma hävkraft vilket gör arbetet tyngre då mina "rör" är kortare.
Hoppas det går att tyda vad jag menar på bilderna
På sista bilden visar vad jag menar med dom "olika" lägena, vet att någon gång när porten inte ville funka så hade den hoppat till läge "2" och då var den låst
SÅ tacksam för att du tog dig tid att hjälpa mig med detta. Fantastiskt. TACK! De borde ha anställt dig för att skriva manualen istället.
Ska kolla lite med svärfar om han kan ha något lämpligt rör hemma som kan duga, annars får jag nog beställa ett för det finns nog inget tillräckligt tåligt substitut här hemma. Kommer nog dröja lite innan jag tar mig an detta, håller på och renoverar i förrådet pga. att samtliga väggfasta hyllor släppt från väggen. Men lovar att uppdatera när jag testat
Återigen, stort tack för all hjälp! Guld!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hej jag söker ett kopplingsschema till min gamla El Car-In GaragePort
Övrigt husrelaterat -
Garageportstyrning Yale - Verisure app
Villalarm & Hemautomation -
Byta garageport med u-värde 2?
Isolering -
Garageport går för lågt - Crawford Ultra
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolera garageport? L-List?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus







