Byggahus.se

Så väljer du bostadskostnad

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 10
    Många frestelser tävlar om våra pengar och det är svårt att välja hur stor bostadskostnad som är rimlig. Ett sätt att tänka är att först dela inkomsten i fem delar och sedan prioritera.

Du kan läsa artikeln här: Så väljer du bostadskostnad

2. Karl_Pedal
    Medlem Nivå 9
    Väljer man att köpa en bil med en månadskostnad på 10K så har man tydligt gjort sina prioriteringar redan där. För 10K får man t.ex. en privatleasade Volvo V90 och en V40 samt bränsle för en hel månad och vill man inte ha två sprillans nya Svensson-lyxbilar så kan man ju köpa t.ex. en Skoda som har ett par år på nacken och komma undan betydligt billigare. Så att ha en lika stor tårtbit för bil som för t.ex. boendekostnad eller sparande är i mitt tycke rätt galet.

• Laddar…
  3. AndersPS
    Renoverare Nivå 18
    Nu utgår ju artikeln från att det är 2 personer, och det är ganska vanligt att man då behöver 2 bilar. Sen handlar ju hela upplägget om att hitta sin egen balans.

4. D
    Medlem Nivå 6
    Själv tycker jag lite dumt att det nämns i artikeln att bara för man är här funderar på att öka sin boende kostnad.
    Vist mycket av artikeln handlar väl tänka till och planera.

Själv är jag här för att läsa intressanta artiklar, få mer info och hjälp. Själv har jag försökt prioritera ett billigt boende men ändå ska kännas bra. Har då valt renoveringsobjekt jag fixat upp. Så när jag flyttat har jag försökt göra det bättre för mig. Nuvarande lägenheten så har jag lyxat till det inte så mycket dyrare men att jag ska få bra känsla och bekvämligheter som bonus så har den ökat i värde.

Har med hjälp här och info gjort man kunnat göra bättre val och mer själv som annars hade kostat mer.

5. C
    Medlem · Nivå 18
    WTF, fattar ingenting.

Artikeln inleds med uppmaningen "att dela upp ekonomin [vilket i detta sammanhang uppenbarligen betyder familjens nettoinkomst] i fem lika stora tårtbitar: boende, bil, mat och kläder, semester och övrigt – samt sparkontot", och sen "Välj vad du värdesätter mest".

OK, jag väljer boendet. Och sen då?

• Laddar…
  6. D
    Medlem Nivå 6
    Hade velat ha lite mer i artikeln. Misstänker man ska dela upp det i tårtbitarna för att lättare se kostnaderna och hur de påverkar hela tårtan. Har man större tårtbit av som består av boendet så blir ju någon av de andra tårtbitarna mindre.

7. R
    Medlem Nivå 3
    Hur ser det ut om det är ett en-familjhushåll och nettoinkomsten är 20.000?
    Jag tycker att oftast när någon ska visa exempel så handlar det nästan alltid om inkomster som de flesta inte har.

8. C
    Medlem · Nivå 18
    App app app, lika stora tårtbitar skall det vara! :D

9. D
    Medlem Nivå 6
    Tycker bättre när man tar upp det i procent så det lättare kan jämföras med sin egen situation. För mig någon ekonom för ett bra tag sen sa att nödvändiga utgifter ska vara 50% av inkomsten sedan tror jag det var nytta och nöje 20% eller om det var 30% sedan sparande 20% eller 30%.

Det har jag försökt ha som inspiration när jag lagt tänkt ut min egen situation och mål. Då man inte vet hur det blir i livet med arbetslöshet eller sjukdom så har jag försökt ha nödvändiga kostnader som boende, el, vatten, försäkring och liknande så de håller sig inte mer än 50% av inkomsten, sedan nog haft 30% som sparande och 20 % till nöje och omkostnader. Har varit till stor hjälp när man varit arbetslös att man då ganska lätt klarat sig på 50% av tidigare lönnen.

10. D
    Medlem Nivå 6
    Jag gav ett exempel. Sedan så är det ju upp till var och en hur de gör de olika tårtbitarna större eller mindre.
    Som för min del så har jag inte bil så där försvinner den tårtbiten för mig.

Så har du exakt lika stora bitar i din tårta? ;)

11. C
    Medlem · Nivå 18
    Ja, jag följde ju instruktionerna i artikeln. Men nu har jag som sagt kört fast :D

Skämt åsido - jag tycker din metod verkar mycket mer logisk, men det är inte alls så det står i artikeln.

12. F
    Medlem Nivå 3
    Bland det konstigaste jag läst. Jag begriper ingenting?