Hej, dammsugaren startar inte...

Surt, fick isär den och såg att styrkortet är ganska bränt. Ett motstånd eller två ser det ut som.

Någon som har en aning om vad det är för motstånd? Går dom att hitta lösa någonstans, Elfa kanske om dom ligger kvar i Solna?

Motorn funkar bra om man direktkopplar den och påknappens brytarfunktion är ok. och det kommer 230 ända fram till kretskortet.

Lödde bort motstånden och det ena mäter oändligt motstånd och det andra ser ut att vara 41K, kan det stämma med färgerna? Hur vet man vilken sort och effekt det ska vara på motståndet?

Tacksam för svar så att jag kan städa igen snart =)

Bifogar översiktsbid på kortet och detaljbild på motstånden. (Var tvungen att plocka fram den större kameran för att få bra bild på motstånden)

2014-08-30 22.15.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
_DSC1293.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag ser rätt på din bil så är det
Orange brun orange = 31 k ohm
Svårt att gissa exakt storlek men det är nog en typ av effektmotstånd, skulle gissa på 1W eller 0.5W. Finns garanterat hos Elfa. Så du är på rätt väg

Lycka till med städandet

Trots att jag är lite smått färgblind tycker jag mig se en gul ring längst ned på motstånden. Det skulle bättre passa med mätningen på 41 KΩ.

I 230 V går det ca 5 mA genom ett motstånd på 42 KΩ. Det ger en effektförlust på drygt 1 W. Du behöver alltså välja ett motstånd som tål lite mer, 2 W minst.

Elfa ligger kvar och du kan nog även beställa hem från deras sida.

Klar orange (röd?)
Brun
Mörk orange
Svart
Gul

Så tycker jag det ser ut. Ifall det hjälper :)

Tack för bra svar.

Ja med tanke på att de verkar få jobba rätt hårt så är det väl bra att ta ett som klarar av effekten.

Visst är det en gul ring med där också. Det svåra tycker jag är att det liksom är en ring "för mycket"

Gul, 4, brun 1, orange *1000 -> 41KΩ Brun kan jag ta som tolerans men den sista då? Något som visar att det inte börjar brinna när det går sönder?

Svårt att se vilket håll man ska räkna från på dom här tycker jag. Men får väl anta att det andra mäter ett korrekt värde på 41K. Och Gula är lite närmare kanten, så borde vara korrekt att räkna från det hållet.

Haha, försökte kolla på Elfas hemsida nu. Det finns ju tusentals olika motstånd. Näe, blir att krypa till korset, ta med det dit och be om en ersättare.

Effekten på motstånd. Är det spänning i kvadrat genom motståndet? Det var många år sen man gick i plugget ;) 1,29W isåfall så ett på minst 2W låter vettigt.

j.f.s
Redigerat:
Kolla också så att kondensatorerna verkar hela. Kan vara en sån som gått sönder vilket gjort att spänningen över motståndet blivit högre än tänkt. Med en ohm-meter ska det vara nära oändlig resistans, men det kan ju sitta andra komponenter som påverkar. Mäter du 0ohm är något troligtvis knas.

Redigerat:
Man läser mot gapet. Här har du tre ringar sedan ett gap. Är osäker på om första ringen är orange eller röd. Om den är röd så blir det 21 k ohm, om den är orange 31 k ohm

Det är lite lurigt att mäta på motstånd som har bränt. När en del av metall eller kolfilter brinner av blir det en högre resistans.

Men det här är ett lite ovanligt motstånd med sina två ringar på slutet. Svart som tolerans har jag aldrig sett. Den sista ringen kan vara temperaturberoende och det anges i ppm.

Tänkte inte på att det troligen är 230v över dem (håller mest på med små spänningar). Men effekten blir UxU/R . Någon föreslog 2W och det kan nog behövas, tur att det finns folk som håller på med högre spänningar här ;)

Ta med det till ELFA, de brukar vara vana vid att reda ut den här typen av problem.

Vad är det för märke och modell?
Någon som har samma kan då kanske öppna sin och mäta dom olika komponenterna.

Mikael_L
Pingvinpalatset skrev:
Man läser mot gapet. Här har du tre ringar sedan ett gap. Är osäker på om första ringen är orange eller röd. Om den är röd så blir det 21 k ohm, om den är orange 31 k ohm

Det är lite lurigt att mäta på motstånd som har bränt. När en del av metall eller kolfilter brinner av blir det en högre resistans.

Men det här är ett lite ovanligt motstånd med sina två ringar på slutet. Svart som tolerans har jag aldrig sett.
Jag har inte heller sett det, men svart ring för tolerans betyder ±20%, vilket inte alls är omöjligt för ett dylikt motstånd om tillverkaren söker absolut lägsta pris och toleransen inte är så viktig.
I denna länk finns det en ganska komplett färgtabell.
http://www.vnmedia.se/tools/resistor/

Men jag håller med om att det är lite ovanligt med en extra ring för temperaturkoefficient på denna typ av motstånd.
Kanske det var en viktig parameter för tillverkaren?

Edit:
Den där länken var inte helt perfekt. Jag ser nu att dom anger 2% som tolerans för både brun och röd ring, men brun ring är faktiskt 1%.
Sen är det långt ifrån alltid som det anges någon ring för ±20% tolerans, det vanligaste är att utelämna toleransring helt och hållet = 20%

Redigerat:
Jag satsar på 3,1 Ohm, antagligen flamsäkert.

Mikael_L
mycke_nu skrev:
Jag satsar på 3,1 Ohm, antagligen flamsäkert.
Som startströmsbegränsning - i serie med motorn?

Tja, varför inte.

Borde dessa två inte vara seriekopplade då?
Och då blir det lite mindre sannolikt ändå, att båda blir felaktiga precis samtidigt då ...

edit:
Personligen skulle jag nog försöka studera kretslösningen lite, för att försöka luska ut motståndens funktion och därigenom få hjälp med i vilken härad korrekta värden borde ligga.

Redigerat:
Bara en sak att göra: upp med ett foto på undersidan också så vi kan få fram ett schema och bestämma lämpligt värde till dig och tillverkaren som uppenbarligen inte hade koll :)

Finns säkert datablad på internet. Modell på maskinen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.