En del i vårt forum är att man kan lämna referenser på företag; att berätta hur det fungerade att handla varor och tjänster av dem. Inte sällan handlar det om företag som är slarviga, otrevliga och har riktigt dålig kundservice.

Du kan läsa blogginlägget här: Så trött på företag med dålig kundservice som hotar!

A
Min bild av det företaget är verkligen helt annorlunda!! Hur bra som helst att jobba med, från offert till produkt. I särklass bäst i Sverige! Jobbat med dem och även andra firmor i många år.
Känns inte alls som en rättvis bild...

Källkritisk och korrekt måste man väl vara även som forumägare, tycker jag i alla fall... Är denna artikel baserad på indicier eller verklig fakta från båda parter?

/En mycket nöjd kund till Allmogesnickerier!

Jag länkar ju till vad den är baserad på?

Arnebygg skräder inte på orden. "I särklass bäst i Sverige!".

Hur många reklamationer har du haft hos dem Arne?

A
stefancrs skrev:
Arnebygg skräder inte på orden. "I särklass bäst i Sverige!".

Hur många reklamationer har du haft hos dem Arne?
Kan räkna dem på en hand, aldrig varit några problem. Du själv?

A
Marlen Eskilsson skrev:
Jag länkar ju till vad den är baserad på?
Är det att vara källkritisk Marlen? Var det verkligen ett hot riktat mot kunden det där eller vinklade/tolkade DU det så?

Om jag som kund fick ett meddalnde:

”Jag räknar med att det skall vara borta senast på måndag. Man måste vara försiktig med den här typen av inlägg.”

Hur skulle jag tolka det, om inte som ett hot?

Arnebygg skrev:
Kan räkna dem på en hand, aldrig varit några problem. Du själv?
Har inte haft med dem att göra :) Men gött att de är i särklass bäst i Sverige för dig iaf!

A
hempularen skrev:
Om jag som kund fick ett meddalnde:

”Jag räknar med att det skall vara borta senast på måndag. Man måste vara försiktig med den här typen av inlägg.”

Hur skulle jag tolka det, om inte som ett hot?
Ja, absolut. Ryckt ur sitt sammanhang kan man tolka det mesta som man vill. Jag baserar min frågeställning endast på att jag känner företaget väl och jobbat med dem länge. Kan aldrig i min vildaste fantasi föreställa mig att det är så det är menat.
Skall informera företaget om denna artikel. Jag hade varit helt vansinnig och polisanmält Marlen för förtal direkt, om det vore mitt företag som blivit omtalat på detta sätt.

nikasp
Arnebygg, även jag tolkar det som ett hot. Varför måste man vara försiktig och vad händer om det inte var borta senast på måndag? Nä, det där blev inte bra reklam för den firman oavsett om du tycker att de är i särklass bäst.

"Naturligtvis är det vanligaste att man blir rädd och ber forumledningen att radera ens inlägg.", står det i artikeln.

Jag vet inte varför det naturligtvis skulle vara den vanligaste reaktionen. Jag skulle då definitivt omgående polisanmäla och eventuellt själv stämma i tingsrätten...

Arnebygg skrev:
Ja, absolut. Ryckt ur sitt sammanhang kan man tolka det mesta som man vill. Jag baserar min frågeställning endast på att jag känner företaget väl och jobbat med dem länge. Kan aldrig i min vildaste fantasi föreställa mig att det är så det är menat.
Skall informera företaget om denna artikel. Jag hade varit helt vansinnig och polisanmält Marlen för förtal direkt, om det vore mitt företag som blivit omtalat på detta sätt.
Företag kan inte förtalas.

edit: Eller, ja, det kan de ju, men det är inte kriminellt att göra det.

Yttrandefriheten gäller BARA mellan den enskilde medborgaren och staten @Marlen. För några år sedan var det en kille som fick sparken från Volvo efter att han skrivit att Volvo "var ett dårhus" på facebook. Där framgick det klart att YGL inte kunde åberopas. Men visst ska man kunna säga vad man tycker utan att bli hotad.

nikasp
Andreas_H: Jag tror att du har fel. http://lawline.se/answers/13063 Att polisanmäla utgivaren för ett internetforum för att en privatperson skrivit negativt om ett företag blir ganska säkert noll och intet.

Andreas_H skrev:
Yttrandefriheten gäller BARA mellan den enskilde medborgaren och staten @marlen. För några år sedan var det en kille som fick sparken från Volvo efter att han skrivit att Volvo "var ett dårhus" på facebook. Där framgick det klart att YGL inte kunde åberopas. Men visst ska man kunna säga vad man tycker utan att bli hotad.
Det där är ingen bra jämförelse tror jag, om man som anställd skadar sitt företag på något vis så kan det finnas grund för uppsägning. Det går inte att jämföra med att man som kund beskriver sina erfarenheter hos ett företag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.